Sv: "Krustor"

Vad fick du för behandlingsråd? jag fick recept på malaced, en tvål och blir det inte bättre så ska penicillin sättas in.
 
Sv: "Krustor"

Jag skulle fortsätta att raka bort all mammutpäls och bada i hexocil(stav?)

Finns det ngn annan lösning?
Vill inte bada i denna kyla. :(
 
Senast ändrad:
Sv: "Krustor"

Du kan testa att köra på typ alcogel, det rådet har jag fått nån gång av en veterinär. Men annars, om du klippt är det ingen större fara att tvätta, det torkar snabbt.

Jag hade använt Hibiscrub.
 
Sv: "Krustor"

Fucidin är ju pencillin plus steroider och används till bakterieinfektioner i huden, skulle inte använda det till svampinfektioner såvida där inte har kommit en sekundär bakteriell infektion.

Malaced som någon sa är svamdödande så det är nog ett bättre alternativ.

Annars kommer man långt med tvätt med klorhexidin (hibiscrub), låt det verka i några minuter och skölj bort igen.
 
Sv: "Krustor"

Lady_Vip

Funkar de med vanlig olja typ rapsolja elr liknande? eller är de ngn specialolja?

Är halvny på den fronten, vet en tjej som hade problem me sin häst me mugg, hon tvättade benen, smörjde in me zinkpasta (tror ja de va) o sen lindade under natten, muggen försvann efter ngn vecka =)
 
Sv: "Krustor"

Då är det nåt annat jag tänker på... Hmm, har inte testat det själv, kan inte komma på vad det heter. Iaf, öronmedel till hund just för svamp. Canaural kanske..?
 
Sv: "Krustor"

delvis kl

Igår hade det kommit nya krustor :cry: jävla skit! Det verkar sprida sig mer när man tvättar! Medan vi väntade på provsvar tvättade jag inte, vet tyckte vi skulle vänta eftersom vi inte visste vad det var. Då kom inga nya krustor. Men nu.. Stackars min lilla häst! Fattar inte ens vart de kommer ifrån! Ingen annan häst i stallet har det. Vad ska jag göra? Tvätta eller inte??
 
Sv: "Krustor"

Kl
Jag fick styr på både mugg och strålröta när jag tog bort så mycket stärkelse som möjligt ur kosten. Är hästen överfull av socker och vädret är fuktigt kommer svampen att frodas. Är det svamp kommer det antagligen att fortsätta sprida sig om det finns socker att ta av. Så prova ta bort all kraftfoder, blötlägg höet i varmvatten och låt dra ett tag innan ni ger. Det kan ta ett tag innan svampen ger sig, men det går. Sen att hålla hästen så torr som möjligt är även bra.

Använder man svampdödande medel oralt kommer även tarmflorans andra goda bakterier att påverkas, vilket kan leda till mer problem. Det är verkligen sista utvägen...
 
Sv: "Krustor"

Då är det nåt annat jag tänker på... Hmm, har inte testat det själv, kan inte komma på vad det heter. Iaf, öronmedel till hund just för svamp. Canaural kanske..?

Canaural är svampdödande iaf. Har dock aldrig hört att man använder det på huden hos häst. :) Problemet är ju att det finns olika sorters svamp också som bäst behandlas på olika sätt...
 
Sv: "Krustor"

"Min" svamp verkar inte heller smitta, ingen annan har fått det. Fattar inte vad det kommer ifrån heller.

Nya krustor idag :( Men nu har jag hämtat ut Malaced och badat hela honom i det. Flaskan tog slut nästan så bada 2 ggr i veckan som veterinären hade ordinerat blir svårt med en flaska.. 275 spänn kostade den.
Idag fick han ulltäcke på sig, känns bättre eftersom det andas.

Blir TOKIG på detta!! :cry:
 
Sv: "Krustor"

Kan ev ha några bra tips, hör av dig imorgon när du är i stallet - om du är där på dan. Måste kolla lite med några av de andra också.
 
Sv: "Krustor"

Vi har precis haft något liknande på några hästar i stallet. De värst drabbade fick penicillin och blir sprayade med utspädd jodopax. Har fungerat fint och de drabbade hästarna är nu nästan symtomfria. Viktigt har dock varit att de haft täcken på sig vid regn.

Fucidin och canaural är samma sak. Fungerar väldigt bra på vissa typer av mugg, men det är receptbelagt.
 
Sv: "Krustor"

Lindsen: Såg att schampot är gjort till hund/katt så kan förstå om det inte kan användas till så många behandlingar hos häst. :) Angående var de kommer från, så om det är Malassezia (vilket det borde vara eftersom schampot är mot dem) så finns de naturligt på huden alltid, bara i så små antal så de inte ger sjukdom.
 
Senast ändrad:
Sv: "Krustor"

Vi har precis haft något liknande på några hästar i stallet. De värst drabbade fick penicillin och blir sprayade med utspädd jodopax. Har fungerat fint och de drabbade hästarna är nu nästan symtomfria. Viktigt har dock varit att de haft täcken på sig vid regn.

Fucidin och canaural är samma sak. Fungerar väldigt bra på vissa typer av mugg, men det är receptbelagt.

Skönt att höra när man börjar bli desperat att det går att få ordning på det!! På måndag ringer jag veterinären igen, behöver nog penicillin för det sprider sig som en löpeld nu :(
 

Liknande trådar

Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den...
2
Svar
20
· Visningar
915
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
743
Senast: Fazeem
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 397
Senast: emma-vsm
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
649
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp