Låg temperatur?

Fast frågar de efter feber? Eller är det det att man säger att man har feber istället för att man säger att man mår förfärligt? (jag har aldrig varit tillfrågad om jag har feber eller inte i vården, å andra sidan har jag ju typ varit inne för brutet ben snarare :D)

Jag har också typ 36 grader normalt, min son med. Jag har antagit att vår termometer visar lågt för jag är ganska säker på att jag hade högre med den förra (misstänker att termometer i ändan är det som visar rätt, men det är det inte värt för mig).

Hände senast i torsdags på vårdcentralen.
 
Jag förstår inte riktigt hur det här med feber spelar roll för gemene man. Känner man sig sjuk så är man väl sjuk. Känner man sig hängig är man väl hängig av en eller annan anledning, det finns ju fler orsaker än feber.

Kroppstemperaturen är ju bara ett av alla mätvärden som vi inom vården använder för att bedöma en patient eftersom vi ska bedöma ett medicinskt status utan att själv uppleva hur det känns för patienten. Och då finns det en gräns för att objektivt kunna kalla det feber eller inte. På samma sätt som att man inte kallar en puls under 100 för takykard även om man drar öronen åt sig om någon vältränad ung person ligger på 90 slag/min i vila.

Jag kan också känna mig riktigt risig om jag har 37.4 men feber har jag inte i medicinsk mening.
 
Kroppstemperaturen är ju bara ett av alla mätvärden som vi inom vården använder för att bedöma en patient eftersom vi ska bedöma ett medicinskt status utan att själv uppleva hur det känns för patienten. Och då finns det en gräns för att objektivt kunna kalla det feber eller inte. På samma sätt som att man inte kallar en puls under 100 för takykard även om man drar öronen åt sig om någon vältränad ung person ligger på 90 slag/min i vila.

På samma ämne finns det ju tex avvikande provsvar som kan vilseleda. Det finns en anledning till att prover som tas ska vara medicinskt motiverade, en inte försumbar del av proverna kan nämligen vara utanför normalintervallet utan att det behöver ligga något patologiskt bakom. På samma sätt kan jag väl tänka mig att det finns individer som inte ligger inom normalintervallet på temp även om de flesta gör det.

Det är ju ytterst få (om någon ens) patienter som presenterar en brakinfektion med endast 0.5-1 grads feberuppgång från sitt normaltillstånd och ingen påverkan på varesig allmänpåverkan, andningsfrekvens, saturation, lungaskultation, blodtryck, puls eller övrig status. Patienter som kan göra det är sådana som är immunosupprimerade men det är (ska vara) allmän kännedom att se upp lite extra med de patienterna.

Så är man fysiskt frisk i övrigt kan man nog känna sig lugn med att vården inte tar ens graduppgång som någon att lägga stor vikt vid även om man själv känner sig risig. För det kan man ju göra utan att för den skull vara SJUK i sjukvårdens mening.
 
På samma ämne finns det ju tex avvikande provsvar som kan vilseleda. Det finns en anledning till att prover som tas ska vara medicinskt motiverade, en inte försumbar del av proverna kan nämligen vara utanför normalintervallet utan att det behöver ligga något patologiskt bakom. På samma sätt kan jag väl tänka mig att det finns individer som inte ligger inom normalintervallet på temp även om de flesta gör det.

Det är ju ytterst få (om någon ens) patienter som presenterar en brakinfektion med endast 0.5-1 grads feberuppgång från sitt normaltillstånd och ingen påverkan på varesig allmänpåverkan, andningsfrekvens, saturation, lungaskultation, blodtryck, puls eller övrig status. Patienter som kan göra det är sådana som är immunosupprimerade men det är (ska vara) allmän kännedom att se upp lite extra med de patienterna.

Så är man fysiskt frisk i övrigt kan man nog känna sig lugn med att vården inte tar ens graduppgång som någon att lägga stor vikt vid även om man själv känner sig risig. För det kan man ju göra utan att för den skull vara SJUK i sjukvårdens mening.

Problemet är ju snarare när temperaturen faller vid infektioner. De sista 4 till 5 åren har min temperatur gått ner vid infektioner, från normala 36,7 till 35,7 som nu senast vid influensan. Lovar att då mår man inte bra, (är 62 år). Läser man engelsk medicinsk inf. för patienter på nätet noterar de direkt att för låg temp. innebär att det finns en infektion. Någon som kan dubbelkolla tysk resp fransk information ? Jag kan se om jag hittar något på italienska.
 
Problemet är ju snarare när temperaturen faller vid infektioner. De sista 4 till 5 åren har min temperatur gått ner vid infektioner, från normala 36,7 till 35,7 som nu senast vid influensan. Lovar att då mår man inte bra, (är 62 år). Läser man engelsk medicinsk inf. för patienter på nätet noterar de direkt att för låg temp. innebär att det finns en infektion. Någon som kan dubbelkolla tysk resp fransk information ? Jag kan se om jag hittar något på italienska.

Okej? En samlad bedömning gäller fortfarande angående status. Ja, man mår skitdåligt vid influensa, oavsett febergrad. Förstår inte riktigt vad det har med saken att göra och varför det är ett problem.
 
Jag har då aldrig i vuxen ålder tagit tempen, förstår inte syftet? Jag känner om jag mår dåligt. Idag t.ex., jag är totalt orkeslös och fryser trots 25 grader vid kaminen + varma kläder och tjockt täcke, blir andfådd snabbt osv. Då mår jag inte bra och stannar hemma från jobbet.
 
Okej? En samlad bedömning gäller fortfarande angående status. Ja, man mår skitdåligt vid influensa, oavsett febergrad. Förstår inte riktigt vad det har med saken att göra och varför det är ett problem.
Förmodligen för att de flesta av oss är vana vid att få högre temperatur vid infektioner genom livet och när sedan mönstret ändras blir man orolig. Ett normalt läkarsvar blir "inget att oroa sig för" men eftersom många här har hästar som man måste sköta om och man kan inte gå och lägga sig egentligen. En högre feber kan man "klämma ner" med alvedon eller dylikt men har inte hittat något sätt att få upp temperaturen även om den går upp lite när man mockar. (Italienska läkare svarade ungefär samma men la till att det finns vissa sjukdomstillstånd med under 35 i temp. som man måste kolla upp.
 
Förmodligen för att de flesta av oss är vana vid att få högre temperatur vid infektioner genom livet och när sedan mönstret ändras blir man orolig. Ett normalt läkarsvar blir "inget att oroa sig för" men eftersom många här har hästar som man måste sköta om och man kan inte gå och lägga sig egentligen. En högre feber kan man "klämma ner" med alvedon eller dylikt men har inte hittat något sätt att få upp temperaturen även om den går upp lite när man mockar. (Italienska läkare svarade ungefär samma men la till att det finns vissa sjukdomstillstånd med under 35 i temp. som man måste kolla upp.

Men jag förstår inte vad kroppstemperaturen har med det att göra? Du mår dåligt och är sjuk och behöver vila. Feber hade ju inte gjort någon skillnad, du är ju sjuk ändå. Att sänka en hög kroppstemperatur med läkemedel gör ju inte att någonting botas, symtomen döljs och lindras bara.

Är du dessutom undersökt av läkare hade jag känt mig trygg i deras information om jag vore du.
 
Jag ligger också på 36-36,5 normalt. Är sjukt frusen av mig, undrar om det är därför? Är ni andra lågtempererade också frusna av er?
Jajjemen, samt tål varken "överhettning" sommartid eller undertemp för då får hjärnan och kroppen feber trots undertemp.
 
Jag är också en lågtempare. Men väldigt varm av mig!
Något jag noterat är att tempen varierar lite beroende på var jag är i menscykeln.
Kan det vara så för mig också? :confused: En läkare frågade mig en gång på telefon hur jag hade det med mensen,,,,,,, när jag sen träffade honom höll han på att skämmas ihjäl och när jag meddelade att mensen är det inget fel på :devil: trodde jag han skulle bli en blöt fläck på golvet. :rofl:
 
Okej, kollade tempen direkt efter snöskottning, varmt klädd, varmt ute, kände mig varm. 34,8. Är det verkligen normalt? :p
 
Men det har ju inte heller något med febern att göra? Att du gick ner i temperatur istället för upp vid influensa påverkar ju inte svimningen.
Det är väl lite så jag resonerar också, tempen är bara en vägledande siffra, det är hur man känner sig och hur man mår som är det viktigaste och då utan inverkan av smärtstillande och febernedsättanda. Finns infektionen där så måste kroppen och immunförsvaret få ha sin gång och man får bara finna sig i att man är kass. Fö. tar jag ingen som helst temp för det behövs inte, jag vet varför jag mår som jag gör ändå.
 
Hur mäter ni tempen?
Det har varierat. Armhåla är det nu men har även mätt i örat och som yngre i rumpan.
När min 2a skulle födas med planerat snitt så tog personalen tempen 6 gånger på mig (2 olika tillfällen) innan de var nöjda för termometern visade för lågt enligt dem. Bytte även termometer för säkerhets skull och lyssnade såklart inte alls på mig när jag sa att jo 35,8 är troligen rätt.
 
Jag förstår inte heller varför man har fäst sig vid just 37,5 . Det säger ju i princip ingenting. För min man är mellan 37 och 38 en normal dag som vilken som helst. Medans en själv kan knappt stå upp efter 38, när det väl inträffar.

Han vart rejält sjuk av varianten "någon slags förkyld" en gång, hade feber på snitt 39 i fem dagar i sträck, varpå den sjätte dagen gick det upp till 41 och lite till. Klart han var trött och så, och inte gjorde många knop och var ganska blek, men man hade aldrig trott att han var SÅ febrig. I med att det hann bli helg, åkte vi till närakuten för jag blev orolig att det var nåt helt annat, med bara en förkylning ovanpå. Vi satt snällt och väntade, det togs prover, och han såg ju oförskämt frisk ut.
Kom därifrån med antibiotika iaf.
Vad jag lärde mig är att om han någonsin ser sjuk ut, då är det riktigt allvarligt...

Själv får jag "enligt medicinsk mening" sällan feber alls, inte ens den gången då hela halsen var så svullen i steptocokinfektion att det inte gick att andas genom näsan, för svalget var så igenkört av svullet kött baktill. Det blev bara en 37,3- 37,4 . Jag mådde rätt uselt kan tilläggas.

Det har hänt dock att jag har haft över 39 graders feber. Då hallucinerar jag, oftast att något väller fram över en så man kvävs, eller att nånting händer med händerna. Alltså inte drömmer, utan i vaket tillstånd får syn och känsloupplevelser som inte stämmer med verkligheten.
 

Liknande trådar

Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
8 9 10
Svar
195
· Visningar
5 814
Samhälle Sett uppdrag granskning nu ikväll och blir illamående över dessa avskum rent ut sagt som lurar främst äldre personer. Samtidigt har jag...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 928
Senast: nullo-modo
·
Relationer Om ni ser att någon har ett hårstrå (eller en fiber eller nåt) på sin mat, vad gör ni då? Om någon har en krage som är knögglig - vad...
Svar
9
· Visningar
808
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 206
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp