Kulltråden- Från löp till valp.

Status
Stängd för vidare inlägg.
I vallhundsvärlden är löp knappt att betrakta som en störning. Den hanhund som släpper fåren för att nån löper i närheten är inte värd sitt namn som BC :D Löptikar vistas på tävlingsplatsen precis som alla hundar, men används inte för att ställa ut fåren.

Just stress är jag inte så orolig för, hon blir inte mer upphetsad av en vallhundstävling än en skogspromenad. Däremot är det ju en inte helt oansenlig fysisk ansträngning att gå en stor ik2-bana...

Då hade jag tävlat!
 
I vallhundsvärlden är löp knappt att betrakta som en störning. Den hanhund som släpper fåren för att nån löper i närheten är inte värd sitt namn som BC :D Löptikar vistas på tävlingsplatsen precis som alla hundar, men används inte för att ställa ut fåren.



Just stress är jag inte så orolig för, hon blir inte mer upphetsad av en vallhundstävling än en skogspromenad. Däremot är det ju en inte helt oansenlig fysisk ansträngning att gå en stor ik2-bana...

Hade hon varit i 3:e veckan hade jag inte tävlat. Det är då äggen fäster i livmoderväggen och då bör dom ta det lugnt. Jag är övernojig och lyfter in och ut i bilen, hon får inte leka med andra hundar under den veckan.
Men nu är din tik nyparad och då hade jag kört på med tävlingen!
 
Hade hon varit i 3:e veckan hade jag inte tävlat. Det är då äggen fäster i livmoderväggen och då bör dom ta det lugnt. Jag är övernojig och lyfter in och ut i bilen, hon får inte leka med andra hundar under den veckan.
Men nu är din tik nyparad och då hade jag kört på med tävlingen!
Tack!!
 
Hade hon varit i 3:e veckan hade jag inte tävlat. Det är då äggen fäster i livmoderväggen och då bör dom ta det lugnt. Jag är övernojig och lyfter in och ut i bilen, hon får inte leka med andra hundar under den veckan.
Men nu är din tik nyparad och då hade jag kört på med tävlingen!
Jag funderade precis på det nu när jag läste tråden. När äggen faktiskt fäster för det känns ju rätt logiskt att ta det lugnt just då. Man vill väl inte riskera att kroppen får för sig att "nä, några valpar finns det inte tid för nu".
 
Jag funderade precis på det nu när jag läste tråden. När äggen faktiskt fäster för det känns ju rätt logiskt att ta det lugnt just då. Man vill väl inte riskera att kroppen får för sig att "nä, några valpar finns det inte tid för nu".
Fast det funkar inte så,det är stress som kan ställa till det,så är djuret vant till att tävla o träna då fortsätter man med det,är den van vid att ligga o päsa i soffan då låter man den göra det.
 
Jaha, jag hoppar in här på ett hörn.
Åker strax iväg för att hämta upp en (förhoppningsvis) höglöpande tik för att sen åka vidare till hanen. Uppfödare och "tikägare" upptagna på annat håll så då får gammal valpköpare ställa upp ;)

Vi får se om det är dags idag men oavsett så blir det dejt imorrn också. Inatt får hon bo hos mej. Kan bli lite pusslande med mina egna tikar men det får helt enkelt lösa sig :)
 
Jaha, jag hoppar in här på ett hörn.
Åker strax iväg för att hämta upp en (förhoppningsvis) höglöpande tik för att sen åka vidare till hanen. Uppfödare och "tikägare" upptagna på annat håll så då får gammal valpköpare ställa upp ;)

Vi får se om det är dags idag men oavsett så blir det dejt imorrn också. Inatt får hon bo hos mej. Kan bli lite pusslande med mina egna tikar men det får helt enkelt lösa sig :)
Härligt med såna valpköpare som ställer upp så! :D
 
Lätt nervöst, för idag kommer hanen hit på besök för att se om det blir någon date eller inte :nailbiting: Polly är redo, så nu ska hon bara acceptera den tilltänkte som matte har valt :D Skalman ska få vara hos en granne några timmar, så slipper han vara ett störningsmoment under tiden.

I övrigt har det varit ovanligt lugnt att ha en unghane i huset tillsammans med sin löpande mor :o Polly har tydligt deklarerat att man gör inte sånt med sin son, så Skalman är väldigt lugn - intresserad ja, men försöker inte med några "dumheter" utan är mest nosig där mamma suttit, kissat osv. Passar på nosa baktill när Polly hånglar med Mini, men inget mer. Misstänker dock att nästa löp kanske inte bli lika lugnt :p (nejdå, jag släpper dom inte ett ögonblick osedda - stängd grind om jag så bara går på toa) ;)
 
Halvljummet intresse idag från bådas håll, så Polly verkar skjuta fram sitt höglöp för varje löp. Blir nervös på detta ju. :nailbiting: Hon accepterade grabben och dansade lite för honom - men inte mer än så. Nu är ju han nybörjare och har inte parat tidigare, så det är lite klurigt - men samtidigt har han levt med löptikar så han borde veta när det är dags :) Nytt försök imorgon....pjuh :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 902
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Måste bara skriva av mig lite, jag är så LYCKLIG!! Efter över ett år i valpkö, väntan på löp, parning och valpning, så är nu äntligen...
2
Svar
39
· Visningar
3 132
Senast: Only_Me
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 665
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 063
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp