Krav på instruktörer

MissourisTopsanna

Trådstartare
Jag började fundera på detta, då jag blir så chockad över hur lätt imponerade och lättsålda hundägare blir av vissa instruktörer. Det rekommenderas instruktörer som knappt presterar själv med sina hundar, tävlar upp till klass2 eller 3, blir avskickad från planen för att dom har en nervig skrikig hund. Folk skriver anonymt om hur illa deras hund och dom blivit behandlat då dom gått kurs, för att man inte vågar nämna dessa populära instruktörer vid namn, för då blir man påhoppad och är helt vrickad. Och alla dessa bruksmänniskor som rekommenderar dessa instruktörer verkar inte ha blivit bättre alls efter att ha gått kurs hos dem. Jag själv har gått kurs och gick inte ens klart kursen för att det inte gav något.

Hur är ni när ni väljer instruktör, vilka meriter är viktiga? Följer ni strömmen att rekommendera en instruktör bara för att ni hört från andra att denna är bra?

Jag själ vill först och främst se att människan kan prestera med sina egna hundar, och då är jag inte imponerad över att man tagit något viltspårschampinon eller lydnadschampion. Och det räcker inte att man gått dessa vanliga hundutbildningar ett år, för de som jag träffat som har gjort det kan lika lite hund som innan. Sen vill jag veta att denna människa har och kan jobba med alla olika sorters hundar och problem. Jag vill vara säker på att denna inte går på min hund fysiskt eller psykiskt, och jag vill att denna ska vara ödmjuk mot hund och självkritisk.
 
Jag började fundera på detta, då jag blir så chockad över hur lätt imponerade och lättsålda hundägare blir av vissa instruktörer. Det rekommenderas instruktörer som knappt presterar själv med sina hundar, tävlar upp till klass2 eller 3, blir avskickad från planen för att dom har en nervig skrikig hund. Folk skriver anonymt om hur illa deras hund och dom blivit behandlat då dom gått kurs, för att man inte vågar nämna dessa populära instruktörer vid namn, för då blir man påhoppad och är helt vrickad. Och alla dessa bruksmänniskor som rekommenderar dessa instruktörer verkar inte ha blivit bättre alls efter att ha gått kurs hos dem. Jag själv har gått kurs och gick inte ens klart kursen för att det inte gav något.

Hur är ni när ni väljer instruktör, vilka meriter är viktiga? Följer ni strömmen att rekommendera en instruktör bara för att ni hört från andra att denna är bra?

Jag själ vill först och främst se att människan kan prestera med sina egna hundar, och då är jag inte imponerad över att man tagit något viltspårschampinon eller lydnadschampion. Och det räcker inte att man gått dessa vanliga hundutbildningar ett år, för de som jag träffat som har gjort det kan lika lite hund som innan. Sen vill jag veta att denna människa har och kan jobba med alla olika sorters hundar och problem. Jag vill vara säker på att denna inte går på min hund fysiskt eller psykiskt, och jag vill att denna ska vara ödmjuk mot hund och självkritisk.

Nej, jag bryr mig inte om tävlingsmeriter särskilt mycket.
Det är så många som inte vill tävla och som är ointresserade av det – och som i stället lägger all fokus på att träna och som är GRYMMA på att göra just det; Att träna. Att hitta kreativa lösningar, ha ett brett spektrum av metoder och vara pedagogiska.

Jag skiter väl i om du har tävlat VM om du inte kan hjälpa mig med det som jag behöver hjälp med.
 
Jag har gått hos en instruktör som inte tävlar alls, som jag är supernöjd med. Men hon hade meriter i form av andra hundar som fått hjälp och utbildningar. Hon var ödmjuk och självkritisk. När jag tog hjälp med tävlingslydnaden så är det någon men tävlingsmeriter. Det jag menar är, vad ställer ni för krav? Vad gör en bra instruktör?
 
Och jag vill se skillnad då jag går hos en instruktör så jag inte står och trampar vatten :) upplever att många går kurs hos fleratalet instruktörer men det händer aldrig något. Är det många som går kurs för att det bara är trvligt och man inte förväntar sig så mycket mer av det? :)
 
Hur är ni när ni väljer instruktör, vilka meriter är viktiga? Följer ni strömmen att rekommendera en instruktör bara för att ni hört från andra att denna är bra?

En bra instruktör för mig är en som är kreativ och inte låser sig fast vid att "jo, men så här har jag alltid gjort" utan kan tänka utanför boxen vad som passar mig och min hund. Tävlingsmeriter är väl inte jätteviktiga i sig, för som @Blueberry skriver så är det ju många som inte vill tävla. Och bara för att man är duktig på att träna och tävla sin egen hund så är det ju inte självklart att man är duktig på att lära ut.
Däremot, om det är någon som verkligen tävlar med sin hund så tycker jag nog att den ska kunna prestera lite. Alltså inte så att jag sågar för något/några enstaka misslyckanden, men jag hade nog haft lite svårt att känna "respekt" för en instruktör som inte ens når upp till ett tredjepris tävling efter tävling.
Skulle dock aldrig träna för någon som körde med metoder som känns tvivelaktiga, oavsett hur framgångsrik denna person var.
 
"En bra instruktör för mig är en som är kreativ och inte låser sig fast vid att "jo, men så här har jag alltid gjort" utan kan tänka utanför boxen vad som passar mig och min hund. " Där håller jag med fullt ut :)
 
Nej, jag bryr mig inte om tävlingsmeriter särskilt mycket.
Det är så många som inte vill tävla och som är ointresserade av det – och som i stället lägger all fokus på att träna och som är GRYMMA på att göra just det; Att träna. Att hitta kreativa lösningar, ha ett brett spektrum av metoder och vara pedagogiska.

Jag skiter väl i om du har tävlat VM om du inte kan hjälpa mig med det som jag behöver hjälp med.

Jag utvecklar lite mer:

Jag är så pass van att träna och har alltid tränar målinriktat.
Inte så mycket "bara för att" utan med ett syfte helt enkelt.

Det gör att jag själv kan ringa in vad vi har vi svagheter och vad vi behöver träna på.
Och då väljer jag hjälp utifrån det.

Jag går inte långa kurser längre, utan jag söker hellre hjälp för specifika grejer. Och så är det så himla gött med korta och intensiva smala kurser.

Exempel 1:

Vad har jag?
En Ivan. Ivan är rädd för främmande hundar och vid hundmöten. Han stressar upp sig och skäller, vilket påverkar både honom själv, Billy och den mötande hunden.

Vad vill jag ha?
En lugn hund som känner sig tryggare i hundmöten. Han behöver inte gå fot, han behöver inte ha ögonkontakt med mig, han behöver bara vara lugn och trygg.

Vad letar jag upp?
En instruktör som har utvecklat en helt egen metod för hundmöten, baserat på lugnande signaler.

Vad får jag?
Resultat. Snabbt som attan.

Exempel 2:

Vad har jag?
En Billy. Billy sportar agility men har lite problem med slalom. Han förstår grejen med störs lätt av minsta miss i rytmen och ibland tar han fel ingång. Han vill också gärna ha mig nära.

Vad vill jag ha?
En jäkligt glad och slalomsäker hund som fixar uppgiften självständigt,

Vad letar jag upp?
Agilityproffs som kan hjälpa. Flera stycken med olika perspektiv.

Vad får jag?
Inse att det kommer ta tid. Och så får jag testa, testa och testa. Och träna, träna, träna och träna. Och träna lite till.

Jag väljer instruktör väldigt noga och har en stor krets med olika hundpersoner runt mig. Jag skulle aldrig lägga tid, pengar eller energi på någon som inte hade gott rykte eller som ingen rekommenderar.
 
Jag går alltid som åskådare på minst en kurs och "känner av" instruktören innan jag bokar in någon lektion.

Jag vill dela grundsyn på hunden, inställning till vad träning är och målbild med min instruktör. Skiter i tävlingsresultat men värderar iakttagelseförmåga, stor "verktygslåda" och ser gärna erfarenhet av många hundar och praktiskt arbete.

"min" instruktör som är en av de få jag kan tänka mig att gå för, är uppbokad på gränsen till löjligt och undervisar i hela världen. Men smakar det så kostar det, betalar 1300:-/h inkl moms...
 
Det lät som det vettigaste och smidigaste sättet att göra det Migo ! :) jag har gått så för så många olika utan att lära mig och fått en stressad hund, tills jag hittade rätt. Hade sparat mycket tid och ork och hund att gå som åskådare. Man har ofta för bråttom att anmäla sig och sin hund utan att tänka till vem..
 
Jag vill se resultat i form av insikter hos mig. Hur jag sen förmedlar det till min hund hänger ju på min förmåga som tränare - inget den stackars instruktören kan lastas för. Instruktören anlitar jag för att få ett par nya ögon som kan se ev. omedvetna mönster och har en annan erfarenhetsbank att ta ideer från, och sen hjälpa mig att ändra mitt beteende i träningen. Instruktören kan inte hjälpa mig bygga upp min hunds självförtroende, men hen kan hjälpa mig se att det är det som behövs och ge mig tips på hur jag ska kunna arbeta för att aktivt stärka det.

Kanske blir lite missvisande att svara om vallning, där det handlar om en helt annan typ av träning än med vanlig momentinlärning. Att bygga självförtroende hos en hund tar längre tid än att shejpa in en rörelse...

Hur snabbt det ska gå? Tja... en del saker förstår man ju där och då, andra insikter tar det längre tid att komma till. Jag vill iaf gå från passet med en klar bild över vad jag ska hem och jobba på. Sen är resten mitt ansvar.
 
Hur snabbt vill ni se resultat? Tex om ni går lydnadskurs, eller tar hjälp för problembetende?

Det beror ju på. Nu har jag inte haft några direkta beteendeproblem med mina hundar, men där tänker jag att det kanske måste få ta lite tid och inte att man ska sträva efter en quick fix à la Cesar.
Kurser i lydnad (som i tävlingslydnad då) vill jag väl helst se ganska snabba resultat. Typ få tips på hur man kan träna/tänka i ett visst moment eller situation, sedan träna det själv några gånger och märka - wow, det funkar. Då är jag nöjd.
 
Det viktigaste för mig är att instruktören är bra på att förmedla sitt budskap och inte bara bra på att köra sin egen hund.

Jag sysslar med agility och många instruktörer är bra på att köra toksnabba bordercollies med stort steg och är inte alls bra på att coacha en liten hund med mindre steg. De har svårt att förstå att deras föreslagna vägval inte är bäst för min hund då jag kan ta en väg som är "omöjlig" för en hund med längre steg. Då är det skönt att man klockar övningarna så man ser svart på vitt vad som är snabbast. Så jag föredrar att träna för instruktörer som även kört mindre hund som förstår vad skillnaden i steglängd gör.
 
Jag tycker inte att man ska vara allt för dömande mot de som råkar gå hos en instruktör som är kass. Är man ny så är det verkligen inte lätt att veta vad som är rätt och vissa kan ju verkligen prata för sig. Det räcker egentligen med att man säger något med tillräckligt stort självförtroende för att folk ska "gå på det". Vi har ju vårt alldeles egna bukeexempel med en person som fick en lång beundrarskara fast hen använde både el och stackel och inte ens hade några egna imponerande tävlingsmeriter att komma med. Hen är numera anmäld av ett flertal personer men har vad jag vet inte blivit dömd än.

Jag som är lite torrare bakom öronen kan ställa andra krav. Tävlingsmeriter säger egentligen ganska lite, den som jag oftast tar hjälp av har "sämre" meriter än vad jag har. Men där har det berott på att hundmaterialet inte har varit så bra (skador och bristande mentalitet). Som instruktör är hon jätteduktig! Men samtidigt så är det ju så att är det en för mig ny bekantskap och från en annan del av landet så har jag inte så mycket mer att gå på än tävlingsmeriter. Helst vill jag dock att instruktören har tävlat med andra raser än enbart BC. Nu när jag har en ras som fungerar på liknande sätt så spelar det kanske mindre roll men det hänger kvar som princip efter att jag tävlade med labrador.

Jag går inte och tittar när min instruktör håller kurs för det finns det oftast ingen praktisk möjlighet till. Jag tänker också så att alltid finns det något jag kan lära mig. Om det inte är hur man ska göra så är det kanske hur man INTE ska göra. Och det har jag nytta av när jag själv håller kurs. Jag skulle ändå aldrig göra något med min hund som jag inte själv är bekväm med.
 
Jag tycker inte att man ska vara allt för dömande mot de som råkar gå hos en instruktör som är kass. Är man ny så är det verkligen inte lätt att veta vad som är rätt och vissa kan ju verkligen prata för sig. Det räcker egentligen med att man säger något med tillräckligt stort självförtroende för att folk ska "gå på det". Vi har ju vårt alldeles egna bukeexempel med en person som fick en lång beundrarskara fast hen använde både el och stackel och inte ens hade några egna imponerande tävlingsmeriter att komma med. Hen är numera anmäld av ett flertal personer men har vad jag vet inte blivit dömd än.

:eek:
Är det alltså en användare som är aktiv här nu? Eller är det något gammalt?
 
Exempel som gör att jag tänker som jag gör då. Jag har gått kurser hit och dit med min hund, lydnadskurser, beteendekurs, sökkurs osv. Tycker att det har varit trevligt osv. Men egentligen så har jag stått på samma ställe med hunden. Lydnadskurserna jag gick så fick jag tips på hur hen har lärt in lydnadsmomenten på sin hund, men hen tog inte hänsyn till alla andra hundar att olika saker fungerar på olika hundar. Jag fick en ljudande stressad hund som jag inte alls kunde träna lydnad med. Sen hittade jag äntligen rätt intruktör, Tänkte då att ja men den här instruktören passade väl mig bättre helt enkelt då.

Men när jag nu i efterhand jämför, så den instruktör jag går för idag jobbar med alla möjliga sorters hundar, och denna har lyft i stort sett halva klubbens elitekipage av olika sorters hundar, och min hund gick också upp till elit. är problemlösare och varierar sitt sätt att träna efter hund, är samtidigt ödmjuk mot hundarna. När jag kolla på de instruktörer folk föreslår (alltså folk som faktiskt jobbar med hund själv inte gröna hundägare) så föreslår man instruktörer som verkar ha gott inflytande för att denne är gammal i gemet eller dylikt, för jag har inte sett en enda elev utvecklas från dessa instruktörer, och jag har fått berättat om hur illa hund och ägare blivit behandlad, och även andra instruktörer tycker att denna är för hård mot hundarna. Men endå så är det populärast att ge tips om denna. Det får mig att undra, vad är det som göra en instruktör omtyckt och populär? För det ni skriver här stämmer överens med vad jag tycker också. Men det stämmer inte överens med vad jag ser folk föreslår för instruktörer. Det kanske märks att jag blir lite frustrerad.. :) Jag tycker att det finns så många självutnämnda experter överallt som egentligen inte alls presterar men ändå ger ut lektioner hit och dit utan egentlig framgång och folk fortsätter att gå.

Den teori jag har är väl att man går till en instruktör som smeker en medhårs och lindar in saker i bomull, istället för att gå hos någon som faktiskt säger åt dig när du har helt fel. Jag har fått höra att jag går på min hund psykiskt, att jag inte har medlidande för min hund, att jag tror att jag är bättre än vad jag är osv, och så himla mycket bättre det har gjort mig att inse att jag är en gröngöling och min hund int eär en maskin! Jag trodde innan att jag var så duktig och så snäll med min hund. Jag ser på min hund med nya ögon och har fått en gladare mer initiativtagande hund. Folk tar så fruuuktansvärt illa upp om man säger till dem att man inte är imponerad (i andra ord då ;) ) av deras instruktör eller den gren/nivå dom håller på med. Jag är oerhört stolt över vart jag tagit mig med min hund och de poäng vi gör, men jag tycker inte det är någon större prestation utan vet att de flesta med rätt hund och rätt hjälp skulle klara samma sak. Allt detta ha fått mig att sätta oerhört mycket högre krav på en instruktör jag går hos, istället för att gå kurser hit och dit hos alla självutnämnda experter som föreslås av alla hundägare utan att egentligen ta mig någon stans, så som jag gjorde innan och som jag upplever att många gör.
 
"Jag tycker inte att man ska vara allt för dömande mot de som råkar gå hos en instruktör som är kass. Är man ny så är det verkligen inte lätt att veta vad som är rätt och vissa kan ju verkligen prata för sig. Det räcker egentligen med att man säger något med tillräckligt stort självförtroende för att folk ska "gå på det". Vi har ju vårt alldeles egna bukeexempel med en person som fick en lång beundrarskara fast hen använde både el och stackel och inte ens hade några egna imponerande tävlingsmeriter att komma med. Hen är numera anmäld av ett flertal personer men har vad jag vet inte blivit dömd än."

Det är lite den känslan jag får, om än inte så hemskt som detta. Men det jag reagerar på är att duktiga hundvana människor även ser upp till dessa instruktörer som inte utvecklas med tiden.
 
För mej beror det på vad jag vill med träningen, hur långt jag får åka och vad jag betalar.

Anmälde till första kursen på brukshundklubben när vi hämtade hem hunden på prov och det blev den kurs (rallylydnad) och instruktör som hade platser kvar. Huvudsyftet var att komma igång och träna med andra hundar, spelade inte så stor roll hur mycket vi lärde oss.

Det är självklart inte heller några höga krav om man är ett gäng som mer eller mindre träffas för att träna varandra även om en person häller i träningen och man kanske betalar 20 kr till klubbkassan. Likaså var det inte superviktigt när jag anmälde till en lydnadskurs i vintras, mest för att få lite press att hålla igång och träna med andra hundar. Men jag kan mycket väl tänka mej att gå någon mer kurs för den instruktören.

De stora pengarna, både i kursavgifter och resor, har vi lagt på jaktträning (retriever) och det hade jag inte gjort om jag inte tyckt det varit värt pengarna, framför allt för privatlektionerna. Instruktören är bra på att läsa både hund och mej och antingen få oss att "misslyckas" så problemen kommer fram och jag får veta hur vi ska jobba vidare, eller få oss att överträffa oss själva så självförtroendet växer och vi vågar oss på nya saker. Det blir väldigt svårt att hitta ersättare nu när han flyttat.

Dessutom har vi ju nu startat i lydnadsklass 1 och börjat snegla på start i 2:an, och då blir det förstås genast mer viktigt vem vi tar hjälp av. Men tror inte att jag är beredd att lägga ut lika mycket som på jaktträningen. Möjligen beror det på att lydnaden hittills varit väldigt mycket lättare än jakten. Ställande under gång är plättlätt att träna jämfört med att försöka få ett säkert stoppkommando på långt avstånd i en massa olika situationer med en hund som "kan själv" och inte alls vill sluta fara runt i full fart och leta dummy eller jaga uppskrämd hare...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Var på träning med båda hundarna idag. Det var drop in och hundmötesträning så kunde ta med mig bägge då problemet kommer när jag har...
Svar
11
· Visningar
2 058
Senast: Hellas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp