Kurslitteratur som är slut på förlaget

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
Jag ska börja plugga nu i höst och har fått litteratur listan och en bok går inte att uppbringa, den är slut på förlaget och alla ställen jag har försökt hitta den på säger just det. Hur går man tillväga då? Jag ska även skicka i väg en fråga till läraren men jag blev lite osäker på om det helt enkelt är upp till mig att leta på den eller är de skyldiga att ha litteratur som går att få tag på?

Jag känner mig väldigt ny och osäker inom den här världen... ;)
 
Vänd dig till läraren, eller vem du nu fått litteraturlistan från. Det kan vara så att hen har missat att boken inte går att få tag i. Om det gäller universitet/högskola, så kolla även universitetsbiblioteket.
 
Man kan ju tycka att föreläsare borde ta hänsyn till huruvida kurslitteraturen är tillgänglig att köpa från handeln, men så är det inte alltid. Kolla exempelvis bokbörsen, eller antikvariat överlag. Vidare så kan det vara en idé att söka sig till bibliotek.
 
Har du kollat utomlands? Jag har lyckats få tag i litteratur utomlands, billigare än inhemskt. Du kan även höra om det är okej att använda en tidigare upplaga.
 
När det har hänt kurser jag har gått på så har universitetet/förlaget tryckt upp kopior på det viktigaste som kompendium som sålts till studenterna via universitetet. Eller så ändrar läraren litteraturen. Så det löser sig nog vid kursstart.

Jag köper aldrig litteratur innan kurserna dragit igång. Just för att jag varit med om att det blivit en ändring, eller så har det visat sig att någon bok är onödig. Så jag köper efter intro-föreläsningen. En del skolor har egna bokhandlar också.
 
Det bästa är att kolla med läraren, för ibland har de dålig koll på vad som går att få tag på. Ibland ska man bara ha en del av boken, och då kan det hända att det finns kompendier att köpa. Om det är ett universitet så ska det finnas referensex i biblioteket av kurslitteraturen.
 
Universitetsbiblioteket måste tillhandahålla referenslitteratur på samtliga böcker som är angiven litteratur på samtliga kurser. Ref.ex som det kallas är böcker som inte kan lånas hem utan alltid ska finnas på biblioteket och läsas där. Ofta har biblioteket ett par utlåningsex av samma litteratur.
Det är ganska kort utlåningstid på kurslitteratur vs generell litteratur, i alla fall på mitt universitet.
Sen finns det ju alltid ett gäng sätt att komma åt det man behöver läsa under mer eller mindre tillåtna former när det är kris. Scanna boken de sidor man behöver eller kopiera. Hos oss har vi även en campusbokhandel där studenter kan lämna in sin studielitteratur till salu och där brukar man kunna hitta en hel del. Ett annat sätt är att söka via libris efter böcker och fjärrlåna från andra ställen.
 
En liten påpekan, litteraturlistan ska vara tillgänglig 2 månader före kursstart och får inte heller ändras. MEN det skiter lärarna fullständigt i och gör ofta som de vill. Inte sällan så har vi litteratur som lärare inom institutionen skrivit. Känns lite som klubb av inbördes beundran så att kollegorna ska tjäna på att studenterna köper deras alster typ....
 
Tack för hjälpen! Jag har ställt mig i kö på mitt lokala bibliotek, nummer två i kön så jag hoppas att den före mig inte tänker sitta och tjuvhålla på den... ;) Jag har hittat den andrahandsmarknaden på två ställen, men jag avvaktar tills jag har fått svar från läraren. Det är på gymnasienivå, jag måste läsa några ämnen för att kunna söka till högskolan, nackdel när man kommer på att man ska börja plugga 17 år efter att man har slutat gymnasiet... ;) Helt "plötsligt" behövde man svenska 3 också för att kunna söka vidare, matten visste jag om från början och engelskan insåg jag när jag började kolla... Så för att fylla ut mitt år så avslutar jag med lite historia också bara för att det är kul! ;) Sen ska jag vara redo för högskolan! :D
 
Hejja hejja, jag började inte plugga förrän jag passerade 30, går alldeles utmärkt att vara lite "klassmamma/mormor" i klassen. Hälften av mina klasskamrater är nämligen så pass unga att jag skulle kunna vara deras mamma. Har för min del inneburit mer positivt än negativt då vi läser ämnen inom ramen för socialt arbete och att ha både livserfarenhet och arbetslivserfarenhet inom branschen har gett mig otroligt mycket gratis.
 
Tack för hjälpen! Jag har ställt mig i kö på mitt lokala bibliotek, nummer två i kön så jag hoppas att den före mig inte tänker sitta och tjuvhålla på den... ;) Jag har hittat den andrahandsmarknaden på två ställen, men jag avvaktar tills jag har fått svar från läraren. Det är på gymnasienivå, jag måste läsa några ämnen för att kunna söka till högskolan, nackdel när man kommer på att man ska börja plugga 17 år efter att man har slutat gymnasiet... ;) Helt "plötsligt" behövde man svenska 3 också för att kunna söka vidare, matten visste jag om från början och engelskan insåg jag när jag började kolla... Så för att fylla ut mitt år så avslutar jag med lite historia också bara för att det är kul! ;) Sen ska jag vara redo för högskolan! :D

Det är inte bara en nackdel att inte få boken för snabbt - det kan bli lite fel om man lyckas låna den på en gång, och så blir den kravbar precis när man behöver den...
 
Har du Facebook så går det i alla fall här en hel del kurslitteratur för både gymnasie och universitetet i våra lokala Köp&Säljgrupper. Man kan även lägga ut att man önskar köpa. Supersmidigt!
 
Jag ska börja plugga nu i höst och har fått litteratur listan och en bok går inte att uppbringa, den är slut på förlaget och alla ställen jag har försökt hitta den på säger just det. Hur går man tillväga då? Jag ska även skicka i väg en fråga till läraren men jag blev lite osäker på om det helt enkelt är upp till mig att leta på den eller är de skyldiga att ha litteratur som går att få tag på?

Jag känner mig väldigt ny och osäker inom den här världen... ;)

Oh the joy att leta böcker som inte längre finns...

Mejla läraren, du är omöjligt ensam i kursen om att vara utan bok. Har hänt flera gånger för mig, det löser sig alltid.
 
Vänd dig till läraren, eller vem du nu fått litteraturlistan från. Det kan vara så att hen har missat att boken inte går att få tag i. Om det gäller universitet/högskola, så kolla även universitetsbiblioteket.

Jag håller med, vänd dig till läraren. Hen har säkert missat att boken inte går att få tag på längre, man brukar alltid kolla sånt innan, men det kan ju vara så att den alltid funnits förut, och så har kursansvarige missat det.

Som lärare vill man ju självklart att studenterna ska kunna få tag på kurslitteraturen, så åtminstone i våra rutiner så ingår att kolla att den finns tillgänglig och inte är alltför snuskdyr (då klagar studenterna, vilket är förståeligt).
 
Jag fick svar från läraren igår kväll, imponerande snabbt! :D Jag hade räknat med tidigaste idag! ;) Men boken ska vara med så nu har jag slängt ut för förfrågningar på köp och sälj sidor, och ska även kolla med lite andra kontakter om de kan tänkas ha boken. Att boken inte längre gick att köpa på förlaget verkade inte vara något som läraren tog någon som helst hänsyn till...
 
Oh the joy att leta böcker som inte längre finns...

Mejla läraren, du är omöjligt ensam i kursen om att vara utan bok. Har hänt flera gånger för mig, det löser sig alltid.
Jag vet ärligt talat inte hur många vi är i kursen, det är en distanskurs som kommer att genomföras helt via datorn så det kan hända att det bara är jag som läser just den kursen just nu. Så nu gäller det bara att försöka få tag på boken! ;)
 
Vad är det för bok? Kanske någon här kan hjälpa :)

Avskyr när böckerna inte finns kvar hos förlaget, men ändå tvunget ska användas i kursen! Alldeles för vanligt tyvärr.. Mer än en gång jag har fått beställa på ex Amazon eller utländska bokhandlar..
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 819
Senast: Migo
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 803
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 639
Senast: Jeps
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 835
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp