Bukefalos 28 år!

läsa på distans...

Lilla_Gubben

Trådstartare
Någon som läser universitetsutbildning på distans? Skulle vara intressant att veta hur det fungerar. Just nu läser jag Röntgensjuksköterskeprogrammet (på plats så att säga), men jag är lite fundersam om det verkligen är detta jag vill göra och framförallt om jag kommer klara utbildningen... Jag har inga problem med den praktiska biten, men jag hade inte räknat med nivån på en del av den teoretiska delen (fysiken framförallt).
Jag vet definitivt att jag inte vill tillbaka till mitt jobb som jag är studieledig ifrån, så nu funderar jag på vad jag ska läsa till i sådant fall, vill ju jobba med människor på något sätt, men ren sjuksköterska känns inte riktigt som min grej, funderar på Arbetsterapeut...

Men om jag härdar ut (och klarar av) röntgenprogrammet, så har jag ju faktiskt en möjlighet att få jobba på djursjukhus med röntgen där, och det vore ju också jättekul. Åh, alla dessa beslut... och varför väntade jag till efter 40 med att komma på idén att börja skolan igen
 
Jag har inte läst "enbart" på distans, men den utbildning jag går (farmaceutprogrammet) går parallellt både på campus och distans så man kan ibland kombinera lite som man vill.
Vad är det du vill veta?

Jag vet inte om det varierar hur det fungerar. Här kan man följa de flesta föreläsningarna direkt via webben och kan då ställa frågor direkt till föreläsaren. Missar man livesändningen kan man titta inspelat i efterhand. En del är bara inspelat.
Distansstudenterna har vissa veckor då de är några dagar på campus och gör de obligatoriska momenten, så som laborationer, gruppövningar och sånt.
 
Det var just den delen med föreläsningarna, om man kunde se dem när man ville/kunde, eller om man var tvungen att följa dem direkt. Tänkte att man kanske inte behövde ta fullt studielån, har ju avverkat en del av de pengarna (har ett studieår sen tidigare i bagaget), beroende på vad man jobbar med så kanske det går att kombinera...
 
@Lilla_Gubben det varierar beroende på utbildning en del måste man följa föreläsningarna när de är schemalagda andra kan man kolla i efterhand. Det får du kontrollera med den utbildningen du väljer. Jag har läst en del på distans och det har varierat.
 
Jag läste till arbetsterapeut på distans vid Luleå tekniska universitet, tog examen för 6 mån sedan.
Nästan alla våra föreläsningar var man tvungen att delta i real tid, det vara bara några få som spelades in.
Jag är supernöjd med utbildningen och yrkesval :)
 
Jag läser en distansutbildning genom Linnéuniversitetet och har både gott och ont att säga om upplägget. Det verkar vara ganska många programstudenter som arbetar samtidigt och vi har verkligen tryckt på att föreläsningarna måste vara tillgängliga för alla och av god kvalitet, oavsett om man kan se dem i realtid eller inte. Personligen tycker jag att det är skönt att gå tillbaka och se om dem igen om det var någonting jag inte förstod.
Mitt program är så här långt stundtals väldigt ostrukturerat, saker skjuts mellan folk, vi har fått fel tentadatum, inlämningstider blandas ihop osv. Det har under min första termin bidragit till en hel del frustration bland oss studenter, men jag hoppas att de tar till oss vår feedback och skärper till sig inför kommande kurser. Förhoppningsvis har jag hamnat på ett program som utmärker sig och att det inte ser ut så överallt :)

Jag trivs med att läsa på distans och lägga upp studierna när jag vill. Det negativa är att det inte finns någon att be om hjälp om man kör fast och google har blivit min bästa vän! Vi har också några träffar/termin oftast på två olika platser i landet.

Intressant förresten att du läser till röntgensjuksköterska, den utbildningen var jag också sugen på att läsa :)
Jag vet inte heller om jag är på rätt utbildning eller om jag borde läsa någonting annat istället. Vet inte om jag känner mig kluven för att utbildningen är så rörig hittills eller för att det kanske inte är mitt ämne?
 
Jag läste till arbetsterapeut på distans vid Luleå tekniska universitet, tog examen för 6 mån sedan.
Nästan alla våra föreläsningar var man tvungen att delta i real tid, det vara bara några få som spelades in.
Jag är supernöjd med utbildningen och yrkesval :)

Går samma, fast jag har sista skvätten kvar. ;)
Vi har mer haft det så att första året var allt i realtid. Andra och tredje året är mycket i real men också mkt som man kan be läraren spela in.

Är däremot inte helt nöjd över utbildningen eller lärarkårens bemötande. Finns en del att jobba på.

Ts, jag gillar dock distans. Det man behöver ha med sig är att det krävs en hel del disciplin och vilja av en annan sort. Det gäller att hela tiden jobba framåt och inte tro att någon annan löser det hela åt en. Vi har lite väl många glidare och ser hur de efter hand hamnar efter och till slut hoppar av.
 
Går samma, fast jag har sista skvätten kvar. ;)
Vi har mer haft det så att första året var allt i realtid. Andra och tredje året är mycket i real men också mkt som man kan be läraren spela in.

Tycker att det blev stor skillnad på viljan att spela in efter att en lärare som absolut inte ville spela in sina föreläsningar gått i pension.

Tråkigt att höra att bemötandet är dåligt, jag råkade inte ut för det under min tid utan tyckte mer att de flesta lärare hade ett stort tålamod med de oengagerade som i flera fall var de som sedan hoppade av. Men vi kanske körde slut på lärarna för er :D
 
Tycker att det blev stor skillnad på viljan att spela in efter att en lärare som absolut inte ville spela in sina föreläsningar gått i pension.

Tråkigt att höra att bemötandet är dåligt, jag råkade inte ut för det under min tid utan tyckte mer att de flesta lärare hade ett stort tålamod med de oengagerade som i flera fall var de som sedan hoppade av. Men vi kanske körde slut på lärarna för er :D

Åh, den damen. ;) Henne hade jag inte så mycket med att göra. Däremot, hennes efterföljare. Well, kan väl säga att vi inte alls klickade.
Tror inte ni körde slut på lärarkåren åt oss. :) Kan väl summera det lite kort, det har varit turbulent inom lärarkåren vilket märks mot oss elever. Iaf om man som tre-årselev har levt med folket några år.

/Squie - som borde skiva bakgrunden till sin uppsats men pga sjukdom inte kan. :(
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har ända sedan jag började jobba på reception för ca 2 år sedan känt att det inte var rätt val, men har velat ge det en chans. Min...
Svar
1
· Visningar
1 114
Senast: Eurydome
·
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 465
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: MiaMia
·
Övr. Barn Var osäker på vilket prefix jag skulle välja eftersom jag avser diskutera både förskola och skola, men det fick bli Skolbarn till slut...
Svar
18
· Visningar
5 640
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp