Kulltråden- Från löp till valp.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror de flesta uppfödare jag har kontakt med räknar från första parningsdagen :confused::)

Från ägglossningsdygnet säger de att man kan man räkna 63 +-1 dygn, men normalt 61-64 dygn, så jag tänkte räkna på de dagarna för valpning :) Det kan ju diffa något/några dygn eftersom äggen kan ta 2-5 dagar på sig att bli befruktningsklara efter ägglossning.
 
Våra ägglossningar har ju inte stämt helt 100 med progesteronprovet, iaf inte för D-kullen så jag väljer att räkna parningsdagar. Räknar med sista för ul och första för att hålla mig beredd på när valpningen kan bli.

Japp, precis så tänkte jag göra också :)
Jag tror att jag kommer avstå UL och bara röntga, och då beräkna röntgendygn från sista parningsdag.
 
Från ägglossningsdygnet säger de att man kan man räkna 63 +-1 dygn, men normalt 61-64 dygn, så jag tänkte räkna på de dagarna för valpning :) Det kan ju diffa något/några dygn eftersom äggen kan ta 2-5 dagar på sig att bli befruktningsklara efter ägglossning.
Min uppfödare räknar 63 dagar från första parningen, med diff på någon dag då. Tänk vad olika man kan göra och räkna :)
 
Min uppfödare räknar 63 dagar från första parningen, med diff på någon dag då. Tänk vad olika man kan göra och räkna :)
Så räknar även min uppfödare, och de andra uppfödare jag pratat med. Det var också så det skulle räknas enligt han som höll i uppfödarutbildningen när jag gick (vissa delar av) den. Uppfödarutbildningen var dock länge sedan, så saker kan väl ha ändrats :p
 
Hur går det för era parade tikar ? Misstänker ni någon dräktighet eller - blir ju nyfiken ju :)
Här har tiken fått liten putmage och spenarna växer. På onsdag är det 5 veckor sedan första parningen (4,5 från sista).

Dag 18 från första parningen idag. Dag 17 från andra.
Hon är lite svullen ännu runt vulva. Utöver det är hon precis som vanligt. Ul ska ske 1 Juni.
 
Så räknar även min uppfödare, och de andra uppfödare jag pratat med. Det var också så det skulle räknas enligt han som höll i uppfödarutbildningen när jag gick (vissa delar av) den. Uppfödarutbildningen var dock länge sedan, så saker kan väl ha ändrats :p
Vill minnas att de lärde ut så när jag gick (delar av) den också, det var typ. 2016. :p
 
Hur går det för era parade tikar ? Misstänker ni någon dräktighet eller - blir ju nyfiken ju :)
Här har tiken fått liten putmage och spenarna växer. På onsdag är det 5 veckor sedan första parningen (4,5 från sista).

Dygn 22 från sista parningen och dygn 24 från första parningen nu :) Hon har inte visat något illamående eller matvägran, fortfarande lika hungrig :p
Fortfarande lite svullen i vulvan, men det brukar hon vara några veckor efter löp. Jättesvårt att säga, faktiskt. Hon är inte särskilt annorlunda mot normalt.
I morgon kommer en uppfödarbekant för att känna efter fosterblåsor, så då får vi se.

Och @AraSlei hur går det med kennelnamnet?? :D

Nytt förslag inskickat! :)
 
Och i morse när jag lyfte in henne i bilen så kände jag spenarna tydligt, vilket jag inte brukar göra :cautious: Har tyckt att hon varit lite svullen och rosa på spenarna, men det är ju rätt lätt att inbilla sig grejer också :laugh: Det är inget jättetydligt, så det kan nog lika gärna vara önsketänkande.
 
Och i morse när jag lyfte in henne i bilen så kände jag spenarna tydligt, vilket jag inte brukar göra :cautious: Har tyckt att hon varit lite svullen och rosa på spenarna, men det är ju rätt lätt att inbilla sig grejer också :laugh: Det är inget jättetydligt, så det kan nog lika gärna vara önsketänkande.
Håller tummen :)
Här kunde jag inte kika på att se rosa spenar då hundskräller har svartpigmenterade sådana :D men dom är tydligt större nu. Tiken fick även en pytteliten blödning i två dagar vid inplantationstiden :)
 
Håller tummen :)
Här kunde jag inte kika på att se rosa spenar då hundskräller har svartpigmenterade sådana :D men dom är tydligt större nu. Tiken fick även en pytteliten blödning i två dagar vid inplantationstiden :)

Tack!
Haha, jäkla tik att ha svartpigmenterade tuttar :D Har du henne hemma fortfarande?
Jag har inte märkt någon blödning, men de är ju i hundgård på dagtid och ute i inhägnaden i trädgården hela eftermiddagen/kvällen när det är så här skönt väder och då skulle jag nog ändå inte märkt något. Men ingenting på lakanen i sängen i alla fall :)
Vi får se helt enkelt.. Om hen inte kan känna några fosterblåsor i eftermiddag så kommer jag nog försöka ultraljuda henne i början av nästa vecka. Om hen kan konstatera att hon är dräktig så blir det röntgen lite längre fram.
 
Så räknar även min uppfödare, och de andra uppfödare jag pratat med. Det var också så det skulle räknas enligt han som höll i uppfödarutbildningen när jag gick (vissa delar av) den. Uppfödarutbildningen var dock länge sedan, så saker kan väl ha ändrats :p

Vet man inte när ägglossningen skett är det ju enklast att räkna från parningstillfällena eftersom man oftast har koll på exakt när parningen sker, men oavsett blir ju äggen inte befruktade förrän de är mogna för det :) Det är ju därför det finns ett normalspann på 58-68 dygns dräktighetstid, eftersom vissa tikar ställer sig för hanarna tidigt och andra sent eller länge. Vet man när ägglossning varit och parningen/parningarna sker i anslutning till den är en normal dräktighet 61-64 dagar.

Hon som höll föreläsningen jag var på tyckte att det var viktigt att progtesta tikarna just därför. Hon hade bl a haft kollegor som råkat ut för att de tagit ut valpar med kejsarsnitt för tidigt, som därmed inte klarat sig. Uppfödaren hade trott att valpningen startat, men att tiken därefter blivit värksvag. I själva verket var det en sen abortering av ett foster, och när de plockade ut valparna kvävdes alla eftersom deras lungor inte var tillräckligt utvecklade. Tiken i just det exemplet hade troligtvis parats tidigt, kanske rent av innan ägglossning, och låg nästan en vecka efter i befruktning mot vad ägaren räknat på.
När de började misstänka detta tog de ett progtest på tiken, som fortfarande låg väldigt högt i progesteron och därmed inte hade dippat som hon hade gjort om valpningen faktiskt hade kommit igång. Hade de vetat när ägglossningen var hade de förmodligen inte snittat ut valparna så tidigt utan avvaktat.
 
Tack!
Haha, jäkla tik att ha svartpigmenterade tuttar :D Har du henne hemma fortfarande?
Jag har inte märkt någon blödning, men de är ju i hundgård på dagtid och ute i inhägnaden i trädgården hela eftermiddagen/kvällen när det är så här skönt väder och då skulle jag nog ändå inte märkt något. Men ingenting på lakanen i sängen i alla fall :)
Vi får se helt enkelt.. Om hen inte kan känna några fosterblåsor i eftermiddag så kommer jag nog försöka ultraljuda henne i början av nästa vecka. Om hen kan konstatera att hon är dräktig så blir det röntgen lite längre fram.
:nailbiting::arghh: Det är nästan lite självplågeri att läsa din inlägg :rofl: Åh vad jag håller tummarna för att det är ett gäng där inne. :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 933
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Måste bara skriva av mig lite, jag är så LYCKLIG!! Efter över ett år i valpkö, väntan på löp, parning och valpning, så är nu äntligen...
2
Svar
39
· Visningar
3 132
Senast: Only_Me
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 668
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 065
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sätta upp gammal tapet?
  • Bra djurtrimmer, tips?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp