Lådträna kattunge

mollyphlox

Trådstartare
Har tidigare skrivit om en kattunge som föddes med kejsarsnitt. Han är nu en pigg och snabb krabat på fyra veckor som växer så det knakar! :)

Idag har han försiktigt fått smaka lite "riktig mat" (kattungeblötmat) och det var jättegott, så det där med maten blir inga problem! Nu undrar jag hur man bäst får ungen rumsren. Har skaffat en liten toalåda med låg kant och kattströ som inte klumpar :)
 
Fångad när maten är uppäten och så till lådan, torka den i baken med fuktig trasa tills den vill skita och inget annat roligt innan dess.
Mycket tålamod men när den väl kopplar tillslut går det oftast fort.
De tycks gärna skita först och pinka sen av någon anledning.
 
Jag har aldrig lådtränat nån kattunge, nånsin. De har fått en låg låda i närheten av där de huserar och eftersom katter instinktivt vill krafsa både innan och efter de gjort i från sig så har de fixat det alldeles själva. Fast de har nog varit nånstans kring 5-6 veckor innan de börjat sköta sånt själva utan mamma katts inblandning.
 
Jag har aldrig lådtränat nån kattunge, nånsin. De har fått en låg låda i närheten av där de huserar och eftersom katter instinktivt vill krafsa både innan och efter de gjort i från sig så har de fixat det alldeles själva. Fast de har nog varit nånstans kring 5-6 veckor innan de börjat sköta sånt själva utan mamma katts inblandning.
Hellre vara ute i god tid så att säga.. Har ställt fram lådan i rummet där ungen vill vara mest just nu (han har hittat en mysig låda under en säng att sova i), lyft dit ungen ett par gånger och krafsat lite med tassarna i ströet. Jag antar att han fattar poängen med den så småningom, men tänker förståss hålla lite extra koll efter att ungen ätit så jag kan lyfta honom på lådan om det blir kris.
 
Jag ställer ut låda när de börjar få smaka mat så smått och så har det skött sig självt. Visst kan man få torka lite utanför (de är ju trots allt barn) men aldrig behövt lära nån att gå där.
 
Jag ställer fram en låda med låga kanter när de börjar äta fast föda och sedan sköter de resten själv. Så länge de alltid har en låda nära går de på den.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 046
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Det här är säkert en dum fråga, men man blir ju lite orolig... Jag har fyra st fem-veckors kattungar hemma, pigga och alerta och...
Svar
6
· Visningar
783
Senast: Dresden
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 540
Övr. Barn (OBS! Långt) Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar... Jag är gift sedan många...
2 3
Svar
59
· Visningar
17 186
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp