Lädervård

Glycerintvål mjukar inte upp. Jag oljar in allt mitt läder ett par gånger/år med avokadoolja (veredus) eller neatsfootsolja, inget annat! Köp absolut inte ekols skit...
Mellan gångerna blir det hamanol och stübbens glycerintvål (i omvänd ordning;))

Inte?! :eek:
*Hela mitt liv har varit en lögn....*

Vad är det där neatsfootsolja förresten? Har hört talas om det flera gånger, men aldrig hittat det på någon "vanlig" ridsportbutik :confused:
 
Inte?! :eek:
*Hela mitt liv har varit en lögn....*

Vad är det där neatsfootsolja förresten? Har hört talas om det flera gånger, men aldrig hittat det på någon "vanlig" ridsportbutik :confused:
Det går att beställa på Granngården om de inte har inne, det är animaliskt fett, eftersom läder är animaliskt funkar det väldigt bra. Jag tycker lukten är sådär så jag har mer och mer gått över till Veredus.

Du ska absolut inte använda oljor med mineraloljor och annat syntetiskt.
 
Det går att beställa på Granngården om de inte har inne, det är animaliskt fett, eftersom läder är animaliskt funkar det väldigt bra. Jag tycker lukten är sådär så jag har mer och mer gått över till Veredus.

Du ska absolut inte använda oljor med mineraloljor och annat syntetiskt.

Ok, tack! :up:

Okej! Tror jag har hört det någon gång tidigare, och efter att jag sett vad Ekololja kan göra med sadeln på en veteranmotorcykel från 30-talet är jag helt ärligt inte jättepigg på att använda den heller....:grin:
 
Inte?! :eek:
*Hela mitt liv har varit en lögn....*

Vad är det där neatsfootsolja förresten? Har hört talas om det flera gånger, men aldrig hittat det på någon "vanlig" ridsportbutik :confused:
olja utvunnen ur koklövar. min är av märket fiebings, köpte på en välsorterad hästbutik för ssnart två år sedan. kostade ca 100kr, har anvät kanske 1 eller 2 ggr sedan dess men inte gett mig på gamla selar osv än. Blir rätt kladdigt och "segt" jmf med dagens moderna produkter upplever jag, det sitter liksom kvar klibb ett tag. putsar man ofta med vanlig sadeltvål kan den ytan försvinna på 1-2 veckor. det står en del bra info om den, att den ska vara ren, inte "compound" eftersom den innehåller mineralolja också. rent fett sprunget ur kofötter, ska det vara. ;)
 
olja utvunnen ur koklövar. min är av märket fiebings, köpte på en välsorterad hästbutik för ssnart två år sedan. kostade ca 100kr, har anvät kanske 1 eller 2 ggr sedan dess men inte gett mig på gamla selar osv än. Blir rätt kladdigt och "segt" jmf med dagens moderna produkter upplever jag, det sitter liksom kvar klibb ett tag. putsar man ofta med vanlig sadeltvål kan den ytan försvinna på 1-2 veckor. det står en del bra info om den, att den ska vara ren, inte "compound" eftersom den innehåller mineralolja också. rent fett sprunget ur kofötter, ska det vara. ;)
Men fy f*n, kofötter?! :yuck:
Jaja, bara det är bra så...
 
Men fy f*n, kofötter?! :yuck:
Jaja, bara det är bra så...
de flesta av oss sitter ju redan på huden från döda kor när vi rider, många äter döda kor, tycker inte att det är vidrigare att smeta på annat utvunnet ur döda djur ytterligare... ;)


och stackars gräsätarhästen som blir klädd i huden från andra djur, både kor och får... :P

det är mycket vi gör som är rätt vidrigt när man tänker efter.
 
de flesta av oss sitter ju redan på huden från döda kor när vi rider, många äter döda kor, tycker inte att det är vidrigare att smeta på annat utvunnet ur döda djur ytterligare... ;)


och stackars gräsätarhästen som blir klädd i huden från andra djur, både kor och får... :P

det är mycket vi gör som är rätt vidrigt när man tänker efter.

Haha, jo det är ju sant - när man tänker efter :angel:
 
Militären använde enbart ett vaxfett (för finare sport och promenadskor enligt texten på locket) som mest bestod av vax för kängvård och skotillverkare i England som gör riktigt bra, men dyra, skor rekommenderar oftast vaxpolish vad jag sett så jag är inte övertygad om att de olika smörjorna och oljorna verkligen är bra för lädret.
 
Använd ordentligt med fett efter att du rengjort med såpa på däckeln. undvik att blöta ner det för mycket. Vatten torkar ur och orsakar sprickor i lädret = förstört
Torka av överflödigt fett med en trasa. Upprepa efter varje användning tills dess att lädret blivit mjukt och följsamt.

ang sadeln så ska du inte överbehandla, regör med återfuktande såpa en gång i veckan, inte mer. Annars lossnar bara ännu mer färg-´.

sanning med modifikation, vatten är inte dåligt för läder, tvärt om, den dagliga putsen kan lika gärna bestå av att man spolar av /gnuggar av svett och stöv från lädret med vanligt vatten. bara man torkar av lädret efteråt.
värre smuts kan man ha ngn såpa/tvål för att lossa smutsen med.
sömmar osv håller mycket bättre av sån behandling.

det som är dåligt för läder och sömmar är att man överfettar, låter tvålrester osv ligga kvar och att man som många gör, dvs låter smutsen gro in ordentligt i någon vecka/månad, slabbar med lite glyserintvål (som man inte spolar/torkar av) och sen dränker i olja.
det om ngt äter upp sömmarna och korkar igen lädret.

sadel behövs oftast att man bara torkar av med en fuktig trasa mellan behandlingarna.
 
sanning med modifikation, vatten är inte dåligt för läder, tvärt om, den dagliga putsen kan lika gärna bestå av att man spolar av /gnuggar av svett och stöv från lädret med vanligt vatten. bara man torkar av lädret efteråt.
värre smuts kan man ha ngn såpa/tvål för att lossa smutsen med.
sömmar osv håller mycket bättre av sån behandling.

det som är dåligt för läder och sömmar är att man överfettar, låter tvålrester osv ligga kvar och att man som många gör, dvs låter smutsen gro in ordentligt i någon vecka/månad, slabbar med lite glyserintvål (som man inte spolar/torkar av) och sen dränker i olja.
det om ngt äter upp sömmarna och korkar igen lädret.

sadel behövs oftast att man bara torkar av med en fuktig trasa mellan behandlingarna.
Nu svarade jag på en specifik fråga. Är lädret i god kondition så behöver man bara rengöra efter behov.

Jag talar av egen erfarenhet då jag har smörjt ett antal träns i mitt liv då jag arbetat med att rida mellan 8 timmar per dag och även rengjort samtliga träns och marginal efter dagens slut. När hästarna har varit väldigt svettiga så det dryper svett om lädret så har jag alltid spolat av och om man då inte smörjer med lädertvål så blir lädret oerhört torrt när det torkar.
För mycket fett och för mycket vatten förstör lädret. Detta in det gör man när det blir riktigt torrt eller får repor. Annars inte.
 
Senast ändrad:
Nu svarade jag på en specifik fråga. Är lädret i god kondition så behöver man bara rengöra efter behov.

Jag talar av egen erfarenhet då jag har smörjt ett antal träns i mitt liv då jag arbetat med att rida mellan 8 timmar per dag och även rengjort samtliga träns och marginal efter dagens slut. När hästarna har varit väldigt svettiga så det dryper svett om lädret så har jag alltid spolat av och om man då inte smörjer med lädertvål så blir lädret oerhört torrt när det torkar.
För mycket fett och för mycket vatten förstör lädret. Detta in det gör man när det blir riktigt torrt eller får repor. Annars inte.
och jag som jobbat många år som stallskötare har nog smört lika många ;). men att man måste återfukta med olja efter varje användning har jag aldrig sett behov för. det tar inte en dag för lädret att bli snustorrt även om det är kartong kvalitet.
bara man får bort svett och smuts (och torkar lädret torrt) så behöver man inte fetta in så ofta.
 
och jag som jobbat många år som stallskötare har nog smört lika många ;). men att man måste återfukta med olja efter varje användning har jag aldrig sett behov för. det tar inte en dag för lädret att bli snustorrt även om det är kartong kvalitet.
bara man får bort svett och smuts (och torkar lädret torrt) så behöver man inte fetta in så ofta.
Nej, jag använder mycket sällan någon olja alls. Däremot har jag en lädertvål som återfuktar och skyddar lädret mot skit ;)
 
Väcker den här tråden och tycker det låter förnuftigt att inte använda mineraloljor. Jag har kollat runt lite för att hitta nån olja baserad på animaliskt fett enligt trådstarten. Finns ju en uppsjö av produkter. Men inte på någon har jag hittat någon innehållsförteckning som avslöjar vilken typ av olja det är. Animalisk eller mineral. Alla är ju så klart fantastiskt bra :D men vad de är gjord på har jag inte lyckats hitta. I tråden nämns Neatfoot Oil. Går att beställa på nätet men då det inte är så många kronor så är det svårt att bara beställa en sådan flaska. Känns ju lite onödigt att beställa nåt annat bara för att komma över beloppsgränsen. Någon som har koll?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en tömkörningsgjord i tärnsjöläder som jag gärna vill förvalta på bästa sätt. Så nu är den tvättad, inoljad två gånger med...
Svar
8
· Visningar
8 829
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött på mitt hår! Det är av modellen som blir statiskt så fort det inte är blött ute typ (min häst är dessutom...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
63 875
Senast: Skogstokig
·
R
Hästvård Nu känner jag att jag behöver lite peppning från några erfarna personer i detta forum. Känner att jag börjar deppa ihop lite och det...
Svar
7
· Visningar
1 133
Senast: Roadster
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 722
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp