Lädervård, era produkter!

SarmirBebis

Trådstartare
Jag tror att många är förvirrade av världen med lädervård.
Vad använder ni för lädervård till skor, träns sadel etc. ?
Det känns som att man numera ska ha
fett, lädertvål, combi, balsam, olja, glycerintvål, spray, servetter etc. etc. etc.

Men jag har aldrig haft så mycket (tvål, fett, puts till sadel & träns, färg tills stövlarna också) , det har alltid fungerat och jag tror att du inte behöver ett helt stallapotek till dina lädersaker också.

Dessutom hör jag två sidor av "glycerin familjen" de ena säger att det är dåligt för stövlar och sadlar efersom att det töjer på lädret och att det påskyndar att lädret blir mjukare (som det blir vid användning)

Vad använder ni? Har ni djurvänliga produkter? Jag tillexempel använder inte minkolja eller svinfett vilket jag vet att vissa (bla. någon i mitt stall) gör.

 
jag har tib lädersåpa.
Gillade även belvoir hård tvål men upplever att grejerna blir lite torrare ganska lätt, jag är lite lat och orkar inte hålla på och kleta med balsam och oljor. Tycker lädersåpan ger fin yta och lämnar lädret lite fetare än belvoir.
 
Jag använder glycerintvål i sprayform och effax läderbalsam till hästutrustningen. Till skor och stövlar använder jag bara produkter avsedda för just skor, eftersom jag tror att de håller längre då.
 
Jag har stubben sadeltvål för att göra rent och effax balsam för att vårda ett par gånger per säsong. Till skor som jag vill ska hålla väta har jag kängvax också.

Träns och sadlar torkar jag av med sadelsåpa efter användning.
 
Jag har Amerigos läderkit med olja, flytande tvål och läderfett. Men jag tror knappt jag använt oljan.
Smörjer rätt sällan pga lat.
 
Jag har Stübbens glycerintvål och Veredus läderbalsam. Till sadeln använder jag Equipes egna produkter och stövlarna putsas med skokräm.
 
Equipe/Amerigos balsam en omgång var 2-3 månader, Equipe olja nån gång per år till stelt läder (gör underverk!) och sadeltvål endast när sadeln har inbiten smuts några ggr/år numera - ytlig smuts funkar lika bra att torka bort med lite vatten och en handduk och tar inte bort den feta ytan som väderskyddar.
 
Jag kör lädertvål om det behövs, typ selen, träns. Annans dammsuger jag upp dammet, innan smörjning.
Jag putsar ganska ofta då jag gillar att det ett litet motstånd när det är nyputsat.
 
Jag tror att många är förvirrade av världen med lädervård.
Vad använder ni för lädervård till skor, träns sadel etc. ?
Det känns som att man numera ska ha
fett, lädertvål, combi, balsam, olja, glycerintvål, spray, servetter etc. etc. etc.

Men jag har aldrig haft så mycket (tvål, fett, puts till sadel & träns, färg tills stövlarna också) , det har alltid fungerat och jag tror att du inte behöver ett helt stallapotek till dina lädersaker också.

Dessutom hör jag två sidor av "glycerin familjen" de ena säger att det är dåligt för stövlar och sadlar efersom att det töjer på lädret och att det påskyndar att lädret blir mjukare (som det blir vid användning)

Vad använder ni? Har ni djurvänliga produkter? Jag tillexempel använder inte minkolja eller svinfett vilket jag vet att vissa (bla. någon i mitt stall) gör.
Alltid produkter som är avsedda för skor och stövlar, till just skor och stövlar. Märkena har ofta egna rekommendationer, exempelvis ariats skor ska man gärna använda deras medel. Men med en skoputs med bra kvalitet bör man investera i om man vill hålla stövlarna fina. Saphir är fantastiskt :love:
Det skär i hjärtat varje gång någon smetar på sadelfett på sina ridstövlar och tycker att det blir glansigt, när det i själva verket sabbar ytan :banghead: Men visst, köper man billiga stövlar så kanske man inte är så noga med skötseln än om man köper dyra..?

Till sadlar/träns rekommenderas också att använda just märkets egna produkter.
Men överlag tycker jag att stübbens tvål är super till det mesta. Butets cremetvål är också riktigt trevlig (älskar den), men går åt lite snabbare.
Veredus Curium Balsam gör sitt jobb, lädret blir mjukt och fint och lämnar en finish utan att kladda.
Vid behov av inoljning har jag Antares olja :up:
 
Alltid produkter som är avsedda för skor och stövlar, till just skor och stövlar. Märkena har ofta egna rekommendationer, exempelvis ariats skor ska man gärna använda deras medel. Men med en skoputs med bra kvalitet bör man investera i om man vill hålla stövlarna fina. Saphir är fantastiskt :love:
Det skär i hjärtat varje gång någon smetar på sadelfett på sina ridstövlar och tycker att det blir glansigt, när det i själva verket sabbar ytan :banghead: Men visst, köper man billiga stövlar så kanske man inte är så noga med skötseln än om man köper dyra..?

Till sadlar/träns rekommenderas också att använda just märkets egna produkter.
Men överlag tycker jag att stübbens tvål är super till det mesta. Butets cremetvål är också riktigt trevlig (älskar den), men går åt lite snabbare.
Veredus Curium Balsam gör sitt jobb, lädret blir mjukt och fint och lämnar en finish utan att kladda.
Vid behov av inoljning har jag Antares olja :up:
Frågan är vad syftet är med sin insats.
Jag använder lädertvål för att göra rent. Jag smörjer för att skydda ytskiktet på lädret mot fukt och väta. Vill man ha glansig yta kan använda preparat för det. Man bör veta att skokräm sällan skyddar lika bra som fett, men ger fint glans.
Vissa tycker att fett får stövlar att säcka ihop, men jag tycker fett ger bästa impregnering. Bra fett.
Undviker skokräm då den ofta innehåller onödiga färgmedel.
 
Håller med @carlssonpataket ang NONO med produkter avsedda för allmän läderutrustning till hästarna på ridstövlar/skor :eek:

Många sadlar nuförtiden har material som inte heller ska ha sadeltvål i tid och otid. Sen ang märken av fetter/rengöring för exakta märken kan jag väl känna ibland är en ren försäljningsgrej....

Jag använder stubbens lädertvål allmänt för grimmor, träns och sadlarna inkl dressyrsadeln även om jag är sparsam att just på dressyren använda tvål i onödan, torkar oftast av med bara en fuktad trasa. Samt för den sadeln har jag fett just för det märket . (Erreplus).

På skogssadeln använder jag typ vilket fett som helst - oftast Effax.
 
Senast ändrad:
Alltid produkter som är avsedda för skor och stövlar, till just skor och stövlar. Märkena har ofta egna rekommendationer, exempelvis ariats skor ska man gärna använda deras medel. Men med en skoputs med bra kvalitet bör man investera i om man vill hålla stövlarna fina. Saphir är fantastiskt :love:
Det skär i hjärtat varje gång någon smetar på sadelfett på sina ridstövlar och tycker att det blir glansigt, när det i själva verket sabbar ytan :banghead: Men visst, köper man billiga stövlar så kanske man inte är så noga med skötseln än om man köper dyra..?
Frågan är ju egentligen vad stövelsmörjan innehåller - säkert olika i olika märken - men skoputsen från Boston i metallburk är iaf till stor del baserad på samma som sadelfetter - bivax, lanolin, avocado eller mandelolja o dyl.

Vore intressant att veta vad era innehåller!
 
Använder sällan tvål, mest vatten och mjuk handduk till rengöring. Till sadeln har jag sedan Albions sadelfett (ingick i sadelköpet) och till träns och övriga läderprodukter Effax läderbalsam med bivax och lanolin. Jag är uppfostrad med att bara använda animaliska fetter på läder och att inte smörja för ofta. Helt allergisk mot mättat, kladdigt läder:yuck:
Jag har lite funderingar på att skaffa rent bivax för att arbeta upp rejäl glans på lädret men jag har inte riktigt kommit dit än. Glansprodukterna som finns, typ quick shine och liknande, brukar innehålla silikon och det vill jag inte ha på mitt läder men jag har inga bra produkter för att verkligen få lädret blankt idag.

Till stövlarna är det bara vatten, mjuk handduk, tandborste, skokräm och naturborste som gäller! De svarta har jag ofärgad skokräm till, vanlig Kiwi bara, och till de bruna har jag tillverkarens pigmenterade skokräm för att behålla den härliga färgen. Ärligt talat tycker jag inte det är någon skillnad på den billiga skokrämen från Kiwi och den dyra från tillverkaren, resultatet blir lika bra med båda. Skorna får samma behandling som stövlarna.
 
Jag har inga dyra grejer överhuvudtaget. Använder Effax lädercombi i den dagliga skötseln av sadel/träns/sele. Och toppar med Effax läderbalsam när det behövs. Hade jag haft dyrare skor hade jag använt speciella produkter som är avsedda för det, men inte för det priset. Är nöjd med Effax, och föredrar att den är glycerinfri. Använde en annan produkt ett kort tag eftersom jag jobbade i en hästaffär som inte hade Effax, den innehöll glycerin och lädret mådde klart sämre av det. Gick tillbaka till att handla Effax hos konkurrenten, och tänker aldrig gå ifrån märket igen, har hållit fast vid det i över tio år annars.
 
Har haft stubben, tvål och fett. Jättebra förutom att fettet var så oerhört trögt. Har även haft effax tvål och läderbalsam. Numera bara tvålen då jag köpte en burk fett från passier. Den älskar jag. Tyckte om att effax hade svart läderbalsam. Grät en skvätt när jag tog det sista i burken. Hittar inget sånt nånstans nu :cry:
 

Liknande trådar

Utrustning Har sökt men bara hittat väldigt gamla trådar så jag startar en ny och hoppas på lite kloka tips och förslag :) Efter att ha hållit på...
Svar
13
· Visningar
1 864
Senast: pajaztar
·
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
37 38 39
Svar
773
· Visningar
213 891
Senast: tinaiva
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 862
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp