Kreativa möbleringsexperter, se hit!

Om du ställer sängen med långsidan mot garderobsdörren, men med ett tillräckligt stort utrymme så du får upp garderobsdörren, då borde du även kunna få in ett sängbord på den sidan? Blir det för smalt att komma förbi i fotändan då? Sen ett draperi på högersidan och eventuellt runt fotändan? Jag gillar sånt här, men kommer ingenstans här hemma. Nu har det mest fallit på att jag inte har haft någon bärhjälp när jag har haft tid och när jag har haft bärhjälp har det inte varit läge att stöka om. :rofl:

Det går att komma förbi nere vid fotändan då, men jag hade nog känt lite att jag "bunkrat igen" den genomgången till hallen och ljusinsläppet till hallen. Vill gärna ha så öppet och avskalat som möjligt så det där med att skärma av är nog inte riktigt min grej tror jag.. Men väldigt bra idé annars! Kul att höra lösningar som jag inte alls tänkt på själv.

Äsch, jag får nog helt enkelt slå ut ett hål till grannen och sno ett av deras rum :angel:

Vad är det du själv håller på att rodda med hemma? :)
 
Det går att komma förbi nere vid fotändan då, men jag hade nog känt lite att jag "bunkrat igen" den genomgången till hallen och ljusinsläppet till hallen. Vill gärna ha så öppet och avskalat som möjligt så det där med att skärma av är nog inte riktigt min grej tror jag.. Men väldigt bra idé annars! Kul att höra lösningar som jag inte alls tänkt på själv.

Äsch, jag får nog helt enkelt slå ut ett hål till grannen och sno ett av deras rum :angel:

Vad är det du själv håller på att rodda med hemma? :)
Jag försöker ordning på vårt tv-rum och vårt "matsalssrum". Just nu är det mest inknölade möbler högt och lågt. Överlag är huset lite knepigt, ursprunget är ett sent femtitals hus med en tillbyggnad av timmer, vilket gör att det blir långa genomgångsrum. I tillbyggnaden har vi ett stort tvrum, en litet gästrum och dusch och toa och tvrummet stället till problem. Det blir döytor som är svår att göra något vettigt av. Jag ska se om jag kan rita upp det, svårt att förklara... ;) "Matsalen" blir nog bra när jag får upp vitrinskåpet som nu står i tv-rummet och så vill jag ha två fåtöljer och ett litet bort mellan dem, framför öppna spisen. :angel:
 
Vardagsrum.png

Haha det här är alltså vardagsrummet, om du kan se siffrorna så är 1 en platsbyggd bänk efter hela den sidan för utom för trappstegen ner vid siffra 3, 2 är en kamin. Sen är det fönster och altandörr på vänster sidan och ett långsmalt fönster på väggen mitt emot den platsbyggda bänken.
Det gör att tvn hamnar på den platsbyggda bänken, men man kan inte ha soffan mot väggen längst bak för då kommer man för långt ifrån tvn, alltså blir det ett döutrymme bakom soffan. Sen har vi även ett matbord som vi vill ha plats mer där. Dels äter vi ofta där men framförallt för att det är där jag sitter och pluggar. :D
 
1 mars kommer jag sannolikt att flytta in i en lägenhet som uppenbarligen inte är skapad för att sova i, så jag försöker klura ut hur jag ska ha sängen på bästa sätt. Jag har därför ritat upp en väldigt icke-skalenlig ritning av denna lägenhet :p Med förslag på placering av säng. Nu glömde jag rita in det, men det är stora fönster till höger på ritningen både i matrum och vardagsrum.

Lägenheten är 36 kvm och räknas som 1,5 rum. Hur hade ni gjort? OBS! Hyresrätt så jag kan inte slå ut någon vägg :p Vilket jag definitivt gjort annars.

1. Det är en glasvägg och glasdörr mot köket, så gott om ljusinsläpp från matrummet. Hemskt synd att blockera ingången till köket på detta sätt? Nuvarande hyresgäst har hängt ett skynke för detta vackra ljusinsläpp som vägg, och har sängen på det här sättet. Men köket känns som en bunker då. Ännu sämre utan skynke och stängd glasdörr dock, då sängen blockerar hela dörren ändå.

2. Rummet är 193 cm så då får man måttbeställa säng. Synd att behöva stänga av genomgången mot vardagsrummet, men då kan man åtminstone ha ljusinsläppet till köket samt lite "luft" mellan säng och glasdörr. Kanske en byrå får plats osv.

3 och 4. Inte riktigt skalenligt här, rummet är nog egentligen lite djupare och kortare. Med andra ord, mer utrymme nedanför sängen på alternativ 3. Det är nog egentligen minst 1,5 meter till matrumsväggen vid fotändan. I alternativ 4 går sängen ner lite närmare toaletten. Soffa får inte plats där då, men TV och TV bord får.

5. Ja, vafan? Finns det fler alternativ?

Fördelen med att ha sängen i matrummet är att man kan ha ett större matbord med fler platser i vardagsrummet. Har man köksbord i matrummet så får det bli lite mindre. Nackdelen är att jag måste stänga av mot kök eller vardagsrum och inte får den annars trevliga genomgången. Just det, de två extra dörrarna in till toaletten är garderober. Ritade dem bara för att visa att man inte kan ha sängen för där. Hjälp mig kreativa Buke! :p År 1931 sov man visst inte i sina lyor :cautious:

Namnls%202_zpshydpnaaj.png

Jag hade kört på alternativ nummer 1 helt klart. För mig känns det viktigt att ha ett avskilt sovrum. Gillar inte konceptet ”sova i det mer allmänna rummet”. Hade kört på din idé med frostat så lågt som möjligt alt. något halvdraperi för att få det snyggt och ändå maximera ljusinsläpp.

Skulle gissa att lägenheten från början är byggd utan separat badrum och att väggen mellan kök och badrum inte heller fanns. Då känns planlösningen mer logisk. Men det är bara mina gissningar såklart.
 
Haha :laugh: Det är vanliga dörrar som öppnas utåt, så dessvärre går det inte att ställa något för.

Jag tycker om att ha folk över! Den här lägenheten ligger dessutom på gångavstånd till några av våra vattenhål (barer och klubbar) så jag gissar att antalet middagar, förfester och efterfester kommer att skruvas upp något. Har man matbord i matrummet så vill man ju få plats med lite folk där. Hur många sittplatser kan man klämma in i ett rum på 2 meter x 193 cm tro?

I vardagsrummet så får det inte plats både soffa, säng och matbord.. så där får man prioritera lite. Är dock himla inredningsintresserad så är inget stort fan av idén med säng till soffa :angel: Men är inte heller något fan av att sabba den fina genomgången i matrummet. Morr.. dumma lägenhet! :mad:
Jag tror på position 4 (men är inte så inredningsintresserad egentligen så borde väl inte svara :D) en kompis hade en jättefin säng med stålram (gammeldags) runt bakom och på sidorna så den var väldigt fin som "soffa" också när hon hade gäster, trots att den var "inredd".

Annars om du inte har en säng kanske du kan ha en du kan lyfta upp över garderobsdörren :p (ah sorry gillade inte loftsäng)

Då tänker jag alltså ur synvinkeln att man vill ha förfest och det är lite härligt att hänga i köket och rummet bredvid, medan några sitter i sängen osv. Så får man mer kontakt från köket till gästerna och man kan gå rakt igenom köket från hallen och runt. (Ur ren och skär boa in mig själv synvinkel och aldrig ha gäster skulle jag köra på att knö in mig innanför köket och svära ve och förbannelse varje gång jag var tvungen att gå igenom hela lägenheten för att få en kopp te :D.)
 
Senast ändrad:
Visa bifogad fil 11074
Haha det här är alltså vardagsrummet, om du kan se siffrorna så är 1 en platsbyggd bänk efter hela den sidan för utom för trappstegen ner vid siffra 3, 2 är en kamin. Sen är det fönster och altandörr på vänster sidan och ett långsmalt fönster på väggen mitt emot den platsbyggda bänken.
Det gör att tvn hamnar på den platsbyggda bänken, men man kan inte ha soffan mot väggen längst bak för då kommer man för långt ifrån tvn, alltså blir det ett döutrymme bakom soffan. Sen har vi även ett matbord som vi vill ha plats mer där. Dels äter vi ofta där men framförallt för att det är där jag sitter och pluggar. :D

Snyggt! Det går ju att ha soffan längst den högra väggen, jag har haft så i mina senaste lägenheter. Att soffan inte är mittemot TV:n. Men det kanske funkar för att jag bor ensam? Då kan man buffa upp lite kuddar i kortsidan på soffan och sträcka ut benen, så får man ändå vy till TV:n. Annars hade jag nog ställt soffan mittemot TV:n så att kaminen hamnat emellan, får matbord plats i vänstra nedre hörnet då?
 
Ännu ett förslag: skaffa en sänguppfällare (ca 1500) och använd hallen som sovrum. Dagtid fälls sängen upp mot väggen.

Om nu sängen får plats.

Köp en bra bäddsoffa?

Inget stort fan av ovanstående tyvärr. Jag tycker bäddsoffa/sängskåp osv. ger en känsla av temporärt boende på nåt vis. Jag vill ha min säng som alltid står där, som jag bara kan klättra upp i efter jobbet om jag är dränerad efter en hård dag på jobbet, eller bara lämna obäddad en söndag morgon.
 
Jag tror på position 4 (men är inte så inredningsintresserad egentligen så borde väl inte svara :D) en kompis hade en jättefin säng med stålram (gammeldags) runt bakom och på sidorna så den var väldigt fin som "soffa" också när hon hade gäster, trots att den var "inredd".

Annars om du inte har en säng kanske du kan ha en du kan lyfta upp över garderobsdörren :p (ah sorry gillade inte loftsäng)

Då tänker jag alltså ur synvinkeln att man vill ha förfest och det är lite härligt att hänga i köket och rummet bredvid, medan några sitter i sängen osv. Så får man mer kontakt från köket till gästerna och man kan gå rakt igenom köket från hallen och runt. (Ur ren och skär boa in mig själv synvinkel och aldrig ha gäster skulle jag köra på att knö in mig innanför köket och svära ve och förbannelse varje gång jag var tvungen att gå igenom hela lägenheten för att få en kopp te :D.)

Det är ju trots allt en skjutdörr så man kan ju alltid lirka upp den och bara ramla in i köket om man vill :D Kanske ska ställa kaffemaskinen precis bredvid dörren så kan jag bara skjuta upp den lite, sträcka in armen och trycka på knappen på morgonen :p
 
Ingen som kört på alternativ 2? Köpt en säng som är 190 x 140 och bara stängt dörren mot vardagsrummet?
 
Om du har sängen som nr 3, går det inte att ha en soffa mot väggen som är mot köket, och tvn på motsatta väggen? Eller är det för litet?
 
Snyggt! Det går ju att ha soffan längst den högra väggen, jag har haft så i mina senaste lägenheter. Att soffan inte är mittemot TV:n. Men det kanske funkar för att jag bor ensam? Då kan man buffa upp lite kuddar i kortsidan på soffan och sträcka ut benen, så får man ändå vy till TV:n. Annars hade jag nog ställt soffan mittemot TV:n så att kaminen hamnat emellan, får matbord plats i vänstra nedre hörnet då?
Vardagsrum med möbler.png

Så här ser det ut idag, 4 är matbord och 5:orna är två tvåsits soffor, med en fåtölj mellan dem. Min plan är att tresits soffan som står i "matsalen" ska stå där fåtöljen står, eventuellt åker en av tvåsits sofforna då ut om det blir trångt, men matbordet blir antagligen kvar som det står. Möjligtvis ska man vända på det för att få mer utrymme men jag vet inte om man vinner så mycket på det. Jag skulle vilja ha en kökssoffa som står i källaren mot fönstret men ryggstödet skulle gå upp över fönstret så det blir nog tyvärr inte så snyggt. Och jag tror inte att maken är jättesugen på att flytta på kökssoffan från källaren heller eftersom den har mycket grejer i sig och på sig. :angel:
 
Visa bifogad fil 11105
Så här ser det ut idag, 4 är matbord och 5:orna är två tvåsits soffor, med en fåtölj mellan dem. Min plan är att tresits soffan som står i "matsalen" ska stå där fåtöljen står, eventuellt åker en av tvåsits sofforna då ut om det blir trångt, men matbordet blir antagligen kvar som det står. Möjligtvis ska man vända på det för att få mer utrymme men jag vet inte om man vinner så mycket på det. Jag skulle vilja ha en kökssoffa som står i källaren mot fönstret men ryggstödet skulle gå upp över fönstret så det blir nog tyvärr inte så snyggt. Och jag tror inte att maken är jättesugen på att flytta på kökssoffan från källaren heller eftersom den har mycket grejer i sig och på sig. :angel:

Snyggt! Tycker det låter som en bra plan! Man kan ju ställa köksbordet längst fönstet också i stället för ut från det, om man vill!
 
Bara en liten kommentar,när jag bodde i 38kvm 1,5a så hade jag en dubbelsäng som fyllde upp hela "sovrummet". Det var härligt faktiskt, man klev rakt in upp på sängen genom dörrhålet :) Då hade jag inte ens ett fönster ut, det blev lite som en sovgrotta - med fönster hade det varit ännu finare!
Jag bor i en etta och min dubbelsäng fyller hela sovalkoven delen, precis att den fick plats. Har hängt mörkläggningsgardiner för att göra den delen som ett eget litet "rum"/avdelning.
 
Aha okej, då missförstod jag nog, tyckte jag läste att du inte fick in någon soffa då. Men de är inte alternativ som du riktigt gillar då eller? :)

Jag har definitivt funderat på det! Det som är synd då är att jag får ha ett mindre matbord som får plats i matrummet. Hade egentligen velat ha ett större. Plus att det är snyggare utan säng i vardagsrummet. Men som sagt, stor fördel att inte behöva stänga av någonstans.. genomgången är ju rätt nice.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi bor i ett enplanshus på ca 145 kmv och är i valet och kvalet om vi ska göra vissa förändringar. Varken jag eller min sambo är...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 141
Senast: Jerseyite
·
Hemmet Ja.. Jag vet inte var jag ska börja.. Förra året i december blev det, efter tre års bönande och tjat, klart med att min hyresvärd...
Svar
7
· Visningar
1 793
Senast: Sonic76
·
Övr. Hund Mamma skaffade hund i somras, en sk "dvärg"pudel (som snart ligger i storlek som storpudel... :rofl: ) som nu är ca 7 månader gammal...
Svar
10
· Visningar
1 617
Senast: Apollo
·
B
Övr. Hund Jag har alltid låtit min hund vara överallt i huset - utom i sängen. (han fick en egen säng istället :D ) Alla som har skinnsoffa +...
2
Svar
36
· Visningar
3 823
Senast: Lebrozo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp