DanawayViceroy

Trådstartare
Jag har en 14 årig valack med en senskada som i veckan bedömdes som utläkt(han ådrog sig skadan i maj förra året så allt har tagit sin tid). Han är lite smått igång och känns fantastiskt fin, men han kommer få gott om tid på sig att komma igång mer, jag har ingen stress.
Men, det här med att kyla benen alltså, det vill jag ju såklart gärna göra efter passen nu när vi börjar sätta igång mer. Vi har god tillgång till vatten, men att kyla med vattenslang tar ju en evighet! Ska man kyla alla ben á 15 min så tar det ju en timme varje gång, och det känns inte hållbart.

Har ni tips på kyldamasker, eller någon annan form av kyla som gärna kyler hela vägen ner mot hoven? Kyllera har jag också och använder ibland, men jag skulle vilja hitta något som är lättare och mindre kladdigt att använda :)
 
Jag har en 14 årig valack med en senskada som i veckan bedömdes som utläkt(han ådrog sig skadan i maj förra året så allt har tagit sin tid). Han är lite smått igång och känns fantastiskt fin, men han kommer få gott om tid på sig att komma igång mer, jag har ingen stress.
Men, det här med att kyla benen alltså, det vill jag ju såklart gärna göra efter passen nu när vi börjar sätta igång mer. Vi har god tillgång till vatten, men att kyla med vattenslang tar ju en evighet! Ska man kyla alla ben á 15 min så tar det ju en timme varje gång, och det känns inte hållbart.

Har ni tips på kyldamasker, eller någon annan form av kyla som gärna kyler hela vägen ner mot hoven? Kyllera har jag också och använder ibland, men jag skulle vilja hitta något som är lättare och mindre kladdigt att använda :)

Att kyla med rinnande vatten är det i särklass bästa. Det räcker väl kanske att kyla det ben som skadan suttit i?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 956
Senast: tuaphua
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 502
Senast: Dopy
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 940
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 077
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp