Kuddar till ridhjälm?

TinyWiny

Trådstartare
Jag skulle behöva ha en lånehjälm som passar diverse huvuden. Storleksmässigt är det inga problem, en ställbar hjälm löser det men att få till passformen verkar värre. Min tanke var att köpa kuddar för att få till passformen men jag hittar inga mer än lamicells och det känns hutlöst dyrt att först lägga pengar på en hjälm som knappast kommer användas varje dag precis och sedan nästan 400 kr på deras kuddar. De löser inte heller mitt problem riktigt då jag främst söker kuddar för att få till passformen på sidorna av huvudet. Finns det inget sådant eller är google bara inte min vän idag?
 
Jag skulle vara hemskt försiktig med detta. Även om kuddarna är anpassade för just den hjälmen så kan det ändra egenskaperna på hjälmen. Är hjälmarna testade med och utan inlägg t.ex?
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag skulle vara hemskt försiktig med detta. Även om kuddarna är anpassade för just den hjälmen så kan det ändra egenskaperna på hjälmen. Är hjälmarna testade med och utan inlägg t.ex?
Jag har funderat på det också men innerfodret i de hjälmarna går att byta ut, tror du ändå att det skulle påverka alltså? Vi pratar alltså inte om att fylla ut flera cm tomrum utan just att få en exaktare passform för komfortens skull.
 
Fast då kanske det är smidigare att investera i två billiga, ställbara hjälmar som är av olika sort - en som passar smalare, och en som passar bredare huvuden?
Används hjälmarna sporadiskt och kortare stunder dessutom kanske man får kompromissa och nöja sig med en?
 
Jag har funderat på det också men innerfodret i de hjälmarna går att byta ut, tror du ändå att det skulle påverka alltså? Vi pratar alltså inte om att fylla ut flera cm tomrum utan just att få en exaktare passform för komfortens skull.

Givetvis kan man ju inte med säkerhet veta det men allt man lägger i, eller tar bort på sånt som kanske inte är testat med det konceptet skulle jag vara försiktig med. Små förändringar KAN ändra väldigt mycket om man pratar säkerhetsutrustning.
Är det dock testat med och utan vaddering och ändå godkänt skulle jag såklart inte tveka.

Jag skulle nog tänka som @caballus hellre.
 
Fast då kanske det är smidigare att investera i två billiga, ställbara hjälmar som är av olika sort - en som passar smalare, och en som passar bredare huvuden?
Används hjälmarna sporadiskt och kortare stunder dessutom kanske man får kompromissa och nöja sig med en?
Det är lite det som är problemet. En av de som behöver låna har så smalt huvud och det har alltid varit ett mindre helvete att hitta någon hjälm som faktiskt passar. Den förra hjälmen hittades efter år av letande, en specialutgåva som inte tillverkas längre men den satt helt perfekt. Jag har också smalt huvud men i min hjälm får hen in ett finger vid varje sida... Min plan hade annars varit att köpa en sådan till men när det var så mycket så går det ju inte. Hjälmen skulle användas sällan, en handfull gånger/år kanske men jag vill ju att den ska vara säker ändå. Övriga som behöver låna har "lättare" huvud så där finns inte problemet.
 
Givetvis kan man ju inte med säkerhet veta det men allt man lägger i, eller tar bort på sånt som kanske inte är testat med det konceptet skulle jag vara försiktig med. Små förändringar KAN ändra väldigt mycket om man pratar säkerhetsutrustning.
Är det dock testat med och utan vaddering och ändå godkänt skulle jag såklart inte tveka.

Jag skulle nog tänka som @caballus hellre.
Helt sant.
 
Hitta hjälm som passar, även om de inte är ställbara skulle jag nog satsa på åtminstonne till den som har lite avvikande form på huvudet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
4 978
Senast: a1agnlju
·
Skola & Jobb Nu är det skriva av sig dags igen... Jag vet inte riktigt hur jag skall lösa en situation på jobbet som jag upplever osund. Eller om jag...
2
Svar
39
· Visningar
6 618
  • Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
14
· Visningar
6 531
Senast: Caoimhe
·
Utrustning Ja, finns det ett sådant (i form av en godkänd ridhjälm, med nuvarande övergångsbestämmelser och hela fadderullan..) ? Jag kom just hem...
2
Svar
26
· Visningar
3 174
Senast: troxel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp