Kulltråden- Från löp till valp.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja,delvis :D

Jag ska kanske utveckla mitt svar lite,det ska inte kosta hanhundsägaren något,att köra på AI är mycket vanligt utomlands så där är jag mycket öppnare.

Hade det handlat om en blodsmässigt/egenskapsmässigt väldigt värdefull hund hade jag kanske tänkt annorlunda, men den här hunden har 159 syskon på pappans sida...
 
Jag inseminerade Tassa den här gången, båda ville, minst sagt, men hanen var lite för gammal för att orka, men hade ändå ok spermiekvalitet. (Obs, jag skulle inte ai-at om de inte visat parningsvilja)

Man får gå på sin egen magkänsla, känns det inte rätt så är det inte rätt.

Mitt resonemang innefattade hane med bevisat bra avkommor, men där inte så många gått vidare i avel, en kombination jag verkligen trodde på utifrån kompletterande egenskaper hos hundarna, och, tyvärr, han var chansen som fanns då min ursprungliga plan på hane brast. Han hade varit påtänkt innan, men iom att jag visste från tidigare att det isf skulle bli tvunget att bli ai så vald jag en annan hane. Omständigheter tillstötte och min valmöjlighet begränsades till ai-hanen eller hans son. I valet mellan de två är det för mig inget snack, och när ai-vet var positiv så körde jag och det kändes inte alls dåligt i magen.

Andra situationer jag skulle tycka det var ok är långa avstånd.

Nu blev det ju inga valpar, och jag kommer inte att kunna göra kombinationen igen, men jag ångrar inte att jag försökte.
 
Rätt eller fel tråd? Vad säger ni om insemination? Tiken är tydligen svårparad (inte ovillig) för hanarna (4 olika) har varit måttligt till ointresserade och trots lyckade hängningar på två olika löp med två olika hanar har hon inte blivit dräktig.

Jag har fått förfrågan på att lämna sperma, och har efter lite funderingar tackat nej... Det handlar dels om en kompromiss på ett område som jag tycker är viktigt (parningsvilja/förmåga) dels om väldigt mycket arbetstid och pengar som ska ut för min del. Dessutom ett regelbrott även om dispensen går igenom, eftersom hundarna ska ha visat att de kan få avkomma på naturlig väg innan de får dispens (en regel som de verkar skita i fullständigt).

Är jag en gnällig skitstövel?
Jag är väl inte emot inseminering om det är av vettiga skäl. Hanen skadad, bor väldigt långt bort osv - men är tiken parad och gått tom, haft skumma löp mm så känns det som något annat strular och då skulle jag inte inseminera. Bättre då dom gör en rejäl undersökning på vad som felar (bakterieinfektion osv).
 
Rätt eller fel tråd? Vad säger ni om insemination? Tiken är tydligen svårparad (inte ovillig) för hanarna (4 olika) har varit måttligt till ointresserade och trots lyckade hängningar på två olika löp med två olika hanar har hon inte blivit dräktig.

Jag har fått förfrågan på att lämna sperma, och har efter lite funderingar tackat nej... Det handlar dels om en kompromiss på ett område som jag tycker är viktigt (parningsvilja/förmåga) dels om väldigt mycket arbetstid och pengar som ska ut för min del. Dessutom ett regelbrott även om dispensen går igenom, eftersom hundarna ska ha visat att de kan få avkomma på naturlig väg innan de får dispens (en regel som de verkar skita i fullständigt).

Är jag en gnällig skitstövel?

Det beror på varför tiken ska insemineras. Jag har en bekant nu som köpt 17 år gammal fryst sperma. Hunden användes inte då så mycket i avel. Just då var andra typer av hanar mer på modet. Det är först på senare år man insett vilka otroliga avkommor han lämnat och att anlagen verkligen slår igenom. Mao en för rasen värdefull hane.

En annan vän till mig har köpt en valp gjord på insemination. I det fallet också äldre fryst sperma. Rasen är flatte och hanen var en frisk och långlivad hund, arbetsduglig och inga cancerfall i släkten, mao även denne en viktig individ för rasen.

Insemination pga avstånd, dvs import har jag heller inget emot. Däremot om det hänger på problem med hane eller tik, så nej!
 
Här har vi bestämt oss.
Vi kommer tacka ja till lånetiken och para henne i slutet av sommaren/början av hösten.
Vår egen tik har lite längre mellan sina löp och troligtvis kommer det sammanfalla att hon kommer paras när lånetikens valpar är nära att flytta hemifrån. Det blir två kullar tätt här hemma men det känns helt ok att chansa på det med tanke på våra motgångar.
En handfull valpköpare har vi så det är väl bara att tuta och köra?
Har nog valt hane även till lånetiken. Det är en hyffsat etablerad hane som vi haft ögonen på.
Ska rota lite djupare i deras matchning men hittills ser det lovande ut :up:
 
Rätt eller fel tråd? Vad säger ni om insemination? Tiken är tydligen svårparad (inte ovillig) för hanarna (4 olika) har varit måttligt till ointresserade och trots lyckade hängningar på två olika löp med två olika hanar har hon inte blivit dräktig.

Jag har fått förfrågan på att lämna sperma, och har efter lite funderingar tackat nej... Det handlar dels om en kompromiss på ett område som jag tycker är viktigt (parningsvilja/förmåga) dels om väldigt mycket arbetstid och pengar som ska ut för min del. Dessutom ett regelbrott även om dispensen går igenom, eftersom hundarna ska ha visat att de kan få avkomma på naturlig väg innan de får dispens (en regel som de verkar skita i fullständigt).

Är jag en gnällig skitstövel?

Jag hade utan tvekan tackat nej i en sådan situation. Precis som andra nämnt redan så känns det ju som om det är något annat fel på tiken... Är hon dessutom av vanliga blodslinjer så finns det väl ingen som helst anledning att ha henne i avel?
 
Rätt eller fel tråd? Vad säger ni om insemination? Tiken är tydligen svårparad (inte ovillig) för hanarna (4 olika) har varit måttligt till ointresserade och trots lyckade hängningar på två olika löp med två olika hanar har hon inte blivit dräktig.

Jag har fått förfrågan på att lämna sperma, och har efter lite funderingar tackat nej... Det handlar dels om en kompromiss på ett område som jag tycker är viktigt (parningsvilja/förmåga) dels om väldigt mycket arbetstid och pengar som ska ut för min del. Dessutom ett regelbrott även om dispensen går igenom, eftersom hundarna ska ha visat att de kan få avkomma på naturlig väg innan de får dispens (en regel som de verkar skita i fullständigt).

Är jag en gnällig skitstövel?
Det tycker jag inte. Jag hade tackat nej om jag hade fått samma fråga under de premisserna. Känns ju som att något är fel tänker jag och då ska man inte göra det på konstgjord väg tycker jag.
Så jag håller med dig!
 
Dag 9 i löpet och Skalman börjar bli lite mer intresserad av mor sin :cautious: Dock förväntas hon inte börja höglöpa förrän till midsommar, så än är det rätt lugnt - bara brudarna sinsemellan som fjantar sig :p
Planerad date är på söndag och tis - då är det dag 15 och 17 i löpet (ev träff redan lördagen, men det får vi se när det närmar sig) och jag hoppas verkligen att det ska gå vägen. Det är första gången för hanen, så han har press på sig :D och reservhanen åker givetvis på semester precis lagom :arghh: men men, det ska nog gå. Om damen bara accepterar honom, så är hon lättparad - han behöver bara sikta rätt :p
 
:love: :eek: :nailbiting:
19390539_10154849134603666_4640993471611710299_o.jpg
 
Hade hon varit häst så hade jag inte tävlat, men jag jag vet inte hur det är med stress och hundar rörande dräktighet?
Det är ingen fara med häst heller,stress ska udvikas på dom från dag 20-ca40 om dom ens blir stressade.

Dobbis som avlat tävlingshästar (även dag 20-40)
 
Får du tävla fast hon löper så tävla på bara.

I vallhundsvärlden är löp knappt att betrakta som en störning. Den hanhund som släpper fåren för att nån löper i närheten är inte värd sitt namn som BC :D Löptikar vistas på tävlingsplatsen precis som alla hundar, men används inte för att ställa ut fåren.

Hade hon varit häst så hade jag inte tävlat, men jag jag vet inte hur det är med stress och hundar rörande dräktighet?

Just stress är jag inte så orolig för, hon blir inte mer upphetsad av en vallhundstävling än en skogspromenad. Däremot är det ju en inte helt oansenlig fysisk ansträngning att gå en stor ik2-bana...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 903
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Måste bara skriva av mig lite, jag är så LYCKLIG!! Efter över ett år i valpkö, väntan på löp, parning och valpning, så är nu äntligen...
2
Svar
39
· Visningar
3 132
Senast: Only_Me
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 665
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 063
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp