KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

busfro

Trådstartare
Jag är så LESS på att höra alla missuppfattningar om krubbitning! Jag har själv haft två krubbitare och pluggat hästbeteende på SLU. Jag har noga tagit del av den forskning som finns på området och delar gärna med mig. Som alla idag tar för självklart; jorden är rund. Men när man först kom med det påståendet betraktades man som totalt knäpp. På samma vis är det med krubbitning. Det man vet om det idag är tvärtemot vad som står i många hästböcker, som bygger på gamla fakta. Ibland är hästvärlden bara alltför mycket; "så är det för så har det alltid varit". Allt går framåt, även forskning inom hästvärlden!

1) Krubbitning är en beteendestörning (inte en ovana) som kan drabba hästen om den inte får möjlighet att få utlopp för sina naturliga beteenden (t ex utymme att röra sig, att äta regelbundet och ofta, sociala interaktioner med andra hästar)

2) Krubbitning smittar INTE. Eftersom det är en beteendestörning som uppkommer när hästen har "brist" på något av ovanstående så drabbas inte en häst som får utlopp för sina naturliga beteenden. Däremot, för en häst som lever i en miljö som är så dålig att den är på gränsen för att utveckla en beteendestörning, kan en häst med en beteendestörning vara den stressfaktor som "får bägaren att rinna över". Men det finns inget som säger att den hästen då också blir krubbitare, den kan lika gärna bli t ex vävare.
Om flera hästar i samma stall är krubbitare finns det all anledning att se över stallrutinerna med andra ord... Vad är det som är så illa att hästarna får beteendestörningar?

3)Krubbitning är lika beroendeframkallande som knark. Genom krubbitningen har den drabbade hästen hittat ett sätt att hantera den situation den lever i. Krubbitningen frigör endorfiner, som får hästen att må bättre. Därför är det så svårt för den att sluta, även om den kommer till en bättre miljö. Men naturligtvis ska man alltid försöka förbättra miljön, man vill ju inte att hästen ska behöva fortsätta må dåligt! Med en bättre miljö kan man också få krubbitningen att minska i omfattning. Väldigt få hästar krubbiter till exempel när de får gå i en tillräckligt stor hage med kompisar och sysselsättning ( t ex gräs), dvs så som en häst är gjord för att leva.

4) Krubbitning orsakar inte kolik! Man har i tester bevisat att hästen inte lyckas svälja luft genom krubbitning, luften vänder i halsen. Den enda skada hästen kan få av att krubbita är att framtänderna slits ned. Krubbitarrem är därför helt onödigt, för att inte säga taskigt. Varför hindra hästen från det enda sätt som den hittat att hantera sin "hemska situation"?! Se istället till att de kanter hästen tar stöd mot är mjuka (t ex klädda med gummi) så att inte tänderna slits. Det är ett råd direkt från en av forskarna som jobbat med detta!
Numer tror man snarare att det är så att hästar som har lätt för att få kolik blir krubbitare, som ett sätt att hantera obehaget från magen. Krubbitning ger alltså inte kolik, men kolikhästar löper större risk att utveckla krubbitning!

Snälla, se till att skaffa aktuella fakta, forskningen går framåt varje dag!! Var källkritiska!! Jag har kämpat i över fem år för att nå ut med detta, men de flesta är skeptiska eftersom de en gång lärt sig annorlunda. Kolla själva med SLU och de forskningsrapporter som finns i så fall! Visst, det tog lång tid innan man erkände att jorden var rund, men vi har väl kommit lite längre än så va..?!
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

håller med en liten del men det kan även vara att de är uttrokade och nervösa som de tuggar på stket,krubbor.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Min 27-åring har varit krubbitare i alla år jag känt henne. Började enligt förra ägaren när hon stod ensam i ett stall och inte blev riden eller fick gå i rejäl hage. Typisk störning alltså. Hon har haft kolik en gång, rikitgt illa, och då trodde vi att det berodde på krubbitningen.

Det var dock massor av år sedan. Nu har hon sällskap, går i enorma hagar, rids inte men sysselsätts av pyssel och mycket grovfoder. Krubbiter väldigt sällan såvitt jag kan se. MEN jag har fortfarande krubbitarrem på henne "för säkerhets skull". Törs jag verkligen ta av den (efter drygt 20 år)?? Självklart vill jag inte att hon ska ha den om det inte behövs, men ändå... Vågar man verkligen????
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Testa att ta av den, det värsta som kan hända är att hästen börjar krubbita och då är det väl bara att plocka på den igen ?
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

tack för detta!

ny information är alltid välkommet och det var intressant att läsa det du skrev.
min åsikt är att ALLA "ovanor" är ett tecken på att hästen inte mår bra och behöver hjälp.

att luften inte sväljs hade jag ingen aning om!!! varför ska då människor envisas med att ha på en rem som inte hjälper???
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Jag har hört att krubbitning kan ärvas?? Detta förklarat av en uppfödare som hade sina unghästar på lösdrift med gott om utrymme både inne och ute, daglig hantering osv. Men trots detta var det några hästar som utvecklade denna störning. De som "drabbades" hade samtliga någon av "föräldrarna" som var krubbitare. Hade hans hästhantering varit genomgångende dålig borde ju fler ha utvecklat detta?

/Timsetim
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Krubbitning ärvs ganska ofta vad jag märkt, men det är då mer en inlärning från sto till föl tror jag. Om fölet får se modern krubbita, vilket ju kan hindras med en fungerande krubbitarrem.

Jag tycker man ska ha rem på sin krubbitare, jag har själv ägt en och hon blev iaf mer stressad när hon fick bita ohämmat. Då sysslade hon bara med att bita istället för att göra annat. När hon fick remmen på sig kunde hon börja plocka med halmen och höet istället. Det var som om hon lugnade sig när hon "slapp" bita som ju är ett beroende.
Jag tror iaf att man gör hästen en tjänst om man förhindrar den från att bita, men då måste den ju ha alternativ att syssla med.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Mitrolle skrev:
Krubbitning ärvs ganska ofta vad jag märkt, men det är då mer en inlärning från sto till föl tror jag. Om fölet får se modern krubbita, vilket ju kan hindras med en fungerande krubbitarrem.
Hästar lär inte nya beteenden av varandra. Till största delen beror "arvet" på att fölet vistas i samma miljö som stoet, en miljö där hästen av olika anledningar är hindrad att utföra sitt naturliga beteende, vilket skapar stress som hästen måste hantera på något sätt.

Beteendestörningar, eller rättare sagt, risken att hästen ska drabbas av dem, är delvis ärftliga såtillvida att temperament, stresskänslighet och sätt att hantera stress är ärftligt
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Timsetim skrev:
Jag har hört att krubbitning kan ärvas?? Detta förklarat av en uppfödare som hade sina unghästar på lösdrift med gott om utrymme både inne och ute, daglig hantering osv. Men trots detta var det några hästar som utvecklade denna störning. De som "drabbades" hade samtliga någon av "föräldrarna" som var krubbitare. Hade hans hästhantering varit genomgångende dålig borde ju fler ha utvecklat detta?

/Timsetim

Är du säker på att det var krubbitningen som ärvdes, och inte t ex ett magproblem som utlöste krubbitning som ett sätt att hantera obehagen från magen?
Det enklaste svaret är inte alltid det rätta, tänk på det!

VARFÖR har man krubbitarrem "för säkerhets skull"??? För säkerhets skull för vadå?? Ta då hellre själva kontakt med t ex SLU så ni får ta del av forskningsrapporterna som bevisar att ingen luft sväljs!!! Då inser ni att remmen bara är en obekväm tingest som hästen måste dras med, utöver sin beteendestörning...

Det är precis det här jag pratar om... Hästmänniskor orkar sällan ta in nya kunskaper, istället säger man: "jaahaa... kanske det... men jag vet inte, så jag gör som jag alltid gjort, det känns tryggast..." Men vad säger att tryggast är bäst??? Inom alla branscher måste man ständigt uppdatera sina kunskaper, så även inom ridning!!!

Jag blir GLAD när någon berättar något för mig som jag inte vet! Tycker jag att källan verkar osäker ser jag till att själv kolla upp hur det ligger till!

Till er som tror att hästar "apar efter varandra" får jag säga som min lärare i etologi (djurbeteende) på universitetet; det finns ETT enda djur som har tillräcklig hjärnkapacitet för att dra egna slutsatser om saker omkring dem, och det är schimpansen!

När hästar till synes apar efter handlar det om helt andra saker än egna slutsatser; instinkt, betingade reflexer (ni minns väl Pavlovs hund?) etc.

Visst, den häst som får på sig en krubbitarrem börjar ju göra något annat istället för att krubbita, men behovet att krubbita är ju inte undanröjt! Man har bara sett till att man själv slipper se hur hästen lider. De krubbitare jag haft har gått att få att "dra ner" på sitt krubbitande på andra sätt än genom tvång. Hitta vad just din häst behöver för att må bättre.
Allt är inte vad det synes vara, hästar som står i ett hörn och sover när de måste stå på box på dagarna innebär kanske inte att de "trivs inne", utan att apatin är deras sätt att härda ut den onaturliga situation vi tvingat in dem i?
Alla svarar inte med hysteri när de inte får utlopp för sina naturliga behov... reaktionen är individuell.

Tänk som en häst, istället för att ge era hästar mänskliga egenskaper...
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Bra inlägg, det stämmer som du säger. Men vad jag vet är det inte bevisat till 100% att den här typen av beteendestörningar inte kan "smitta". Visst beror det på miljön i första hand, men hästar tar gärna efter varandras beteenden också. Se på hur det fungerar i en "vild" hästflock. Jag hade en vuxen häst som aldrig förut visat tendenser att väva som fick stå ett tag i en box mittemot en unghäst som vävde konstant och efter ett par dagar började min häst också väva. Hon slutade direkt när den andra hästen försvann...
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Det kanske är så att den miljö hästen lever i inte är bra och den vävande hästen var "droppen som fick bägaren att rinna över", en ytterligare stressfaktor och då blev det för mycket. När den försvann var stressfaktorn under bristningsgränsen igen, och tursamt nog hade beteendestörningen inte pågått så länge att den blivit bestående.

Som jag sagt tidigare, den enklaste förklaringen är inte alltid den närmast sanningen.

Och det är alltid jobbigt att fundera i banor att man inte ger sin häst det den behöver för att må bra...

Och jag vidhåller, en häst kan inte titta på en annan häst och tänka; hmm, så där vill jag också göra...

De "härmningsbeteenden" man kan se handlar om instinkter och överlevnad. Tex en häst blir rädd för ngt och en annan reagerar likadant=ett sätt att undvika att dö.
Ett föl äter gräs som sin mor=ett sätt att överleva.

En beteendestörning är inte normalt, och inget som finns i hästens arvsanlag.

Fundera alltid på om det kan finnas mer än en förklaring till det du ser, många gånger behöver man öppna ögonen.
Jag ber gärna andra om deras funderingar kring ett visst beteende, för att få fler infallsvinklar och bli mindre låst i mina gamla tankebanor.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Bra att sådant sprids. Många blir helt nippriga av att ha en krubbitare brevid sin häst utan att fatta att det inte smittar.

Läste för något år sedan att det var populärt med att operera krubbitare men sedan kom jag över information om att de trotts det mycket väl (stor chans) kunde fortsätta att krubbita eftersom att de fortfarande ville ha endorfinerna och därför mycket väl kunde fortsätta trotts operation. (vilket låter mycket vettigt).

Läste en teori om just väva och krubbita, om hästen börjar väva, beror det på deras behov av att få röra sig mer, om de börjar krubbita får de inte sysselsätta huvudet med att få "plocka" och äta nog mycket. Med tanke på hur mycket en häst i vilt tillstånd rör sig och äter så är det en mycket god teori.

Sedan är det ju givetvis så att en häst som inte stimuleras psykiskt inte mår bra och därför kommer att lägga till beteendestörningar.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Jag tror inte att hästen tänker att den ska härma en annan, men tror att den kan göra det instinktivt, på precis samma sätt som en häst flyr när en annan häst flyr, för att evolutionen har lärt hästarna att härma varandra, för att det gagnar deras överlevnad. Det betyder inte att de har ett anlag för störda beteenden, utan ett anlag för att ta in och bearbeta information från omgivningen, något som är nödvändigt för att överleva. Om en häst är stressad och visar det genom att väva så tror jag att stressen kan överföras till en annan häst, precis på samma sätt som ett flyktbeteende, som också utlöses av stress. Jag tror inte att min häst som började väva nödvändigtvis var stressad redan innan hon började väva, utan det kan ha räckt med att hästen i boxen mittemot gav en så stark stress-signal. Du säger ju det själv, att den vävande hästen var droppen... Då måste ju min häst ha tagit intryck av detta på något sätt! Och om hon inte härmade den andra hästen skulle hon ju precis lika gärna kunnat ta till ett annat stereotypt beteende om han var stressad, krubbitning t ex. Kroppsrörelser-synintryck är en mkt viktig del i hästarnas kommunikation. Exempel på när hästar i naturen härmar varandra är många, och det gäller inte enbart beteenden som är relaterade till överlevnad utan även rullningsbeteende, lek, val av gångart vid förflyttning...hästar kan även härma människor eller hundar...
Många andra djurslag än schimpanser kan härma varandra, tex fåglar, (du som läst etologi har väl läst om småfåglarna som lärde sig öppna mjölkflaskor till exempel)hundar, grisar, bin osv och varför hästar skulle vara ett undantag vet jag inte...
Men det är ingen som egentligen vet om beteendestörningar kan "smitta" eller ej. Jag håller med dig om att det i första hand är miljön som orsakar dem, men det behövs nog mer forskning på området innan man kan vara helt säker. Och det är definitivt så att man inte ska försöka hindra djuret från att utföra ett beteende som det tagit till för att hantera stress, utan man ska åtgärda bristerna i miljön!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

pollipop skrev:
Till största delen beror "arvet" på att fölet vistas i samma miljö som stoet, en miljö där hästen av olika anledningar är hindrad att utföra sitt naturliga beteende, vilket skapar stress som hästen måste hantera på något sätt.

Beteendestörningar, eller rättare sagt, risken att hästen ska drabbas av dem, är delvis ärftliga såtillvida att temperament, stresskänslighet och sätt att hantera stress är ärftligt

Jag kanner en mycket duktig kvinna, Bonnie, som bor pa en ranch utanfor Sacramento i norra Kalifornien. Hon har ett avelssto, som hon borjade avla pa for nagra ar sedan. Stoet kopte hon som just ett avelssto pa en storre auktion, och enligt veterinar besiktningen finns ingenting om krubbitning. Hon har hastarna ute aret runt, dynet runt, de vistas aldrig i ett stall.

Hur som helst sa salde hon for nagot ar sedan en 3-aring, det forsta folet hon avlade pa stoet. Denna 3-ariga valack, hade ocksa bott ute aret runt, dynget runt. De nya agarna rider in hasten och allting fungerar jattebra. Nagra manader senare ringer Bonnie till de nya agarna for att hora uppdateringarna. De sager att allting gar fin fint, men att de var besvikna pa Bonnie for att hon inte berattat att 3-aringen krubbet. Bonnie fattade ingenting, han hade ju inte krubbitit hemma hos henne.
Nasta ar saljer Bonnie nasta avkomma fran stoet, denna gangen ett 3-arigt sto. De nya agarna ringer inom en vecka och ar arga, da stoet krubbiter. Bonnie fattar ingenting igen. Hon skyller pa de nya agarna.
Pga en olycka, maste avelsstoet sta i boxvila i 6 veckor. Bonnie tar in stoet och det tar inte manga timmar innan stoet krubbiter.
De tar da in de andra 2 avkommorna som stoet har pa hemmaplan, och aven de 2 krubbiter i boxen.

Avelsstoet har aldrig krubbitit pa stolpar eller staket, sa ingen utav hennes avkommor kan ha sett hennes beteende och lart sej att gora samma sak.
Jag kan inte forklara varfor alla avkommor krubbiter, men nog ar det arftligt.

Jag har sjalv en c-ponny som tavlar hoga klasser i hoppning. Nar jag kopte honom krubbet han. Hos oss ar han ute varje dag, far tillrackligt med ridning, mat, osv. Han mar bra hos oss. Men han krubbiter i alla fall. Och jag later honom krubbita, jag har ingen rem osv pa honom. Det gor inte mej nagonting att han biter, vad han gor pa sin fritid ar hans egna beskymmer. Han har aldrig haft kolik eller andra magproblem.
Jag pratade dock med uppfodaren precis efter att vi kopte honom forra aret, och fragade honom om varan ponny krubbet hos honom, och det gjorde han inte, men hans mamma krubbet. Jag pratade med de som kopte honom som 4-aring av uppfodaren, de red in honom och tavlade honom. De sa att han inte krubbet hos dem. De salde ponnyn som 7-aring till de jag kopte ponnyn av.
De jag kopte ponnyn av ar inte kanda for sin bra hasthantering, heller inte regelbundna foder tider eller motion. Jag har inte fragat dessa manniskor, och tanker heller inte gora det, da jag "vet" att ponnyn borjade krubbita dar.

Jag tror att det ar manga olika orsaker till varfor hastar och ponnier borjar krubbita, men jag tror helt klart att de arver anlaget till att krubbita.
Vissa individer kanske aldrig kommer att borja krubbita, aven fast de har "generna", medans andra borjar sa fort de har chansen.

For mej ar krubbitning ingen storre grej, och om hasten gor det den ska, tycker jag inte det spelar nagon roll vad hasten gor pa sin egna fritid. Varan ponny ar en riktig gladje att ha i stallet. Han presterar alltid bra pa tavlingar (alltid i topp 3), han ar snall att ha att gora med och underbar att hantera. Att han krubbiter drar ner priset pa honom och gor honom otroligt svarsald, men for nagon som inte bryr sej om krubbitningen ar han en riktigt fin tavlingsponny!!
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Själva beteendet krubbitning är inte ärftligt, men däremot kan en häst löpa större risk att drabbas av beteendestörningar, beroende på att den är känslig för stress och har just det sättet att hantera stress på. Stresskänslighet och temperament är ärftligt, men inte beteendet i sig.

Hästar påverkar varandra med sina beteenden, det är självklart, de är ju flockdjur. Däremot kan de inte lära sig nya beteenden av varandra. Stereotypier såsom krubbitning, vävning etc finns ALDRIG hos vilda hästar. De är helt nya beteenden för hästen och den kan inte "lära" sig dem genom att titta på en annan häst. Det är skillnad mot att t ex fölet börjar beta eller att en häst kan få en annan att springa runt och bocka bara för att den själv gör det. Betandet och springandet är naturliga beteenden som redan finns nedärvda hos hästen.

Det är ingen mening att försöka hindra hästen att krubbita om den väl börjat, det håller jag med om. Däremot är krubbitningen ALLTID ett tecken på att hästen av någon anledning är hindrad att utföra naturliga beteenden. Det skapar stress och frustration som naturligtvis inte är trevligt för hästen. Beteendet bör vara en tankeställare för oss och man bör försöka undvika de situationer då hästen börjar väva/krubbita, och ur den synvinkeln tycker jag inte att man ska strunta i beteendet, hur bra hästen än lyckas på tävlingsbanorna.

Det är inte bara mängden utevistelse som påverkar stressnivån hos hästen. Det är alla delar av skötseln och hanteringen. Utfodringsrutiner, foderstat, hantering, m.m. Man har t ex sett att hästar som blir omskötta ordentligt efter träning har färre stereotypier än hästar som bara spolas av snabbt och ställt in i boxen.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

OK, jag tror att jag får ta det igen *suck* och ni som inte tror mig, kan ni inte bara vara gulliga och be t ex SLU att få ta del av de forskningsrapporter som finns på området???

1. Hästar får beteendestörningar om de inte kan få utlopp för sina naturliga beteenden. Beteenden styrs av en mängd gener och är därför mycket svåra att avla bort (jämfört med utseendefaktorer, få gener - lättare att påverka med avel)

2. Man tror att krubbitning också kan drabba hästar pga att de har problem med magen. De börjar krubbita för att de på så vis hittat ett sätt att hantera obehagskänslorna från magen. Att ha en besvärlig mage kan vara ärftligt, DÄRAV hästar som börjar krubbita trots att de får utlopp för sina naturliga behov.

3. Beteendestörningar är varken ärftliga (men delorsaker till dem, t ex magproblem eller "låg stresströskel", se ovan) eller något hästar tar efter varandra.

4. Hästar har inte den intelligensnivå som krävs för att ta efter någon annans beteende!!!!
Snälla, tänk en gång till, en häst har de egenskaper som den behöver för att klara sitt liv som vildhäst. De ärver instinkten att fly t ex. Att fly/bli rädd när en annan häst blir det är inte ett härmande av beteendet utan en överlevnadsinstinkt.
Hästar har inte förmågan att dra egna slutsatser, det har bara ett djur förutom människan; schimpansen!!
Instinkter och betingade reflexer (att man t ex med tillräckligt många upprepningar lär sig att när någon går in i foderkammaren kan det vankas mat) har de däremot.

Snälla, snälla, jag blir så ledsen när jag märker hur lite hästmänniskor egentligen vet om de djur som de älskar och vill ta hand om på bästa sätt. Jag hävdar inte på något sätt att jag är något "levande facit", men jag har lovat mig själv att ständigt leta ny kunskap och vara öppen för det jag ser och hör.

Jag har läst alla de kurser på universitetsnivå som ges om hästars beteende och utfodring, och jag försöker hålla mig uppdaterad med nya forskningsrön hela tiden. Jag har också gjort mitt examensarbete om hästars beteende. Jag får ständigt påminna mig själv att utgå från vildhästens behov och instinkter när jag funderar kring olika beteenden, eftersom det är så lätt att sätta sina egna käsnlor och tankar på det istället.

Men jag ber er igen, tänk alltid en extra gång; varför gör min häst så? Varför skulle en vildhäst gjort så/när kan den ha nytta av det?
Hästar är inte tillräckligt intelligenta för att vara elaka heller. Det finns ingen nytta för en vildhäst att vara elak. Att jaga bort en annan häst från maten t ex handlar om överlevnad. För att en flock ska fungera krävs en rangordning som respekteras. Försök till överträdelser måste motarbetas för att flocken ska överleva.

Hittills har ingen av er presenterat en situation som varken kunnat tala för att krubbitning är ärftligt eller något hästen apar efter andra hästar. Det har hela tiden funnits andra möjliga, och mer troliga, förklaringar. Varför? Jo, för att det är varken ärftligt eller "smittsamt". Men man har länge trott det (innan man började forska kring det). Och det har naturligtvis känts som en bättre förklaring än att man själv erbjuder hästen en dålig miljö eller att man inte märkt att den har problem med t ex magen.

Ni som inte tror mig, hur är det, orkar ni göra ansträngningen att själva inhämta forskningsrapporterna och kanske få kullkasta era tidigare teorier...?
Eftersom jag vill kalla mig hästmänniska är jag också beredd att göra det. Det viktigaste för mig är inte att ha rätt, utan att kunna erbjuda mina hästar ett så bra (ur hästens synpunkt) och tillfredsställande liv som möjligt. Jag hoppas att det är så för er också.

Pollipop, skönt att jag har någon som är lika övertygad som jag!

Och exakt, det handlar inte bara om utevistelse, den som tror att det är hästens enda naturliga behov har lite kvar att lära.
Hästens foderspjälkningssystem är t ex gjort för ett foderintag 20 h per dygn...
Hästen är inget utpräglat dag- eller nattdjur, utan är egentligen aktiv hela dygnet. Den lugnaste perioden är mellan 02 och 05, men inte ens då är det tal om någon längre viloperiod i sträck.
Mitt råd är och förblir, sug i er all kunskap som finns inom området, och se till att det är från pålitliga källor (vem som helst får skriva en hästfaktabok, det är upp till läsaren att kolla vad författaren har för erfarenhet..)
 
Senast ändrad:
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Hmmm, förstår inte riktigt... På vilket sätt menar du att det du radat upp i dina punkter skiljer sig från det jag skriver i mina inlägg?
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Givetvis har du rätt i det du skriver.
Men anledningen till att en häst från början börjat krubbita, ÄR ju att ngt är fel i dess hantering/miljö!
Jag har lärt mig det enkla "krubbitning smittar inte, däremot kan en dålig stallmiljö göra det".
Alltså så tar den understimulerade hästen efter den krubbitande hästen. Hästen som mår mentalt bra, den tar inte efter beteendet.

Men en häst kan ju också bli krubbitare "ofrivilligt" eller hur man ska säga.
Det då om den blir sjuk och ordinerad vila på olika sätt, tex boxvila.
Den kan ju då börja med beteendet, och då är det ju inte så mkt att göra som hästägare.
Så jag skulle aldrig ställa en konvalescent bredvid en krubbitare.

Och likaså så kan ju en häst som börjat krubbita pga dålig stallmiljö fortsätta med det, trots att den får bättre sådan.
Då ju beteendet är så invant, att hästen inte vill sluta få "kickarna" krubbitandet ger.

Men hur man än vrider och vänder på det, så ÄR krubbitning en beteendestörning!
Även om den ju ibland förekommer utan att ägaren har ngn skuld i det.
Precis som en häst som blivit sönderriden kan bli skör för resten av livet, oavsett om nya ägaren/ryttaren rider rätt.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Pollipop, Jag var inte riktigt klar... insåg att det kunde bli en sån koppling, så jag la till just att det var skönt att du var lika övertygad som jag!!! :)
Skönt att höra. :)
 
Senast ändrad:
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

kopparberg skrev:
Givetvis har du rätt i det du skriver.
Men anledningen till att en häst från början börjat krubbita, ÄR ju att ngt är fel i dess hantering/miljö!

Eller magproblem... man tror t ex att det är så att kolikhästar lättare blir krubbitare (alltså inte att krubbitare lättare får kolik, somman tidigare trott. Man har bevisat att luften vänder i halsen och alltså inte kan skada mag-tarmsystemet)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 928
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Har känt henne i snart 6 år? Och ja, det blir bara värre och värre med vår relation. Vi bor ju som sagt på samma gård, det är hennes...
2
Svar
29
· Visningar
6 110
Senast: Mini-Me
·
Hästvård Trådar om hur man ska hantera krubbitning finns det gott om men jag har inte hittat någon som berör hur krubbitningen egentligen...
Svar
2
· Visningar
1 049
Senast: Soranto
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 301
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp