KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

4. Hästar har inte den intelligensnivå som krävs för att ta efter någon annans beteende!!!!
Snälla, tänk en gång till, en häst har de egenskaper som den behöver för att klara sitt liv som vildhäst. De ärver instinkten att fly t ex. Att fly/bli rädd när en annan häst blir det är inte ett härmande av beteendet utan en överlevnadsinstinkt.
Instinkter och betingade reflexer (att man t ex med tillräckligt många upprepningar lär sig att när någon går in i foderkammaren kan det vankas mat) har de däremot.

Jag håller med om allt du skriver om krubbitning och tycker allt låter rimligt, utom just att hästar inte kan härma varandra och ta efter varandras beteende. Jag tror inte hästar kan lära sig beteendestörningar som krubbitning av varann, just eftersom det är en beteendestörning som beror på att hästen inte får tillgodose sina naturliga behov, som att röra sig stora delar av dynet och småäta grovfoder.

Däremot har jag under mina år med hästar sett så många exempel på hästar som härmar varandra - när det handlar om naturligt beteende. Ett exempel är mitt sto Sessan som aldrig någonsin hade hängt med underläppen när hon stod och vilade. Hon släpptes i samma hage som ett äldre sto som var ökänd läpphängare :D Hon stod ofta och sov i hagen och underläppen blev lääääängre och läääääängre. Döm min förvåning när jag går till hagen en eftermiddag och de ser hästarna stå och sova sida vid sida med hängande underläppar :D

Tänk också på alla som tränar in spansk skritt och passage genom att själv göra rörelsen och få hästen att härma den. Jag brukar själv gå låååångsamt låååångsamt ibland, med korta struttiga steg ibland eller skutta fram ibland när jag är på promenad med unghästen. Hon rör sig exakt likadant :D

När man tänker efter är det ju inte alls konstigt att hästar härmar varandra. I en vildhästflock handlar som du skrev allt om att överleva, och sammanhållningen i flocken är det viktigaste av allt. Antagligen härmar hästarna varann för att smälta in i flocken och få bättre sammanhållning. Om en häst skulle bete sig avvikande skulle den bli utstött ur gemenskapen.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

kl

Tråden är gammal men vill ändå tillägga om det inte sagts redan:

Krubbitarrem är närmast djurplågeri!


Hästen krubbiter för att den inte kan få utlopp på annat sätt. Och så sätter man på en sån rem så begränsar man detta. Vad blir nästa steg hästen måste göra för att få utlopp om inte hästens ägare kan tillgodose dessa behov?

Vid krubbitning sväljer inte hästen någon luft. Det är det luftsnappare som gör.
Så en "krubbitarrem" (varför dom nu heter så) är bara väldigt dumt
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

KL

En liten fundering jag inte riktigt kan hitta svaret på..
Angående naturliga och onaturliga beteenden.
Om man tänker sig en häst som lever under dåliga förhållanden, och börjar krubbita, varifrån kommer impulsen att krubbita? Hittar hästen bara på ett onaturligt beteende bara sådär för att få utlopp för sin stress/frustration?
Likadant med vävning, luftsnappning, läppklapper och alla beteendestörningar som räknas som onaturliga beteenden.
Någonstans måste ju hästen få impulsen ifrån.. Eller?
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Testa att ta av den, det värsta som kan hända är att hästen börjar krubbita och då är det väl bara att plocka på den igen ?

man har forskat på detta också, precis enligt Busbfros redovisning av stereotypa beteenden hos häst, och krubbitar ringen fyller ingen som helst funktion, snarare försöker den strypa ett beteende som får hästen att må bättre, utan att för den skull ta itu med själva problemet, utan bara försöka dölja beteendet, inte lösa grundorsaken.

finns ingen anledning att de ska gå med krubbitar rem ö.h.t.

Friggan: svar ja. samtliga beteenden är stereotypa beteenden som hästen utvecklar för att hantera en situation den inte har ngt annat sätt att hantera, allt i fråga om att ett primärt behov i deras miljö är stört, eller avsaknas.

KL
I övrigt är tråden från 2004, och jag hoppas att åren den har på nacken, innebär att de flesta i dessa dagar vet att det TS beskrivit i tråden faktiskt stämmer.
 
Senast ändrad:
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Jag kan kanske kan trösta dig lite med att det här är precis den fakta jag har fått lära mig så visst lärs det ut på rätt sätt nu för tiden i alla fall.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Jag har blivit undervisad med exakt samma saker som hon skriver, och jag går på en inriktning med hästhållning och läser hästpsykologi m.m. Och jag kan säga såhär; Busfro har helt rätt!

sluta säg massa "om" och "men" , alla verkar vilja ha rätt inom hästvärlden, det har jag märkt klart och tydligt, men sluta ta på er fakta som inte stämmer. och sluta skriva det och försöka inbilla er att det inte är sant. gäller inte bara detta ämnet, utan alla ämnen. Vi alla lever i hästvärlden, eller hur? Vi alla bryr oss om hästarna, så låt oss då ta råd av varandra, det gäller inte bara att höra, utan även att lyssna .
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Finns det någon som vet något om resultatet, av behandling med magsårsmedicin? om hästen slutat krubbita efter behandling. Min häst krubbiter fast hon visstas ut 12 dag med hästkomisar och tillgång till grovfoder hela tiden. Hon kan gå en lång lång sträcka bara för att få bita, och dra luft. Långt från sina kompisar. Reser vi bort och hon blr nervös, blir hon som paranyserad av att bita, som hon behöver lugns fullblodsnerverna. Jag vet att man har forskat i ämnet magsår på häst.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

varför skulle magsår vara ekvivalent med symptom krubbitning?
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Forskning har visat att magsår kan hänga ihop med krubbitning.

Genom krubbitandet så ökar salivutsöndringen som kan höja PH-värdet i magsäcken vilket i sin tur kan motverka uppkomsten av magsår.

Ett studentarbete från 2007 (SLU). Läs gärna sammanfattningen:
http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00001663/01/Studentarbete_130.pdf

Artikel som hänvisar till en amerikansk undersökning (ATL):
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=51341&Mags%E5r%20kan%20utl%F6sa%20krubbitning

/V
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

ah - tack! Nu när du påpekar det så erinrar jag mig att jag borde ha koll på detta och har läst studierna förr. tack :bow:
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Min häst började krubbita när vi stod i ett stall där man inte fick ha gallret öppet i boxdörren så han kunde titta ut i gången. Vi flyttade sedan till ett annat stall där han fick titta ut genom boxdörren och krubbitningen försvann samma dag och var sedan borta. Var tyvärr tvungen att flytta därifrån för att stallägaren skulle upphöra med inackorderingsversamhet och bland det enda alternativet var ett ställe med boxdörrar som inte gick att öppna gallret på. Nu har han börjat krubbita igen. Letar nu ny stallplats.......
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Äntligen någon som tar tag och förnyar hästvärlden!
Taaaaaack! :)
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Hallå det är faktist 2011, att folk fortfarande håller på med det där "krubbitning smittar" Eftersom att jag är mitt uppe i en flytt från gård, så sökte jag stallplats runt om i Jönköping och fick Nej från många stall just på grund av att mitt fullblod krubbiter (dock inte lika mycket som när jag fick hem honom). Fick höra att de inte ville ha en krubbitare i stallet, eftersom att det var hög smittorisk. Har nu hittat ett stall där min lilla räka har fått en stor fin box och där folk faktiskt är medvetna om att man lever på 2000-talet.

Har haft eget stall med 3 hästar, där min lilla krubbitare stog, ingen av dem andra har aldrig krubbitit.

Dax att vakna folk och se till hästens bästa och inte ert egna, läs lär och lev:banana:
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Jag har precis köpt ett fullblodssto som gått galopp. Hon är 8 och har enligt fd ägaren krubbitit sen galopptiden pga att hon var rastlös. Hon måste ha rem för att inte bita eller dra luft, och jag har märkt att hon börjar så fort man tar av den... Jag har aldrig haft en krubbitare innan och är helt ny i ämnet, så frågan är, vad ska jag göra? Hon står inackorderad och går ute från ca halv sju till fyra om dagarna och jag har gjort upp med personalen att hon ska få sitt ensilage fördelat så att hon har att göra under hela dagarna. Hon behöver gå upp i vikt så hon får mycket ensilage! Hon har en stor hage så att hon kan röra på sig ordentligt.... Hon står i en stor box men med galler som inte får fällas upp.... Vill gärna ha råd på vad jag kan göra för att hjälpa henne. Har bara haft henne i drygt två veckor nu så det är fortfarande nytt för mig... Hon har en specialkrubba som är gjord så att hon inte kan ta stöd mot den och jag ska försöka montera ner den ordinära krubban som finns i boxen samt vattenkoppen. Hon fodras och vattnas från marken. Det finns ett hål i dörren som är till för att man ska kunna öppna dörren inifrån. Ska jag klä den med gummi och ta av remmen på henne??? Ska man försöka ordna nån form av "leksaker" inne i boxen, eller ska man flytta henne till ett lugnare stall?

Är tacksam för hjälp.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Jag har sett unghästar på lösdrift krubbita. Det verkar som det kan börja med att bita på trästolpen och sedan upptäcka att dom kan dra in luft på detta sätt. De hästar jag sett har varken haft magproblem eller boxvila. Jag tror en del kan vara ärftligt och en del helt enkelt att det är ett tidsfördriv med viss njutning. Visst härmar hästar varann, det behövs inga studier för att se detta. Att ha en krubbitarhäst i stallet kan vara oerhört irriterande och därför drar sig många stallägare för att ta in detta i stallet, det gäller även vävare och boxvandrare.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Finns det någon som vet något om resultatet, av behandling med magsårsmedicin? om hästen slutat krubbita efter behandling. Min häst krubbiter fast hon visstas ut 12 dag med hästkomisar och tillgång till grovfoder hela tiden. Hon kan gå en lång lång sträcka bara för att få bita, och dra luft. Långt från sina kompisar. Reser vi bort och hon blr nervös, blir hon som paranyserad av att bita, som hon behöver lugns fullblodsnerverna. Jag vet att man har forskat i ämnet magsår på häst.
Är övertygad om att blir som en drog. nagelbitning....

Om man tar bort möjligheten kan de må sämre- abstinens.

Visst tar i synnerhet unga hästar efter andras betéenden. Flockdjuret.
Fattas bara annat.
Därför är det viktigt att inte släppa unga hästar med mobbare eller annat skräp.

mina har lärt sig öppna dörrar- av varandra:bow:
Först släppte den ene ut sig självt, för att sen öppna åt den andra:rofl:
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Stereotypier kan bli beroendeframkallande. Djuret får en "kick" av att utföra beteendet, hormoner utsöndras.
Det är därför man i så stor utsträckning som möjligt ska förebygga! Dock vet man inte exakt vad som utlöser stereotypier hos precis alla individer (det säger väl sig självt?), men man kan ju börja med att se till att hästen kan tillgodose så många beteendebehov som möjligt (framförallt födosök, socialt och rörelse).

Att "bota" en stereotypi är inget man gör i en handvändning. Har den dessutom pågått i flera år är det verkligen djupt rotad. Man kan försöka att successivt skapa en lugn och stabil miljö, med en lagom stor och trevlig flock, rörelse, bra med foder och så vidare. Ibland kan man vara tvungen att gå in och fysiskt bryta beteendet, men det kan vara riskfullt (djuren kan vara så inne i sitt beteende att de inte märker att man kommer och kan mer eller mindre anfalla på grund av chocken).

Ang social inlärning.
Självklart finns det hos hästar! Men stereotypier "smittar" inte. Ofta är anledningen till att flera hästar i stallet börjar ex krubbita att de alla står i samma undermåliga (icke hästanpassade) miljö.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

kl

När jag var på ett stuteri/försäljningsstall i danmark så påstod de att de smartaste hästarna blev de bästa tävlingshästarna (dressyr) men även att dessa hade lättare att utveckla ovanor/beteendestörningar för att de blev lättare uttråkade. Tävlingshästarna stod så klart inne mycket och hade väl inget optimalt hästliv på det sättet.

Kan det stämma som de påstod eller kan det helt enkelt vara så att de ju bättre tävlingshäst desto mer boxvistelse och därmed mer ovanor? Dvs att hur smart hästen är inte direkt påverkar hur ovanor utvecklas utan att ovanorna uppkommer på grund av en mindre optimal miljö. Miljön i sin tur råkar ju i detta fall vara sämre på grund av att hästen är mer värd för att den är en bra tävlingshäst (vilket i sin tur enligt ägarna i fråga berodde på att hästen var smart).

Sen kan man ju diskutera vad en smart häst är, i detta fallet får man väl anta att en smart häst är en häst som är lättlärd och har hög ridbarhet.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Stereotypier kan bli beroendeframkallande. Djuret får en "kick" av att utföra beteendet, hormoner utsöndras.
Det är därför man i så stor utsträckning som möjligt ska förebygga! Dock vet man inte exakt vad som utlöser stereotypier hos precis alla individer (det säger väl sig självt?), men man kan ju börja med att se till att hästen kan tillgodose så många beteendebehov som möjligt (framförallt födosök, socialt och rörelse).

Att "bota" en stereotypi är inget man gör i en handvändning. Har den dessutom pågått i flera år är det verkligen djupt rotad. Man kan försöka att successivt skapa en lugn och stabil miljö, med en lagom stor och trevlig flock, rörelse, bra med foder och så vidare. Ibland kan man vara tvungen att gå in och fysiskt bryta beteendet, men det kan vara riskfullt (djuren kan vara så inne i sitt beteende att de inte märker att man kommer och kan mer eller mindre anfalla på grund av chocken).

Ang social inlärning.
Självklart finns det hos hästar! Men stereotypier "smittar" inte. Ofta är anledningen till att flera hästar i stallet börjar ex krubbita att de alla står i samma undermåliga (icke hästanpassade) miljö.

Jag är övertygad om att de kan apa efter. Kanske inte suger in luft från början.

min lärde sig jäkligt fort att dra tänderna i gallret som grannen gjorde.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Hej!

Kan du lägga upp lite referenser? Behöver övertyga andra..

mvh Anna Karin :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 728
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Har känt henne i snart 6 år? Och ja, det blir bara värre och värre med vår relation. Vi bor ju som sagt på samma gård, det är hennes...
2
Svar
29
· Visningar
6 075
Senast: Mini-Me
·
Hästvård Trådar om hur man ska hantera krubbitning finns det gott om men jag har inte hittat någon som berör hur krubbitningen egentligen...
Svar
2
· Visningar
1 047
Senast: Soranto
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 170
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp