Läder på sadlar

DrT

Trådstartare
Tänkte skapa en tråd på vad för läder ni föredrar på sadlar? Om ni skulle köpa en helt ny sadel, vad skulle ni använda för läder på den? Både i sits, kåpa, bossor etc.
Ex. kalvskinn, Buffalo, Supplex, Makela, Schrumpf och många fler.

Bäst hållbarhet?
Bästa grepp?
Svårskött/Lättskött
Upplevs hårt/mjukt etc...
Etc....
 
Jag är ingen expert på alla olika sorter som erbjuds men rent generellt. Alltid lättskött och hållbart framför "mysigt" eller greppigt kalvskinn för mig. En sadel som åldras vackert och håller en livstid är mitt mål.
 
Jag föredrar också hållbart och gärna lite tjockare läder än skinn i sadlar. De skall hålla länge och för mkt.

"grepp" kan jag ju reglera med vilken sorts skoning (om någon) jag har på ridbyxorna och vilken sorts lädervårdsprodukter jag använder. Jag sitter ju kvar i sadeln pga min balans, inte att jag limmat fast mig. Speciellt när jag tränar hästar vill jag också kunna flytta skänkeln enkelt och lätt, så jag kan lägga den lite längre bak, lite längre fram osv, utan att behöva kämpa för det. Jag är nog lat...
 
Jag ska själv köpa ny sadel och välja läder på säte, stöd, kåpa, bossor och kände att oj vad svårt. Har alltid haft kalvskinn. Tycker det är mjukt att sitta på, ger bra greppkänsla. Men det är ömtåligt dock. Skulle vilja ha ngt som ger liknande känsla men som inte är lika ömtåligt.
 
Jag hade buffel på min förra sadel. Det var helt ok, mjuknade relativt fort och hade bra grepp. Tycker även att det bara blir snyggare när det slits.
 
Jag är väl lite knäpp som väljer kalvskinn. Jag tycker liksom om mjukt läder, vackert hantverk. Jag är knäpp med allt i läder(träns, kandar, skor, väskor.. I Love it!).
Så jag väljer det över bättre hållbarhet.
Greppigheten är väl trevlig men inte så viktig eg. Det är mer en låsning jag har. Kalvskinn gör mig glad. :o :D
 
Jag vill ha hållbart läder som åldras med patina. Jag valde medvetet bort kalvskinn på sits och vulster på min sadel, trots att det var standard. Jag skulle aldrig köpa ridstövlar i kalvskinn.
Helst skulle jag vilja ha allting i gammaldags Stübben-läder.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
När det gäller grepp så har jag slutat med helskodda ridbyxor också. Efter ett par från hööks som fastnade i sadeln, och sedan gled jag runt inuti byxorna, gav jag upp att försöka klistra fast mig i sadeln och började jobba med min sits istället.

Vanligt läder som hålls i fint skick erbjuder alldeles tillräckligt grepp för mig.
Jag red i en gammal stubben som verkligen var hal men efter ett par omgångar med balsam var den inte det längre. Så det är ju inte enbart sortens läder som avgör.
 
Jag har blivit rekomenderad Kilger läder på kåpa/stöd och Grippy Hide på säte/bossor eller alternativt kalvskinn på säte/bossor. Har absolut ingen aning vad jag ska välja...ngn som har erfarenheter av dessa läder sorter?
 

Liknande trådar

Utrustning Tråden är egentligen mest hypotetisk. Men om jag ens skulle komma på tanken skulle jag givetvis ta ut en riktig sadelutprovare först...
2
Svar
21
· Visningar
2 345
Senast: caballus
·
Utrustning Jag har av och till drömt om en Star Trekk Espaniola, sedan 2008. Min briljanta plan var att köpa en sådan under nästa vår, men nu...
Svar
5
· Visningar
1 455
Senast: Equidaem
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 845
Senast: ameo
·
Islandshäst Jag är nu på jakt efter en ny sadel. Jag har enbart testat en Hilbar Royal Delight, 17", 32 i bomvidd än så länge till min häst som...
Svar
1
· Visningar
1 173

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp