Kuponger i USA

Ajda

Trådstartare
Ser ett hjärndött program på tv nu om familjer i USA som samlar på kuponger och kan gå och handla varor för typ 5000kr och med hjälp av kupongerna få så mycket som 97% rabatt.
Jag blev nyfiken på hur dessa kuponger fungerar. Är det liknande som vi har i Sverige med kuponger som löses in av Kuponginlösen?
Går det att få liknande rabatter i våra matvaruaffärer om man samlar likt personerna i serien? Jag har jobbat 10 år på ICA och rent spontant när jag tänker efter så säger jag nej, här går det inte. Ofta har vi ”rabatter som inte går att kombinera med andra rabatter” och inte prisgaranti på matvaror.
 
Det finns ju inte lika mycket kuponger här? När jag bodde i USA följde det med ett reklamhäfte till söndagstidningen med en massa kuponger att klippa.
 
Jag vet en som har det som hobby i Sverige, och det är inte det lättaste iom just det här med att man inte får kombinera det med andra erbjudanden. Men visst, någon gång har hon kommit hem med väldigt mycket varor för en struntpeng.
 
Det går ju att få ganska mycket i rabatt med hjälp av kuponger och planerade inköp, men inte i stil med USA. Förut vet jag att folk tom kunde få pengar när de lämnade butiken och en full kundvagn - sånt går inte här, vet dock inte om det är möjligt längre.
 
Det har förklarats någon gång att det inte går i Sverige. Jag fattar verkligen det här med att ha ett stoooort förråd med allt som går och fixa och dona med det så allt används på ett vettigt sätt. Men själva räknandet och shoppingen. Uäääk.
 
Kuponger i sverige är ju generellt på en viss summa om man köper x eller y. Det kan aldrig bli lika mycket rabatt här, inte på produktkuponger iaf. Det är ju ofta i stil med ”få 2 kr rabatt om du köper 2 st av denna vara”. Procentuellt kommer man inte upp i lika mkt pengar då.

Däremot kan man ju ha andra typer av bonuskuponger eller liknande.
 
Det blir svårare och svårare, men man kunde i alla fall göra som i USA för några år sedan, om du gick till rätt svensk matvarukedja vill säga.
Jag umgicks en period med en tjej som samlade kuponger på det sättet, och det finns ett gäng som mer eller mindre klarar av att göra så som de gör i USA. De utnyttjar dock att de glömt spärra vissa kuponger från att användas ihop, att vissa kuponger fungerar för andra varor än de tilltänkta osv. Men så gör även de i de amerikanska programmen oftast, där ringer de dock mataffären i förväg och berättar och får tillåtelse att använda kupongerna "felaktigt" för att butiken får vara med på TV.
 
Största skillnaden är att du kan använda kupongerna samtidigt som produkterna är på erbjudande men även att många mataffärer dubblar och tripplar kupongernas värde.
 
Min syster tar med sig kuponger till Ullared och får schampo för 3 kronor och liknande.. Då tar hon kuponger från andra butiker, sådana som finns i samband med varan, inte sådana man klipper i ett reklamblad.
 
Det blir svårare och svårare, men man kunde i alla fall göra som i USA för några år sedan, om du gick till rätt svensk matvarukedja vill säga.
Jag umgicks en period med en tjej som samlade kuponger på det sättet, och det finns ett gäng som mer eller mindre klarar av att göra så som de gör i USA. De utnyttjar dock att de glömt spärra vissa kuponger från att användas ihop, att vissa kuponger fungerar för andra varor än de tilltänkta osv. Men så gör även de i de amerikanska programmen oftast, där ringer de dock mataffären i förväg och berättar och får tillåtelse att använda kupongerna "felaktigt" för att butiken får vara med på TV.
Har också läst att kupongreglerna hårdnat i USA och att det är mkt ”fusk” vid inspelningen. Att de har liknande regler som är vanligt hos oss m max antal köp och inte kombinera m andra erbjudanden.
 
Slökollade nu i helgen och då var det en som köpte 200 tidningar i veckan för kupongerna. Vad kostar en tidning i USA? Säg $1. Det betyder att hon lägger $200 på kuponger varje månad. Bör ju läggas på totalkostnaden för varorna.
 
Fast så mycket tid som en del verkar lägga ner på detta är det mer som ett deltidsjobb. Inte speciellt lönsamt men smart för de som har tiden och låga inkomster.
 
Men sakerna de får för kupongerna.. skulle mer kalla det samlarmani.
Förutom tvätt och diskmedel är det bara skräp. Färdigmat och bakverk som håller i åratal kan inte vara hälsosamt.
För att inte tala om resursslöseriet det är med kuponger.
 
Fast så mycket tid som en del verkar lägga ner på detta är det mer som ett deltidsjobb. Inte speciellt lönsamt men smart för de som har tiden och låga inkomster.

Den person jag vet som håller på med kuponger på det här sättet är sjukpensionär. Hon kan inte jobba pga oberäknelig sjukdom som går i skov, men mellan skoven är hon hyfsat pigg och har möjlighet att greja med kupongerna. Det blir ju verkligen som ett deltidsjobb för att få sjukpensionen att räcka till mer än bara det nödvändigaste.
 

Liknande trådar

Äldre Ja,är det så. Mina funderingar grundar sig i högst ovetenskapligt tv-tittande. Jag gillar matlagning och tittar gärna på...
2
Svar
35
· Visningar
2 685
Senast: Mim
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 616
Senast: Mirre
·
Övr. Hund Jag är ju sjuuk, och har tittat på nästan vad skit som helst på TV, inkl 'Mannen som talar med hundar' som jag normalt inte kikar på...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
8 056
Senast: Teah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp