Kulltråden- Från löp till valp.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förlåt, jag är lite kluven till hur mycket jag ska skriva här eftersom jag vet att det är förhoppningsvis framtida valpköpare som läser :D
Jag lovar att höra av mig så snart jag vet, så klart!
Skriv på! :D Det är viktigare för dig att få möjlighet att ventilera dina tankar och funderingar, jag kommer att noja över allt och inget hela vägen ändå. :D Jag känner mig helt trygg med att du informerar när du faktiskt vet något, det du skriver här ser jag mer som att jag har möjlighet att få följa lite extra, vilket jag är tacksam för när vi ändå har så långt till varandra. :heart
 
Skriv på! :D Det är viktigare för dig att få möjlighet att ventilera dina tankar och funderingar, jag kommer att noja över allt och inget hela vägen ändå. :D Jag känner mig helt trygg med att du informerar när du faktiskt vet något, det du skriver här ser jag mer som att jag har möjlighet att få följa lite extra, vilket jag är tacksam för när vi ändå har så långt till varandra. :heart

:D :heart
 
Tack!
Haha, jäkla tik att ha svartpigmenterade tuttar :D Har du henne hemma fortfarande?
Jag har inte märkt någon blödning, men de är ju i hundgård på dagtid och ute i inhägnaden i trädgården hela eftermiddagen/kvällen när det är så här skönt väder och då skulle jag nog ändå inte märkt något. Men ingenting på lakanen i sängen i alla fall :)
Vi får se helt enkelt.. Om hen inte kan känna några fosterblåsor i eftermiddag så kommer jag nog försöka ultraljuda henne i början av nästa vecka. Om hen kan konstatera att hon är dräktig så blir det röntgen lite längre fram.
Inte alla blöder då och oftast är det bara några få droppar vid ett eller några få tillfällen som är lätt att missa :)
 
Vet man inte när ägglossningen skett är det ju enklast att räkna från parningstillfällena eftersom man oftast har koll på exakt när parningen sker, men oavsett blir ju äggen inte befruktade förrän de är mogna för det :) Det är ju därför det finns ett normalspann på 58-68 dygns dräktighetstid, eftersom vissa tikar ställer sig för hanarna tidigt och andra sent eller länge. Vet man när ägglossning varit och parningen/parningarna sker i anslutning till den är en normal dräktighet 61-64 dagar.

Hon som höll föreläsningen jag var på tyckte att det var viktigt att progtesta tikarna just därför. Hon hade bl a haft kollegor som råkat ut för att de tagit ut valpar med kejsarsnitt för tidigt, som därmed inte klarat sig. Uppfödaren hade trott att valpningen startat, men att tiken därefter blivit värksvag. I själva verket var det en sen abortering av ett foster, och när de plockade ut valparna kvävdes alla eftersom deras lungor inte var tillräckligt utvecklade. Tiken i just det exemplet hade troligtvis parats tidigt, kanske rent av innan ägglossning, och låg nästan en vecka efter i befruktning mot vad ägaren räknat på.
När de började misstänka detta tog de ett progtest på tiken, som fortfarande låg väldigt högt i progesteron och därmed inte hade dippat som hon hade gjort om valpningen faktiskt hade kommit igång. Hade de vetat när ägglossningen var hade de förmodligen inte snittat ut valparna så tidigt utan avvaktat.

Det är därför det är viktigt att ta ett progtest när tikarna kommer in för valpningsproblem. Finns snabbtest så man får svar inom en timme. Jättetråkigt att snitta en tik för tidigt.
 
Dahlias valpar blir fem veckor på fredag. Alla fyra tjejer mår toppen och det är nog hennes mest livskraftiga kull någonsin. Inte varit något problem alls från parning till nu, så himla skönt :heart Hon ligger fortfarande hos dom nästan jämnt, det är som att hon vet att detta är sista kullen så hon passar på att njuta till max :love:
 
Det är därför det är viktigt att ta ett progtest när tikarna kommer in för valpningsproblem. Finns snabbtest så man får svar inom en timme. Jättetråkigt att snitta en tik för tidigt.
Eftersom jag var "förstagångsuppfödare" nu i höstas var jag lite orolig över Karlas långa öppningsarbete. Tack vare att jag var noga med att tempa henne var 3-4 timme så kunde dock min veterinär lugna mig via telefon - det var först om tempen steg och det fortfarande inte hände något som det var idé att söka hjälp.

Förhoppningsvis är man ju hemma med sin tik när hon är beräknad att valpa, och då är det ju tempandet ett bra sätt att få information om hur hon ligger till.
 
Är nog mest dom stora djursjukhusen som har testet, även om vilken liten klinik som helst borde kunna ha det då det är billigt och enkelt och inte kräver någon särskild maskin att köra.

Så kan det säkert vara. Det känns ju som ett enkelt sätt att avgöra om det faktiskt är på gång eller inte.
En del ställen som inte har egen maskin verkar ju skicka iväg progtest som görs inför parning, är det för att det är smidigare för dem än att ha material för snabbtesten hemma (vet inte vad som krävs för snabbtesten, men du förstår hur jag menar), eller vad beror det på?
 
Eftersom jag var "förstagångsuppfödare" nu i höstas var jag lite orolig över Karlas långa öppningsarbete. Tack vare att jag var noga med att tempa henne var 3-4 timme så kunde dock min veterinär lugna mig via telefon - det var först om tempen steg och det fortfarande inte hände något som det var idé att söka hjälp.

Förhoppningsvis är man ju hemma med sin tik när hon är beräknad att valpa, och då är det ju tempandet ett bra sätt att få information om hur hon ligger till.

Ja, verkligen!
Jag har varit lite orolig för att inte märka skillnaden på öppningsarbete och ett svagt värkarbete, men tjejen som höll föreläsningen framhöll också vikten av regelbundet och tätt tempande - har tempen varit låg och sedan går upp till över 38 igen, så ska värkarbetet vara igång typ.
 
Ja, verkligen!
Jag har varit lite orolig för att inte märka skillnaden på öppningsarbete och ett svagt värkarbete, men tjejen som höll föreläsningen framhöll också vikten av regelbundet och tätt tempande - har tempen varit låg och sedan går upp till över 38 igen, så ska värkarbetet vara igång typ.
Precis så sa min veterinär också. Känns som ett biverkningsfritt och enkelt sätt att ha lite extra koll! (Även om det gick åt en del godis för att Karla skulle tycka att det var "biverkningsfritt" ;) )
 
Precis så sa min veterinär också. Känns som ett biverkningsfritt och enkelt sätt att ha lite extra koll! (Även om det gick åt en del godis för att Karla skulle tycka att det var "biverkningsfritt" ;) )

Ja, precis! Jag har 1,5h till närmsta nattöppna klinik, så skulle det hända något känns det skönt att kunna veta när det gått över till utdrivningsfas.
Haha, kan tänka mig att det gick åt godis :D
 
Fått uppdatering från tikägaren. Tiken har brytit sig in i dagmattens fodertunna och sopat i sig allt hon orkade äta. Sånt har hon aldrig gjort förr :up:
Två hanar har också visat lite extra intresse för henne och hon har haft lite genomskinliga, luktfria flytningar. Bra tecken. Men utöver detta är hon sitt vanliga, glada jag.
 
Så kan det säkert vara. Det känns ju som ett enkelt sätt att avgöra om det faktiskt är på gång eller inte.
En del ställen som inte har egen maskin verkar ju skicka iväg progtest som görs inför parning, är det för att det är smidigare för dem än att ha material för snabbtesten hemma (vet inte vad som krävs för snabbtesten, men du förstår hur jag menar), eller vad beror det på?
Med snabbtesten kan du inte få ett exakt värde så är det progesteron inför parning så måste du skicka iväg eller köpa en dyr maskin för in-house diagnostik. Snabbtestet är enbart till för att se om det är dags eller ej.

Självklart är det viktigt med tempning @Migo men testet kan vara till god hjälp speciellt i exemplet som @AraSlei tog upp.
 
Med snabbtesten kan du inte få ett exakt värde så är det progesteron inför parning så måste du skicka iväg eller köpa en dyr maskin för in-house diagnostik. Snabbtestet är enbart till för att se om det är dags eller ej.

Självklart är det viktigt med tempning @Migo men testet kan vara till god hjälp speciellt i exemplet som @AraSlei tog upp.

Tack, då är jag med på skillnaden :)
 
Med snabbtesten kan du inte få ett exakt värde så är det progesteron inför parning så måste du skicka iväg eller köpa en dyr maskin för in-house diagnostik. Snabbtestet är enbart till för att se om det är dags eller ej.

Självklart är det viktigt med tempning @Migo men testet kan vara till god hjälp speciellt i exemplet som @AraSlei tog upp.
Kan man köpa dom o använda hemma? (om man har en snäll vette)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 935
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Måste bara skriva av mig lite, jag är så LYCKLIG!! Efter över ett år i valpkö, väntan på löp, parning och valpning, så är nu äntligen...
2
Svar
39
· Visningar
3 132
Senast: Only_Me
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 668
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 065
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp