Lagtext för arbetsvägran

kolblakkur

Trådstartare
Har försökt googla utan framgång. Var kan jag hitta lagtext gällande arbetsgivarens rätt att hålla inne slutlön vid arbetsvägran?
 
Det finns ingen lag som i klartext reglerar detta, men hela anställningsavtalet bygger på att arbetstagaren utför arbete och arbetsgivaren betalar lön. Inget arbete - ingen lön och tvärt om.
Vad exakt menar du med arbetsvägran? En situation är att lämna sin anställning utan att iaktta uppsägningstid. Då kan den anställde bli skadeståndsskyldig. I det kommunala kollektivavtalet (AB) har man reglerat detta genom att ge arbetsgivaren rätt att hålla inne två veckors lön.
 
Vad exakt menar du med arbetsvägran? En situation är att lämna sin anställning utan att iaktta uppsägningstid. Då kan den anställde bli skadeståndsskyldig. I det kommunala kollektivavtalet (AB) har man reglerat detta genom att ge arbetsgivaren rätt att hålla inne två veckors lön.
Personen är uppsagd och vägrar nu komma och jobba. Är ett företag i byggbranchen. Var kan jag hitta mer information om det du nämner? :)
 
Om personen är uppsagd och inte kommer till jobbet under uppsägningstiden är ag inte skyldig att betala lön f den tid personen uteblir. Att innehålla redan intjänad lön kan däremot inte ag göra utan att ha stöd i det enskilda anställninssavtalet eller i kollektivavtalet. Ett kollektivavtal kan också ha en regel som säger att den anställde kan bli skadeståndsskyldig men utan att ange belopp. Då får arbetsgivaren gå till domstol för att få beloppet fastslaget om
man inte kan göra upp med den anställde.
 
Om du är arbetsgivare och det inte finns någon tydlig regel i avtal gör du klokast i att göra upp med arbetstagaren om att anställningen är avslutad och betala ut innestående lön och förmåner utan att bråka. Att driva ett sådant ärende lär kosta mer än det ger ... Är du anställd går du till facket bums!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag håller fortfarande på och krånglar lite smått med min fd arbetsgivare... Kom då att tänka på om det är det något intyg jag kan...
Svar
7
· Visningar
698
Senast: Habina
·
Juridik & Ekonomi Vore snällt om jag kunde få snabbt och korrekt svar. :) Har försökt googla men hittar bara om hur man överklagar. Min hjärna är mos och...
2
Svar
29
· Visningar
1 834
Senast: Marty
·
Juridik & Ekonomi Finns det något allmänklok och/eller juridiskt bildad bukefalist som vet vart lydelsen kring "men i bo" återfinns? Sakfråga gällande typ...
Svar
7
· Visningar
814
Senast: glittra
·
Skola & Jobb Jag har bytt arbetsgivare ett par gånger i livet och det har varit lite olika. En chef tycker jag var lite väl ful när hon mer eller...
2
Svar
34
· Visningar
1 715
Senast: RedQueen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp