Bukefalos 28 år!

Lagt handpenning men har inte hämtat hästen!

remiracle

Trådstartare
Sålde en ettåring i mars, fick handpenning på henne insatt på konto. Han skulle komma å hämta hästen i slutet av månaden å då skulle jag ha hennne besiktigad. Dagen innan ringer han å säger att det strular med stallplats å undrar om jag kan ha henne kvar till sista april mot uppstallnings kostnad. Går med på detta sen har jag inte hört av honom något mer....

Kan inte hitta hans telefon nummer. Har provat med eniro men hittar inte honom. Har inget skriftligt kontakt utan bara muntligt....

Vad händer nu? Kan jag sälja henne igen? Är jag återbetalnings skyldig av handpenning om han ringer om ett år? Eller är han skyldig mig för uppstallning osv....
 
Sv: Lagt handpenning men har inte hämtat hästen!

Skrev ni inga papper om er överenskommelse?
Ni har inte skriftligt på när ni kommit överens om att hästen ska hämtas senast? Har ni det kan du gott anse handpenningen förbrukad och sälja hästen igen, vad jag vet.
Har ni inga papper blir det nog lite knepigare. Men å andra sidan kan han ju då inte heller bevisa vilken överenskommelse som gjorts, lika lite som du kan det....

Personligen hade jag nog ansett att personen ångrat sig, hade försökt få tag på honom och sen hade jag satt ut hästen på annons igen eller sålt till annan spekulant. Hur som helst vill man ju inte att en så oseriös människa ska ha ens häst.... Men vad lagen säger om det hela vågar jag inte uttala mig om. Men inte kan du vara skyldig att hålla hästen för att han lagt handpenning när han inte hämtar den...? Handpengen är ju bara just en handpeng....

Lycka till i alla fall och hoppas nån annan kan bringa mer klarhet i frågan....
 
Sv: Lagt handpenning men har inte hämtat hästen!

Handpenningen är förbrukad. Han har ju inte hållt sin del av avtalet. Jag skulle inte bry mig om stallhyran men kanske att du kan kräva det.

Det har ju trots allt gått ett par månader så jag skulle sälja hästen. Ett muntligt avtal är så gott som något.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Bakgrund : Blev förra vintern ombedd att ta hand om 2 hästar då ägaren skulle flytta till lägenhet. Vi är ytligt bekanta från den ort...
2
Svar
27
· Visningar
4 552
Senast: Rie
·
T
Ekonomi & Juridik Har just flyttat till ny gård i vintras med ridhus och allt. Tänkte börja hyra ut boxar till hösten. I februari blev jag kontaktad av en...
2
Svar
29
· Visningar
5 239
Senast: MrsPuff
·
Ekonomi & Juridik Risk för att det blir en lång historia. Jag köpte en fyraårig häst från tyskland förra året. Jättefin och vi funkar bra ihop, alla...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
15 654
Senast: SusieQ
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 294
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp