Bukefalos 28 år!

Lägger Broiler höns ägg ??

F

France_Girl

Hej jag har en lite undran om min Brolier höna. hon är 9 månader nu men har inte börjat lägga ägg så frågan är Lägger Broiler höns ägg eller det har blivit helt bortavlat ??

Sen har jag en annan lite fråga. Utöver min broiler höna så har jag 7 st bruna loman höns och de 4 sista jag tog in nu kom från vidriga levnadförhållanden så de saknar fjädrar lite var som och är rätt taninga så frågan är då hur lång tid det tar innan de får nya fjädrar och hur lång tid tar det innan de är lika fina i hullet som de andra ?? Ger de havre kross och Gröpe sen går de ute när de vill så de hittar ju rätt mycket att stoppa i sig där med.
 
Sv: Lägger Broiler höns ägg ??

Mina broiler-hönor har värpt lika bra som alla andra hönor. Däremot så kan de vara lite "trögstartade" ;)

De misskötta hönorna kommer bli fina i fjäderdräkten när de ruggat! Dvs förhoppningsvis så snart det blir varmare ute och de skall byta till "sommar kostymen".

Jag har alltid gett mina höns ett fullfoder och sedan kompletterat med div sädeskross och matrester, snäckskal och i perioder även vitaminer (polymin) som blandas i vattnet + allt de kan äta ute.
Kanske borde du sätta in ett fullfoder så att de magra hönorna får en chans att "ladda om"?

/Swat
 
Sv: Lägger Broiler höns ägg ??

Okej då får vi hoppas Sally (broilern) sätter igång snart :)
En liten fråga jag kom på nu i efter hand. Om man vill ha kycklingar (har byggt en kläckare) Och man vill ha så många ägg som möjligt som är befruktade kvittar det då hur stor tuppen är jämfört med hönan. Har ju 7st loman höns och 2st dvärg tuppar är lite rädd att tupparna är för små eller ??
 
Sv: Lägger Broiler höns ägg ??

Oftast ratar hönor småtuppar, så du bör nog skaffa en tupp i lämpligare storlek.

Vill du ha värpkorsningar efter lohmanhönsen, så rekommenderar jag en isbartupp. Det blir fina avkommor som värper mkt bra och har tuppen dubbelt grön anlag så kommer alla äggläggande avkommor att värpa gröna ägg i olika nyanser.

Har han ett grönt anlag, så kommer en del att värpa gröna ägg och en del bruna ägg.
 
Sv: Lägger Broiler höns ägg ??

Jag har sett att tupparna är på hönerna väldigt mycket hoppar upp på ryggen på de och så men det krävs att funderas på att skaffa en större tocke också.

nu till en helt annan sak.

Skaffade 2 månaders silkes kycklingar igår 4 st:love: och idag märkte jag att den ena kycklingen var lite smal, men den äter och dricker bra och har samma energi som sina syskon men tror det är blod i avföringen. kan den ha nån mask eller annan parasit i kroppen ?? och kan det smittas (är inte säker på att det är blod i avföringen svårt att se)

de får kyckling foder nu
 
Sv: Lägger Broiler höns ägg ??

Jag har mina broilers utomhus nu, men när tror ni att jag ska ta in dom i stallet.(jag har ej tagit in dom för jagvill att dom ska va så ute som möjligt
)
?
 
Sv: Lägger Broiler höns ägg ??

Det berättar hönsen om du kollar dom.
Våra höns går ute året runt men vill inte gärna gå i snö, så nu är dom ute varannan dag ungefär. Dom bestämmer själva.

LIA
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 424
Senast: Cattis_E
·
Lantbruksdjur Jag och min pv har precis flyttat in i ett hus som vi ser efter medan ägarna är på utlandsresa 6 månader. Till det här huset tar vi även...
Svar
4
· Visningar
1 706
Senast: Seabaz
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 711
Senast: Imna
·
Övr. Djur En av våra katter är tokig på att döda ALLT och gör precis vad som helst för att komma åt det, något jag börjar ledsna på då vi har höns...
Svar
3
· Visningar
1 583
Senast: Modig_Korn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp