Lägga spår med hunden?

Blandrastik

Trådstartare
Helt enkelt. Känns alltid lite bakvänt att vara ute och lägga spår i skogen och inte ha hunden med sig.
Så frågan, spelar det nån roll om jag tar med mig min hund, lägger spåret och tex går spåret dagen efter?
 
Blodspår eller personspår?

Spontant nej. Jag vill inte ens att min hund ska se var jag går in, men jag lägger blodspår.
 
Nej, hunden går ju på id och du vill väl att den ska spåra dig (den som lägger spåret) alt. klöven och inte sig själv?
 
Jag har fler hundar och har ofta med någon av dom som inte ska spåra när jag lägger spår. Den får gå lös och springa en liten bit bort, inte direkt i spåret. Jag håller med om att det är bortslösad tid i skogen att gå där utan hund :D
Men jag tävlar inte utan lägger både person och blodspår för aktiverings skull. Jag skulle nog dock inte ta med den som skulle gå spåret.
 
Förstår tanken, men spontant nej till hunden som ska gå spåret. Däremot ja till annan hund! Jag har med sambons hund ibland när jag lägger spår till min, han strosar runt i långlina och gör lite som han vill.

Den halvtimmen det max tar att lägga spåret kan min hund allt få vänta, ser självklart till att kompensera det med annat. Jobb eller promenad. Dessutom försöker jag utnyttja terrängen till max, går inga långa sträckor till eller tillbaka från spåret som inte är med i spåret. Allt för att utnyttja tiden utan hund.
 
Helt enkelt. Känns alltid lite bakvänt att vara ute och lägga spår i skogen och inte ha hunden med sig.
Så frågan, spelar det nån roll om jag tar med mig min hund, lägger spåret och tex går spåret dagen efter?

Jag säger: Absolut inte hund med i spåret. Gäller det personspår vill jag att hunden ska spåra just människa och då vill jag inte kontaminera det med vittring från hund. När det gäller just min typ av spår så är det ännu mer no no. Hunden ska spåra i exakt fotstegen och det blir svårt att få till en bra spårkärna om man har en hund med som går kors och tvärs.
 
Jag brukar ta med min ena hund på promenad när jag lägger spår åt den andra. Jag skulle mycket väl kunna lägga spår ena dagen och ta det nästa dag. Det har jag gjort en gång med ena hunden. Fast då gjorde jag inget annat än gick och droppade ett slutföremål när hunden inte märkte det.
 
Jag brukar ta med min ena hund på promenad när jag lägger spår åt den andra. Jag skulle mycket väl kunna lägga spår ena dagen och ta det nästa dag. Det har jag gjort en gång med ena hunden. Fast då gjorde jag inget annat än gick och droppade ett slutföremål när hunden inte märkte det.

Precis så gör jag. Jag har koll på mina fotsteg och ser därmed den andra hundens korsande spår som ren störning.
 
Nej, ingen hund som går med i eller intill spåret. I så fall skulle hunden sitta bunden. Fast det skulle jag inte göra med tanke på hur många hudar som stjäls numera. Antingen är hundarna hemma eller väl inlåsta i bilen.
 
Nej, hunden går ju på id och du vill väl att den ska spåra dig (den som lägger spåret) alt. klöven och inte sig själv?
Fast om jag lägger vilt, kan jag mycket väl släppa klöven, göra några cirklar själv, just för att hunden ska spåra blod och klöv. Inget annat. Tänkte väl närmast att lite egna tasspår kunde göra det lite svårare.
 
Jag säger: Absolut inte hund med i spåret. Gäller det personspår vill jag att hunden ska spåra just människa och då vill jag inte kontaminera det med vittring från hund. När det gäller just min typ av spår så är det ännu mer no no. Hunden ska spåra i exakt fotstegen och det blir svårt att få till en bra spårkärna om man har en hund med som går kors och tvärs.
Nu håller väl du på med IPO? För mig kan ju just ett av problemen vara att jag inte vet om hunden spårar blod/klöv eller mig. Eller sig själv heller för den delen. Tänkte att då kan man ju lätt se om hunden lämnar spårkärna och svamlar runt. Som en störningsträning helt enkelt.
Om jag lägger ett viltspår kan jag mycket väl gå tillbaka själv i samma spår som jag la spåret, just för att hunden ska spår blod/klöv, inget annat.
 
Fast om jag lägger vilt, kan jag mycket väl släppa klöven, göra några cirklar själv, just för att hunden ska spåra blod och klöv. Inget annat. Tänkte väl närmast att lite egna tasspår kunde göra det lite svårare.

Mycket tyder på att hundarna sällan spårar blod/klöv, utan människan även i viltspåret. En levande varelse avger ju så mycket mer än en död klöv och "dött" blod.
När jag lade personspår till min tik i skog första gången, tågade hon på precis som om det varit med blod och klöv. Jag hade aldrig gissat att på att det bara varit personspår, om jag inte lagt det själv och vetat det med säkerhet, haha.
 
Fast om jag lägger vilt, kan jag mycket väl släppa klöven, göra några cirklar själv, just för att hunden ska spåra blod och klöv. Inget annat. Tänkte väl närmast att lite egna tasspår kunde göra det lite svårare.
I praktiken går hundar på tre olika dofter när människor lägger blodspår. Liggtiden är såpass kort att den känner både människa, död klöv och blod.
 
I praktiken går hundar på tre olika dofter när människor lägger blodspår. Liggtiden är såpass kort att den känner både människa, död klöv och blod.
Det tror jag säkert. Det är därför jag ibland släpper klöven, springer några varv runt närmaste tall, gör några zick-zack rörelser över spåret för att sen gå tillbaka och spåra med klöven. Jag markerar med spårklämma där jag har gjort sånna svårigheter. Det är därför jag tänker att ett par tassar mer eller mindre....
 
Jag hade kunnat tänka mig att ha med en annan hund än den som ska spåra, lös som störning för en rutinerad spårhund. Blir nästan lite sugen på att prova :)
Jag måste säga att mina hundar har aldrig brytt sig om att jag haft med mig hund när jag lagt spår. De spårar precis som vanligt.. Även som orutinerade.. :)
 

Liknande trådar

L
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
642
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 424
Senast: Krumben
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 984
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 494
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp