Låg temperatur?

Du illustrerar ju precis poängen som jag tror att @Wysiwyg försöker få fram. Dvs du hade faktiskt feber när du var rejält sjuk. I ditt fall så hade du ju temp, CRP och troligen inte så rolig förlossningsjournal som grund till bedömningen. Det är alltså inte enbart tempen som avgör om man betraktas som sjuk eller ej utan den sammantagna bilden.

För övrigt är feber ett systemsvar på inflammatoriska proteiner från levern, dvs samma sak som ger upphov till högt CRP. Detta gör ju då givetvis att det inte är svart eller vitt; har man inte feber så är man inte per definition frisk utan kan ju ha en uppseglande infektion. Temp är därför en av alla parametrar i bedömningen, just för att det kan vara en gråskala.
Så intressant att CRP och feber har ett samband med levern! Det visste jag inte. Hänger det även ihop med hur väl levern fungerar hur snabbt/långsamt CRP höjs/feber tillkommer vid en infektion? Eller ligger det andra funktioner bakom det?
 
Med en örontermometer, tre gånger. Oklart om den är bra, den är ny i alla fall. Men den visar ju återkommande lika, så det borde ju vara rätt?

En normal (dvs den som de flesta har) kroppstemperatur ska mätas rektalt, i rumpan.
Mätning i örat, armhålan, på pannan osv ger oftast för lågt värde. Att det blir samma upprepade gånger betyder bara att örontempen mäter för lågt, men konsekvent.
Om örontempen ökar två grader så har kroppstemperaturen ökat två grader, det är allt man kan säga. Visst, "det är feber för mig", men det betyder inte att 37 grader är feber utan att temperaturen är förhöjd jämfört med normalt med samma mätmetod.

Det finns reaktioner i kroppen som sker först vid ca 38 grader, därför räknas det som feber oavsett personens uppmätta normaltemperatur.
 
@TeamLundVer Jag förstår inte din poäng faktiskt. Det du skriver om är ju precis det jag försöker säga. Det är få om några som har en stor infektion med låg tempuppgång UTAN påverkan på andra vitalparametrar eller annan status. I ditt fall togs inte beslutet om åtgärd enbart på tempen, det skriver du ju själv, alltså finns det annat hos dig som indikerade behov av åtgärd.

Och att man kan MÅ dåligt utan att ha feber är ju ingenting konstigt. Det är inte samma sak som att man, enbart baserat på feber, ÄR dålig i medicinsk mening.
 
Och att man kan MÅ dåligt utan att ha feber är ju ingenting konstigt. Det är inte samma sak som att man, enbart baserat på feber, ÄR dålig i medicinsk mening.

Spinner vidare: en patient kan ju ha 40 graders feber utan att vara speciellt påverkad av det samtidigt som någon annan har en sepsis (blodförgiftning) och 36, 37 eller 38 grader. Det är därför vi tar andra parametrar än bara temperaturen. Det är omöjligt att säga hur sjuk en patient ÄR utifrån bara temperaturen. Nu skriver jag återigen ÄR för det är inte samma sak som att känna sig sjuk.
 
Fast om du läser mitt nästa inlägg så var det inte min temp som gjorde att beslutet togs. Den ansågs fortfarande vara för låg när den var på 38,0. Hade sonen inte blivit påverkad hade snittet dröjt (för snitt hade det blivit tillslut ändå) och jag blivit ännu sämre innan jag kvalificerade till tillräckligt skull enligt vården.

I journalen står det inte mycket mer än att igångsättningen inte har önskvärd effekt och det insinueras att jag är gnällig och överkänslig.

Det tog mig en vecka att bli glad över sonen. Det tog 3 veckor innan jag kunde byta på honom själv då jag höll på att svimma när jag stod upp.

Nej och om du läser vad jag skrev så var det ju den sammantagna bilden (dvs INTE enbart din temp) som föranledde åtgärd. Och som jag också skrev så är det inte svart eller vitt, du var ju givetvis sjuk och mådde dåligt redan innan du fick feber. Jag är ledsen över att du hade en tråkig förlossningsupplevelse.
 
Så intressant att CRP och feber har ett samband med levern! Det visste jag inte. Hänger det även ihop med hur väl levern fungerar hur snabbt/långsamt CRP höjs/feber tillkommer vid en infektion? Eller ligger det andra funktioner bakom det?

Jag kan faktiskt inte svara på hur känslig leverfunktionen är för feber/CRP-stegring men man skulle kanske kunna tänka sig svagare respons vid svår leversvikt :) jag tror inte att det har någon betydelse alls för friska människor.
 
Okej, kollade tempen direkt efter snöskottning, varmt klädd, varmt ute, kände mig varm. 34,8. Är det verkligen normalt? :p
När jag bara googlade loss lite i allmänhet igår var det ngn sida (sjukvårdsupplysningen el dyl) som sa att temperaturen kunde vara upp till 40 efter jogging och dyl, alltså helt normalt. Om det sedan är så eller ej har jag inte den blekaste om.
 
@TeamLundVer Jag förstår inte din poäng faktiskt. Det du skriver om är ju precis det jag försöker säga. Det är få om några som har en stor infektion med låg tempuppgång UTAN påverkan på andra vitalparametrar eller annan status. I ditt fall togs inte beslutet om åtgärd enbart på tempen, det skriver du ju själv, alltså finns det annat hos dig som indikerade behov av åtgärd.

Och att man kan MÅ dåligt utan att ha feber är ju ingenting konstigt. Det är inte samma sak som att man, enbart baserat på feber, ÄR dålig i medicinsk mening.
Det jag försöker få fram är att höjningen enbart var 0,5 från normaltemp enligt vården och mitt mående spelade in en som helst roll i beslutet för man trodde inte att jag var särskilt dålig. Däremot visade min sons hjärtljud sett han mådde dåligt.
Jag var jäkligt dålig men hade sonen inte blivit påverkad så hade jag fått köra på ett tag till och då är frågan om jag fixat operationen alls faktiskt.
 
Det jag försöker få fram är att höjningen enbart var 0,5 från normaltemp enligt vården och mitt mående spelade in en som helst roll i beslutet för man trodde inte att jag var särskilt dålig. Däremot visade min sons hjärtljud sett han mådde dåligt.

Ja men det skiljer sig ingenting från det jag menar. Det du säger bekräftar bara det jag säger. Att enbart bedöma en patient på kroppstemperaturen går inte, det finns även andra faktorer att titta på. Ditt barns mående i ditt fall. I andra fall kan det vara tex andningsfrekvens, blodtryck eller allmäntillstånd.

Jag var jäkligt dålig men hade sonen inte blivit påverkad så hade jag fått köra på ett tag till och då är frågan om jag fixat operationen alls faktiskt.

Ja det är ju jättetråkigt och det kan gå snabbt att bli dålig. :(
 

Liknande trådar

Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
8 9 10
Svar
198
· Visningar
6 032
Samhälle Sett uppdrag granskning nu ikväll och blir illamående över dessa avskum rent ut sagt som lurar främst äldre personer. Samtidigt har jag...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 053
Senast: nullo-modo
·
Relationer Om ni ser att någon har ett hårstrå (eller en fiber eller nåt) på sin mat, vad gör ni då? Om någon har en krage som är knögglig - vad...
Svar
9
· Visningar
811
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 215
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vem hjälper hjälparen?
  • Trött och arg
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp