KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Jag är övertygad om att det finns vildhästar som krubbiter. Att bita i saker är naturligt för hästen och om han sedan kommer på att ta tag med tänderna samtidigt som han andas in så kan kribbitning uppstå. Det finns krubbitande hästar!! Många lever med hälsan i behåll långt upp i åldrarna och det tror jag inte skulle vara möjligt om dom hade fel i magen.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Tråden startades för åtta år sen.

Att ett nick är svart betyder att det inte finns kvar har längre.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Har du någonsin stött på en krubbitare hos en häst som alltid gått i flock som den trivs med, på lösdrift med fritillgång på hö/halm/hösilage?

Eller en vävare som funnits under den förutsättningen?

Krubbitning/vävning uppstår för att hästen blir hindrad av boxväggar, små rutors hagar att uppleva tillräcklig rörelse och socialt samspel för att må bra. Då hästar är gjorda för att beta c:A 18 h om dagen är även deras magar anpassade för detta...

Detta vet egentligen alla som håller på med hästar: att de är flockdjur, gräsätande med rörelsebehov, sedan låter vi våra hästar leva under helt andra förhållanden för att de ska tillfredsställa våra behov.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Har du någonsin stött på en krubbitare hos en häst som alltid gått i flock som den trivs med, på lösdrift med fritillgång på hö/halm/hösilage?

<snip>

Yes ... jag har en kompis vars "hem avlade" fol borjade som krubbitare runt 6 manaders alder. Han har alltid gatt i en enorm hage med stor 'rund bal' av ho nar det inte finns tillrackligt med gras. Dessutom matas hela hjorden, 5-6 hastar, med kraftfoder en gang om dagen. Om jag mins ratt borjade han nar hans mamma togs ur flocken (och skeppades mer an 10 mil bort for att de inte skulle kunna hora eller se varandra) nar han skulle 'avvanjas'. Det fanns en hast som var krubbitare i flocken.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Jo, men det var ju en ytterst onaturlig upplevelse för fölet! Att bli bryskt fråntagen sin mamma vid sex månaders ålder, det är en traumatisk upplevelse för ett föl .... Om ston och föl får välja själva så avvänjs de sakta, sakta, ofta inte förrän nästa föl föds. Men det är förstås inte möjligt i den värld vi ger våra hästar att leva i. Så om det fanns en genetisk benägenhet till att ta till ett sådant beteende hos fölet är det inte alls konstigt att det startade då!

Jag fick hit ett avelssto för två år sedan som genomgick en plötslig avvänjning från sitt föl. Hon "vävde" eller vad det var när hon kom, stod och gungade med halsen fram och tillbaka på ett maniskt sätt. Detta höll på från och till i nästan ett år.

Nu finns inget av det kvar, och jag tror inte att hon hade det tidigare heller, då hon kom från ett bra ställe där hon fick leva hästliv. Hon går i flock i jättestora hagar, har ett nytt föl vid sidan (ska absolut inte utsätta dem för en brysk avvänjning!) och är världens ljuvligaste häst. Dock är hon mycket känslig och försiktig, har en låg rang i flocken. Tror att känsliga individer lättare drabbas av sådana här saker, precis som bland oss människor.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Jag har en krubbitare i stallet som började krubba i hagen (6 ha).
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Din lärare har fel, hundar gör det oxå.

Och ja, jag vet att tråden är gammal.
 
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Tja,fast då trivdes den ju inte i flocken utan utsattes för onödig stress....

"Givetvis är det en stor förändring när man ska vänja av fölet från stoet och det finns flera olika sätt att göra det på även tidpunkten när man ska vänja av fölet är av betydelse. Här pekar man bland annat på att det finns ett par studier som menar på att sambandet mellan fölets ålder vid själva avvänjningen och utvecklandet av beteendestörningar inte är så stort. Samtidigt så har man kunnat se att i USA så är beteendestörningar vanligare än i Storbritannien och Australien och det tror man beror på fölet ålder vid själva avvänjningen, i USA vänjer man av fölen vid en snittålder av 5,2 månader jämfört med 6,8 och 5,7 månader i Storbritannien och Australien."
 
Senast ändrad:
Sv: KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

- Hittade denna gamla tråd - vi har fått en gammal krubbitare till stallet, jättebra att läsa om era erfarenheter. Tack! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 860
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Har känt henne i snart 6 år? Och ja, det blir bara värre och värre med vår relation. Vi bor ju som sagt på samma gård, det är hennes...
2
Svar
29
· Visningar
6 105
Senast: Mini-Me
·
Hästvård Trådar om hur man ska hantera krubbitning finns det gott om men jag har inte hittat någon som berör hur krubbitningen egentligen...
Svar
2
· Visningar
1 049
Senast: Soranto
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 291
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp