Lädervård

Sv: Lädervård

Är paraffin OK till läder eller inte?

Rådvill över vad sjutton jag ska använda för balsam/läderfett till lädret, både Effax och Hamanol innehåller paraffin.
 
Sv: Lädervård

Kl

Om jag vill göra ett nytt träns mjukt och följsamt, hur gör jag det enklast då?

Det är ett Pessoaträns så det är av fin kvalité och ingen billig stenhård skit så det borde inte vara alltför svårt att mjuka upp det lite.
 
Sv: Lädervård

Det blir mjukt av använding. Tvätta efter användning med vatten och mild tvål tex någon såpa.
Ngn gång per år kan du stryka på fett för att ge lägder näring.
Rekommnedrar Tip-Top läderprodukter då de innehåller endast ofarliga ämnen. Endast Kokosfett, Bivax och Lanolinolja
 
Sv: Lädervård

Knapplån

Jag har en ny sadel som är brun, jag har smörjt in den med effax läderfett en gång, tunt lager, och den mörknade något i färgen. Kommer den att återfå sin bruna färg som var när jag köpte den eller kommer den ha den mörkare färgen nu?
 
Sv: Lädervård

Brunt läder blir mörkare och mörkare med tiden så du kommer aldrig få tillbaka samma färg som den var från början.
 
Sv: Lädervård

Hej!
jag har aurora tränset från h**ks. Det står bland annat att lädret är vaxat. Hur ska man putsa det då? Är det vaxat kan väl inget fett sugas upp av lädret? Hur ska man göra? :) och, är det någon som vet om det verkligen är riktigt läder på aurora tränsen? :) jättetacksam för svar!
 
Sv: Lädervård

Jag är lite förvånad över att man ratar Ekololjan som är en petroleumprodukt men hyllar Horsemans One Step som också är en petroleumprodukt, som dessutom stinker bilverkstad :crazy:
 
Sv: Lädervård

Jag trodde jag kunde denna tråd utantill. Har följt den sedan starten
I första inlägget så finns det en bra sammanfattning!
Det finns en separat tråd om den produkten, kanske den du tänker på?

Produkten i sig är hälsofarlig så det säger väl sig självt att du inte ska stå och gegga med den på händerna, andas in den och smörja in dina läder saker med den. Sedan så har hästen tex sadelgjorden och tränset direkt mot hud/päls och det blir direktkontakt.
 
Senast ändrad:
Sv: Lädervård

Min bruna sadel har ljusnat :o Den är snorgammal, säkert 1970-tal, och har levt ett hårt liv med sporadisk skötsel.

Jag försöker ta hand om den så ofta jag kan, men nu det senaste har den börjat ljusna. Mycket märkligt.
Använder Fieblings läderbalsam, funkat fint på all annan utrustning.

Köpte faktiskt Sjöbogårdens balsam också, att ha till mina skor. Är det en bra produkt eller ej? Har inte testat än.
 
Sv: Lädervård

Ok. Jag ser att produkten nämnts några gånger genom åren.
det gör inte produkten bra eller än mindre hälsofarlig.
 
Är det normalt att vattnet blir färgat av lädret efter tvätt med vanlig lädertvål? Det ser inte ut som att tränset tappar färg men börjar bli lite oroligt :/
 
Japp, det blir liksom blåsvart på handduken. Men tränset är lika fint i färgen ändå och lädret är jättetrevligt. Funderade lite på om det var normalt eller om jag gör någonting konstigt som gör att det blir så?
 
kan vara färgen som släpper i och med att det är blåsvart, hade det varit grått så hade det antagligen varit fett och stöv.


blir så när det är fettat läder som man färgat i efterhand, dvs lädret är proppfullt och orkar inte ta in färgen.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en tömkörningsgjord i tärnsjöläder som jag gärna vill förvalta på bästa sätt. Så nu är den tvättad, inoljad två gånger med...
Svar
8
· Visningar
8 856
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött på mitt hår! Det är av modellen som blir statiskt så fort det inte är blött ute typ (min häst är dessutom...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
63 991
Senast: Skogstokig
·
R
Hästvård Nu känner jag att jag behöver lite peppning från några erfarna personer i detta forum. Känner att jag börjar deppa ihop lite och det...
Svar
7
· Visningar
1 138
Senast: Roadster
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 794
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp