Krympa magsäcken

kolblakkur

Trådstartare
Enligt Google är det en myt att magsäcken blir mindre om man äter lite. Men om man gör en gastric bypass så kan man töja magen om man äter för mycket efteråt, eller? Hur ligger det till egentligen? Krymper magsäcken om man går från att äta stora mängder mat, till små portioner? Vad tror/vet ni?
 
En tidigare kollega gjorde en gastric bypass och lyckade töja ut magsäcken igen efter något år bara och gick tillbaka samma utseende som före operationen. Vi arbetade tillsammans under alla år, så jag fick följa det live s.a.s.
 
Att töja magsäcken efter en gastric bypass låter svårt. Man tar ju helt sonika bort större delen av magsäcken.
 
Att töja magsäcken efter en gastric bypass låter svårt. Man tar ju helt sonika bort större delen av magsäcken.

Jag håller också med om att det låter svårt, har förstått det som att man kan töja tarmen efter GBP men att det kan vara rent av farligt, har hört att tarmen kan spricka om den blir för töjd (har dock ingen källa på det).
 
Enligt Google är det en myt att magsäcken blir mindre om man äter lite. Men om man gör en gastric bypass så kan man töja magen om man äter för mycket efteråt, eller? Hur ligger det till egentligen? Krymper magsäcken om man går från att äta stora mängder mat, till små portioner? Vad tror/vet ni?
När jag bantar och äter mindre är en av bieffekterna att jag blir mättare mycket fortare efter ett par veckor. Normalt sett har jag inga problem att äta en hel pizza, men äter jag lite i perioder så får jag knappt i mig en halv pizza, så nog krymper magsäcken. Vad skulle det annars vara som ger mättnadskänslan?
 
Enligt Google är det en myt att magsäcken blir mindre om man äter lite. Men om man gör en gastric bypass så kan man töja magen om man äter för mycket efteråt, eller? Hur ligger det till egentligen? Krymper magsäcken om man går från att äta stora mängder mat, till små portioner? Vad tror/vet ni?
Magsäcken är flexibel, den kan både töja ut sig och dra ihop sig :).
 
När jag bantar och äter mindre är en av bieffekterna att jag blir mättare mycket fortare efter ett par veckor. Normalt sett har jag inga problem att äta en hel pizza, men äter jag lite i perioder så får jag knappt i mig en halv pizza, så nog krymper magsäcken. Vad skulle det annars vara som ger mättnadskänslan?
Jag håller med. Det har hänt mig för många gånger för att det ska vara en myt.. :o
 
Jag har för mig att mättnadskänsla sitter till 99% i hjärnan. Läste någonstans att personer som förlorat närminnet kan äta flera stora måltider på varandra då känslan av mättnad hänger ihop med att vi minns att vi ätit.

Sen har jag ingen aning om huruvida magsäcken kan krympa eller ej, men jag tror inte att mättnadskänslan är ett säkert mått på det.
 
Jag jobbade md en kvinna som gjort en gbp oc hon hade lyckats töja ut sig så at thon vägde ännu mer än innan och hon ät jöteportioner.

Själv behöve jag itne mer än någon vecka med mindre mål för att bli snabbare mätt. Oklart om det sitter i hjärnan eller kroppen men det är verkligen så att jag kan bli tvärmätt på en macka. Sådär illamående-mätt av en liten portion, om jag ätit lite under ett tag.
 
Jag har för mig att mättnadskänsla sitter till 99% i hjärnan. Läste någonstans att personer som förlorat närminnet kan äta flera stora måltider på varandra då känslan av mättnad hänger ihop med att vi minns att vi ätit.

Sen har jag ingen aning om huruvida magsäcken kan krympa eller ej, men jag tror inte att mättnadskänslan är ett säkert mått på det.
Fast det är svårt att veta ibland hur hungrig man borde vara, att veta när kroppen är nöjd. Vad psyket säger och vad kroppen säger är ju lite två olika saker ofta. Men visst kan man lura psyket med att fylla ut tex med mycket sallad och liknande för att få bilden av att man ätit mer än vad man gjort men jag tror nog kroppen har koll själv om vi vet vad vi ska gå på bara.
 
Alltså, jag kan inte låta bli... ;)
Google besitter ingen som helst fakta! (Google äger inte heller några bilder!)
Google är en sökmotor som hjälper dig att hitta texter i ämnet som andra har skrivit. De svar som kommer upp rangordnas efter popularitet, inte efter trovärdighet.
Fast Google valde ut detta resultatet ;) Därav klumpade jag ihop allt under ”Google säger”.
Givetvis vet jag att det är en sökmotor.
 

Bifogade filer

  • 777D6AC3-4120-4083-830D-1329D5C1EC2C.png
    777D6AC3-4120-4083-830D-1329D5C1EC2C.png
    42,2 KB · Visningar: 104
Senast ändrad:
Fast det är svårt att veta ibland hur hungrig man borde vara, att veta när kroppen är nöjd. Vad psyket säger och vad kroppen säger är ju lite två olika saker ofta. Men visst kan man lura psyket med att fylla ut tex med mycket sallad och liknande för att få bilden av att man ätit mer än vad man gjort men jag tror nog kroppen har koll själv om vi vet vad vi ska gå på bara.

Ja, nej, jag är helt säker på att det är mer komplicerat än vad jag har någon aning om. Poängen är att det är vår hjärna som tolkar alla kroppens signaler, det är till hjärnan som nervsignaler med information kring hunger, smärta, fyllas er går. Sen är frågan vad hjärnan gör av dessa signaler. Hunger- och mättnadssignaler är tydligt sådana som våra hjärnor tolkar på väldigt olika sätt. Antingen pga hjärnskada, ätstörning eller ren vana.

Sen, återigen, så var väl grundfrågan hur allt detta hänger ihop med magsäckens storlek. Och där har jag absolut ingen aning :angel:
 
Mättnadskänsla hänger ihop med massor av grejer, hjärnan, hormoner, maginnehåll osv, kommer dock inte ihåg hur all fysiologi hänger ihop, men det är betydligt mer än bara magsäckens storlek. Och ja, den är anpassningsbar. :D
 
Det är väl så att om/när man överäter så tänjer man ut magsäcken (den är ju tämligen flexibel) och om/när man sedan börjar äta mindre/mer normala portioner så krymper den så sakta tillbaka till ursprungsstorlek.
 
Mättnadskänsla hänger ihop med massor av grejer, hjärnan, hormoner, maginnehåll osv, kommer dock inte ihåg hur all fysiologi hänger ihop, men det är betydligt mer än bara magsäckens storlek. Och ja, den är anpassningsbar. :D
Följdfråga: Hur stor är en normalstor magsäck? Alltså hur mycket ryms i den?
Snabb googlinh: 1,3l
 
Mättnadskänsla hänger ihop med massor av grejer, hjärnan, hormoner, maginnehåll osv, kommer dock inte ihåg hur all fysiologi hänger ihop, men det är betydligt mer än bara magsäckens storlek. Och ja, den är anpassningsbar. :D

Snabb googlinh: 1,3l
Oj, den var större än jag trodde!
 

Liknande trådar

Mat Jag har hittat ett trevligt recept på vitlöksrostad blomkål i ugn som jag tänkte testa i helgen. Funderar på om jag ska göra en större...
Svar
13
· Visningar
680
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
363
Senast: Pilot
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 533
Senast: Dorinda
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 692
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp