Kulltråden- Från löp till valp.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan de inte göra ett spermaprov då @Monifa ?

Kan ju vara otur att det blev tomt.

Jo man skulle kunna göra men inga av tikarna har varit tomma vid tidigare parningar om jag förstått det rätt. I Bettys fall är det inte jag som bestämmer ev provtagning eftersom det inte är jag som tar kullen :( Hade gärna gjort det annars.
 
Jo man skulle kunna göra men inga av tikarna har varit tomma vid tidigare parningar om jag förstått det rätt. I Bettys fall är det inte jag som bestämmer ev provtagning eftersom det inte är jag som tar kullen :( Hade gärna gjort det annars.

Fast vi har ju haft tomma tikar med hanar där båda har lämnat tidigare.
ALLA hanar lämnar tomt ibland. Massor med faktorer spelar in. Tikarna kan också ha resorberat.
Så vill du verkligen ha hanen så ta ett spermaprov. Man kan också tappa hanen och insiminera färskt hos veterinär om linjen känns riktigt rätt.
 
Fast vi har ju haft tomma tikar med hanar där båda har lämnat tidigare.
ALLA hanar lämnar tomt ibland. Massor med faktorer spelar in. Tikarna kan också ha resorberat.
Så vill du verkligen ha hanen så ta ett spermaprov. Man kan också tappa hanen och insiminera färskt hos veterinär om linjen känns riktigt rätt.

Är ju som sagt inte jag som tar kullen, det är bara min tik men har frågat uppfödaren om saken. Jag är ju mest åskådare i frågan och det jag gillar med hanen (att den används och tränas, rasen används annars mest till utställning eller sällskap) är inte det uppfödaren själv prioriterar i första hand. Så avelsvärdet för mig kanske är högre än vad det är för uppfödaren. Nu har han förvisso en mentalitet som kompletterar Betty och en intressant stam men jag tror att uppfödaren själv tänker att det går att hitta (men helt jäkla omöjligt känns det som att hitta en hane som tränas och tävlas med de övriga två komponenterna) en annan hane med intressant stam och bra mentalitet.

Men får se vad hon säger om spermaprov :) Jag får la hålla mina tummar :D
 
Jag satt precis och kollade lite på allt kring registrering av valpar. Där står det ju tydligt att valpar efter meriterade hundar är billigare att regga än efter omeriterade hundar. Jag kan dock inte se vad som räknas som "meriterad"?
 
Jag satt precis och kollade lite på allt kring registrering av valpar. Där står det ju tydligt att valpar efter meriterade hundar är billigare att regga än efter omeriterade hundar. Jag kan dock inte se vad som räknas som "meriterad"?
"Har modern/fadern lägst 3:e pris/godkänt/sufficient resultat från stambokförd verksamhet, alternativt känd mentalstatus (MH+BPH) så räknas det som merit.

Alltså godkända resultat som registreras i vår hunddata bas. Kan vara allt från exempelvis rally, agility, utställning till lydnad och MH."
Hittade på SKK frågor och svar :)
 
"Har modern/fadern lägst 3:e pris/godkänt/sufficient resultat från stambokförd verksamhet, alternativt känd mentalstatus (MH+BPH) så räknas det som merit.

Alltså godkända resultat som registreras i vår hunddata bas. Kan vara allt från exempelvis rally, agility, utställning till lydnad och MH."
Hittade på SKK frågor och svar :)
Åhå. Jag hade något vagt minne om att det bara var utställning som gällde, men då kan lite alla möjliga grenar räknas, typ viltspår och lure coursing? Det är ju bra!
 
Undra hur mycket rabatt i pengar varje merit lämnar per valp?
Jag har då inte märkt någon ekonomisk skillnad att tala om mellan hanarna.
 
485 kr per valp kostar det efter meriterade föräldrar och 655 kr efter omeriterade.

Konstigt. Vi har betalat någonting på 500 för våra stycket. Då finns MH, BH, Godkänd exteriör och MT som minimum och även IPO 1, IPO2, IPO2 samt KORAD på övriga och även TJPH på en.
Men tydligen inte tillräckligt meriterade då för att för högsta rabatten :confused:
 
Konstigt. Vi har betalat någonting på 500 för våra stycket. Då finns MH, BH, Godkänd exteriör och MT som minimum och även IPO 1, IPO2, IPO2 samt KORAD på övriga och även TJPH på en.
Men tydligen inte tillräckligt meriterade då för att för högsta rabatten :confused:
Det är väl som vanligt med skk att utställningsmeriter är värt mest och arbetsprov knappt är värdehöjande alls.
 
Konstigt. Vi har betalat någonting på 500 för våra stycket. Då finns MH, BH, Godkänd exteriör och MT som minimum och även IPO 1, IPO2, IPO2 samt KORAD på övriga och även TJPH på en.
Men tydligen inte tillräckligt meriterade då för att för högsta rabatten :confused:
Det där borde du ju egentligen höra av dig till SKK om och fråga hur de tänker..?
 
Det finns ju inget rabattsystem, där vissa meriter är värd mer än andra...

Man fyller i hundens meriter på registreringsanmälan och sen tillkommer ägaranmälansavgiften till skk för varje valp, som man också får betala som uppfödare i samband med att man får och löser ut stamtavlorna.
 
Konstigt. Vi har betalat någonting på 500 för våra stycket. Då finns MH, BH, Godkänd exteriör och MT som minimum och även IPO 1, IPO2, IPO2 samt KORAD på övriga och även TJPH på en.
Men tydligen inte tillräckligt meriterade då för att för högsta rabatten :confused:
Jag tror inte att det är stegvis? Antingen betalar man det högre eller det lägre priset, inte att vissa meriter väger mer. Så har jag förstått det iallafall, men du bör väl kolla med SKK.
 
Det finns ju inget rabattsystem, där vissa meriter är värd mer än andra...

Man fyller i hundens meriter på registreringsanmälan och sen tillkommer ägaranmälansavgiften till skk för varje valp, som man också får betala som uppfödare i samband med att man får och löser ut stamtavlorna.
Tack, då hade jag förstått rätt. :)
 
Tillägg, så här räknas det alltså.

Valpar efter meriterade föräldrar (oavsett meriter): 395 kr + 90 kr (ägarregistrering) = 485
Valpar efter omeriterade föräldrar (/om bara en är meriterad): 565 kr + 90 kr (ägarregistrering) = 655
 
Antar att dessa uppgifter är uppdaterade för i år och vi har inte haft någon kull detta kalenderår ännu. Vi får se vad det blir för vårens kull ( om hon tar sig)

Fortsättning följer :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 905
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Måste bara skriva av mig lite, jag är så LYCKLIG!! Efter över ett år i valpkö, väntan på löp, parning och valpning, så är nu äntligen...
2
Svar
39
· Visningar
3 132
Senast: Only_Me
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 665
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 063
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp