Kräver rutinerad ryttare

Attaquer

Trådstartare
Många lustiga begrepp svävar runt bland hästannonser, bland annat den i rubriken. Den tycks verka självklar till första början, men efter en extra funderare blir allt bara oklarare för mig. Vad menas egentligen med att en häst kräver rutinerad ryttare? Och VAD är en rutinerad ryttare - hur duktig behöver man vara för att anses rutinerad? Finns det kända faktorer hos en häst som kräver rutinerad ryttare? Kanske kan vi hjälpas åt att klura ut lite svar i denna tråd? ;)
 
Det finns inte någon standard på vad man menar med rutinerad ryttare. För mig är det en häst som är svårriden, den kanske har mycket temperament, eller framåtanda, kanske är känslig, kanske lägger in ett och annat bocksprång i galoppen, hoppar inte om ryttare är osäker osv. Det är en häst som kräver sin ryttare utan att för den skull vara en problem häst.

En rutinerad ryttare är någon som klarar av att hantera och rida hästar som ovan. Man behöver inte vara hyper duktig eller expert men hyfsat erfaren inom området och har haft häst tidigare ( eller motsvarande erfarenhet). Hur mycket som krävs beror på typ av häst.
 
@Lobelia samanfattat de hela bra tycker jag.


Ts.
Det är ju ett väldigt luddigt begrepp, i vissa annonser beskrivs hästen som en ängel med allt och alla men ändå så ska det hela avslutas med just "kräver rutinerad ryttare"
Det kan ju även vara att den kräver viss ridning för att komma rätt, inte går av sig självt sas.

Men en rutinerad ryttare är väl kortfattat någon som är välbalanserad, mjuk o följsam, har god kroppskontroll samt har kunskap och har ridit många olika hästar. Däremot tror jag inte att alla annonshästar som "kräver rutinerad ryttare" behöver just denna ryttare. Ibland kanske de räcker med nån som har skin på näsan eller som sitter kvar i ett bocksprång.
 
Jag har en gudasnäll häst som är väldigt lätt att hantera...tycker jag och de som har lite pondus, eller ska jag säga erfarenhet?
Skulle jag sätta ut annons skulle det vara väldigt svårt att berätta hur han är. Bilden av honom är ju det han är med mig och det är verkligen hur snäll och hanterlig som helst. Lastar sig själv, lyssnar på rösten, orädd, pigg och glad.

Men en vecka/månad med en mindre erfaren skulle kunna resultera i en väldigt ohanterlig häst som vänder hem, drar ner i gräset och inte går att lasta.

Trots det är jag osäker på att någon tror att han behöver en erfaren ryttare/kusk när de ser honom eller om de har denna erfarenheten. Det räcker nämligen oftast med att man har den så är han snäll utan att man behöver säga till alls. Han läser av jäkligt snabbt.
 
Det är ett diffust begrepp med "rutinerad", men jag tänker nog mer att man ska ha erfarenhet av olika situationer och hästar.
Jag har ridit/ägt varmblodstravare och fullblod, dem har varit coola i psyket, inte rädda för grejer osv. men dem har också varit pigga och ville gärna försöka springa på i skogen. Så trots att de var snälla och stabila så skulle jag inte ha låtit en nybörjare rida ut på dem, känns som att det antingen hade gått fortare och fortare (i traven/galoppen) eller att det hade blivit en väldig dragkamp med en ryttare som dragit dem i munnen för att få stopp på dem.
 
Eller hur! Därför känns det konstigt när ponnyer i 15 årsåldern, för 30000 skulle vara så pass omöjliga att de skulle kräva rutinerade ryttare
Absolut!
Däremot tycker jag absolut att man kan (och kanske borde?) använda uttrycket "ej totalt nybörjare", vilket för mig är någon som inte är helt säker i gångarterna och inte kan hoppa etc. än. För även om det är en lite äldre ponny behöver den ju inte klara av rena nybörjare, och den kan ju vara snäll för det. Som min häst t.ex. skulle jag säga är väldigt snäll och okomplicerad (jag är inte på långa vägar rutinerad själv!), men skulle nog inte klarat av ett rent nybörjar-barn. Men absolut! Förstår vad du menar. Såg en liknande annons en gång, tror hästen var typ 17 år. Utannonserades som läromästare. För rutinerad ryttare. :grin:
 
Har oxå funderat på det.

För mej är en normal häst en som kan bli stark och hoppa lite alltså en normal häst men ingen nybörjar häst men kräver hästen en rutinerad ryttare så måste det ju vara något mer hästen gör för att kräva ruinerad ryttare kanske hästen satt i rutin att dra järnet eller bocka som en tok ä vet inte.
 
Det kan ju också vara så att man skriver "kräver rutinerad ryttare" för att man helt enkelt inte vill sälja sin häst till någon som är nybörjare eller inte har så stor erfarenhet - och då kanske mer av omtanke om hästen än att det verkligen behövs...

Annars tycker jag att en häst som "kräver rutinerad ryttare" är en som är känslig, het, lite tuff och fräck, eller osäker/orutinerad. Helt enkelt något som gör att ens ryttarskicklighet emellanåt sätts på prov.
 
Och jag tänker mig att det ska finnas hästar till alla ryttare. Inte bara 15-åriga ponnyer som är "för" snälla.
Givetvis är och ska det vara så! Men det känns som att begreppet används alldeles för ofta och att man sällan vet själva innebörden av det.

På grund av överanvändningen har jag ingen aning om hur en häst faktiskt är när den kräver rutinerad ryttare. Ibland är det snälla hästar som bara kräver lite mer ridkunnighet för att visa sitt allra bästa eller så är det riktigt svåra problemhästar. Det är bra att båda finns och det är inte konstigt att visa hästar kräver mer än andra men jag tycker att de allt för ofta blir benämnda som hästar som behöver en rutinerad ryttare.

Jag får inte ihop det, precis som Dressyrtjejen_97 säger, hur en och samma häst kan vara en perfekt läromästare men samtidigt kräva en rutinerad ryttare. Är verkligen en väldigt rutinerad ryttare sökande efter en läromästare? Jag vet inte, men jag får inte riktigt ihop det i alla fall.
 
Det kan ju också vara så att man skriver "kräver rutinerad ryttare" för att man helt enkelt inte vill sälja sin häst till någon som är nybörjare eller inte har så stor erfarenhet - och då kanske mer av omtanke om hästen än att det verkligen behövs...

Annars tycker jag att en häst som "kräver rutinerad ryttare" är en som är känslig, het, lite tuff och fräck, eller osäker/orutinerad. Helt enkelt något som gör att ens ryttarskicklighet emellanåt sätts på prov.
Precis - förstår precis hur du tänker och håller med i det mesta! Jag skulle själv absolut inte vilja sälja min häst till en ren nybörjare, inte för att nybörjare tar hand om hästar dåligt utan helt enkelt för att jag vet att min häst inte skulle fungera helt bra med en ren nybörjare. Kanske är det då min häst i mångas ögon räknas som en häst som behöver rutinerad ryttare. DÄR känns det som att uttrycket är otroligt felanvänt då min häst absolut inte är i behov av en ryttare som ridit i femtioelva år och som ridit alla typer av hästar och klarar det av allt.
 
Såg en liknande annons en gång, tror hästen var typ 17 år. Utannonserades som läromästare. För rutinerad ryttare. :grin:

Det behöver inte vara något konstigt med det. En läromästare kan se ut på många olika sätt beroende på vad det är tänkt att den ska lära ut. En ryttare som t ex har tänkt sig att tävla högre klasser i hoppning kan ju anse att en häst som hoppat 1,40 är en perfekt läromästare medans samma häst inte hade passat alls för en person som vill ha en snäll, trygg häst att skutta runt 90 cm på. :)
 
Svaret på vad som är en rutinerad ryttare kan nog variera en hel del men i grunden så anser jag att det är en ryttare som kan rida många olika typer av hästar på ett bra sätt.

Om man läser texten "kräver rutinerad ryttare" i en annons så skulle jag nog faktiskt fråga säljaren exakt vad den menar eftersom det kan innebära lite olika saker.

En häst kan ju t ex vara svårriden i dressyren och kräva en duktig ryttare där och ändå vara väldigt snäll och trygg att rida ut på medan en annan häst är tvärtom, lätt att rida i en bra form på ridbanan men är jätteosäker och flyktbenägen ute i naturen. I första fallet behöver ryttaren vara skicklig men inte speciellt modig och i det andra fallet kan det räcka med att ryttaren har hyfsad ridkunskap men är lugn och trygg.
 
Givetvis är och ska det vara så! Men det känns som att begreppet används alldeles för ofta och att man sällan vet själva innebörden av det.

På grund av överanvändningen har jag ingen aning om hur en häst faktiskt är när den kräver rutinerad ryttare. Ibland är det snälla hästar som bara kräver lite mer ridkunnighet för att visa sitt allra bästa eller så är det riktigt svåra problemhästar. Det är bra att båda finns och det är inte konstigt att visa hästar kräver mer än andra men jag tycker att de allt för ofta blir benämnda som hästar som behöver en rutinerad ryttare.

Jag får inte ihop det, precis som Dressyrtjejen_97 säger, hur en och samma häst kan vara en perfekt läromästare men samtidigt kräva en rutinerad ryttare. Är verkligen en väldigt rutinerad ryttare sökande efter en läromästare? Jag vet inte, men jag får inte riktigt ihop det i alla fall.

Med tanke på min häst förstår jag verkligen hur det kan vara en läromästare men samtidigt behöva en "rutinerad" ryttare. Men kanske jag översätter, som jag skrev förut, det till erfaren.....eller ryttare med integritet och regler.

Min häst är inte den känsligaste och inte som ett fullblod, men han tar för sig och gör det snabbt om han känner svagheter. Men, de som har, som sagt var, skulle nog aldrig märka att han är så "svår" ens.
 
Ett väldiskuterat ämne här i tidigare trådar :)

För mig innebär en rutinerad ryttare en ryttare som har erfarenheter av många olika typer av hästar och hur man anpassar sin ridning utefter den man sitter på. Hästar som kräver rutinerade ryttare kan ju vara vilken häst som helst - även den perfekta lektionshästen som förvisso är snäll mot alla och inte gör en fluga förnär, men som inte heller jobbar korrekt förrän en ryttare som kan läsa av situationen sitter upp och rider. Man behöver inte vara duktig och klara av massa svåra rörelser eller hoppa högt, men man ska kunna hantera situationerna på ett anpassat och ändamålsenligt sätt.

Man förstår varför situationer och beteenden uppkommer och hur dessa kan lösas.

Synonymer till just "rutinerad" är bland annat dessa:
 
Eller hur! Därför känns det konstigt när ponnyer i 15 årsåldern, för 30000 skulle vara så pass omöjliga att de skulle kräva rutinerade ryttare
Fast det är nog sällan dom är såpass omöjlig i bemärkelsen att dom kastar av ryttaren och sticker. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att många ponnyer kräver rutinerad i den bemärkelsen att den är svår att arbeta i rätt form. Att den kräver en ryttare som har bra tajming osv för att den ska arbeta rätt.
 
Jag fäster större vikt vid ordet rutinerad än ordet ryttare. För mig innebär det att man ska vara en van hästmänniska, inte att man är en skicklig ryttare.

Har själv en häst som inte är svårriden när du gör rätt, men som kan vara både orolig och listig. Hon kan dra iväg eller hoppa högt och en rutinerad ryttare kan parera det och oftast se att det ska hända innan det händer. Hon är egentligen mycket tydlig i sitt kroppsspråk men jag har varit med om många orutinerade som tycker att hon bara gör saker medan jag läser henne och ser vad hon tänker göra.
Man behöver vara tydlig i hanteringen av henne för annars kör hon över en och gör som hon själv vill. För den orutinerade ger hon intryck av att vara lugn och okomplicerad men det är hon bara om man bemöter henne på rätt sätt.
 
Såg en liknande annons en gång, tror hästen var typ 17 år. Utannonserades som läromästare. För rutinerad ryttare. :grin:

Jag tänker att de kanske menar att hästen är en läromästare för högre nivå? För någon som är rutinerad men nu vill ta sig upp i klasserna? Så tolkar jag det dvs att en läromästare inte bara finns på nybörjarnivå utan läromästare kan man vara på alla möjliga nivåer.
Fast man kan nog tolka på många olika sätt. :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 292
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 935
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 736
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 117
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp