Kulltråden- Från löp till valp.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Argumentet är alltså detsamma som inom andra arter -"jag tar inga chanser". Sen kom resistensproblemen och det har blivit strikta restriktioner på användning av maskmedel. SVA rekommenderar avmaskning vid 3, 5 och sju veckor för valpar i kennelmiljö.

Någon som vet om det finns några studier? Ingen som tar träckprov??

Jag vet bara en kattuppfödare som tar träckprov istället för avmaskning. Hon har inte haft ett positivt resultat på flera år.
Vet dock inte om hon tar upprepade prover och vid vilken ålder. Hon har bara innekatter.
 
Fast innekatter utsätts ju oerhört lite för maskangrepp efter några generationer då inget kommer till utifrån :)

Ja precis, därav att det inte är riktigt jämförbart med hundar.
Har du någon koll på dom uppfödare du vet som tar träckprov, om de brukar bli positiva?
Jag själv upplever att de flesta valpar har spolmask och att avmaskningen är viktig. Sen är väl frågan hur ofta man ska avmaska...
 
Ja precis, därav att det inte är riktigt jämförbart med hundar.
Har du någon koll på dom uppfödare du vet som tar träckprov, om de brukar bli positiva?
Jag själv upplever att de flesta valpar har spolmask och att avmaskningen är viktig. Sen är väl frågan hur ofta man ska avmaska...
Nej jag vet bara om några som skrivit i uppfödargrupper på facebook (ej min ras) och säger sig aldrig ha mask... Om det stämmer eller inte vet bara dom :)
 
Ja precis, därav att det inte är riktigt jämförbart med hundar.
Har du någon koll på dom uppfödare du vet som tar träckprov, om de brukar bli positiva?
Jag själv upplever att de flesta valpar har spolmask och att avmaskningen är viktig. Sen är väl frågan hur ofta man ska avmaska...

Jag maskade ju här och både Karla och knoddarna hade spolmask. Säger ju absolut inte att man inte ska avmaska, är bara intresserad av varför skillnaden är så stor. Är köttätarna så mycket mer utsatta att det kan vara därför?
 
Jag maskade ju här och både Karla och knoddarna hade spolmask. Säger ju absolut inte att man inte ska avmaska, är bara intresserad av varför skillnaden är så stor. Är köttätarna så mycket mer utsatta att det kan vara därför?
Det kanske kan vara så - ser man på utekatter så har dom ju mer eller mindre ständigt mask då dom jagar. Hundar jagar väl inte på det sättet, men är däremot ofta duktiga på att plocka upp en del skit från marken :) Finns många heeler som sväljer småsorkar hela om dom klipper en, men så långt har inte mina gått än :D
 
Det kanske kan vara så - ser man på utekatter så har dom ju mer eller mindre ständigt mask då dom jagar. Hundar jagar väl inte på det sättet, men är däremot ofta duktiga på att plocka upp en del skit från marken :) Finns många heeler som sväljer småsorkar hela om dom klipper en, men så långt har inte mina gått än :D

Mina äter inte skit - men färskfoder och slaktrester.
 
Alltså, när hon wobblar fram (för wobblar gör hon :D) så slår juvren emot varandra så det bara smackar om det :rofl:

Nyduschad, kloklippt och som vanligt lite småpurken över dylik behandling :D
21752012_1921676617849795_93049921886750868_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 902
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Måste bara skriva av mig lite, jag är så LYCKLIG!! Efter över ett år i valpkö, väntan på löp, parning och valpning, så är nu äntligen...
2
Svar
39
· Visningar
3 132
Senast: Only_Me
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 665
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 063
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp