Läkare får tillbaka legitimation efter sexuellt utnyttjande

Mammas

Trådstartare
Länk.

Jag fattar inte. När en psykiatriker får behålla sin legitimation efter att ha utnyttjat en patient sexuellt, när är det meningen att en läkare ska kunna bli av med den? Hur grova brott är OK? Hur resonerar de kring tilliten till läkare? Vad tänker ni?
 
Han kan sitta och bolla med papper, inte träffa patienter. För det går väl gubevars inte säga upp läkaren.
 
Lyssnat på P1 dokumentärserien "Patienten och tystnaden" och har insett att det är alldeles för mycket som är fel. Det är ingen rättighet att vara läkare eller psykolog likväl som det inte är en rättighet att vara miljonär. Undra om de som sitter i HSAN och liknande håller med om de beslut som fattas eller är bakbundna av en lagstiftning.
 
Han kan sitta och bolla med papper, inte träffa patienter. För det går väl gubevars inte säga upp läkaren.

Intressant fråga. Min arbetsgivare har avskedat personal efter att de blivit dömda, men då handlar det om en bransch där anställda inte får vara dömda.

Men borde det inte finnas något liknande för vårdpersonal? Samma som det finns för personal inom typ barnomsorg? Men ja, den här läkaren borde bara sitta och sköta papper. Frågan är ju om hans arbetsgivare får göra om hans tjänst så, beroende på vad som står i hans anställningsavtal som arbetsuppgifter.
 
Lyssnat på P1 dokumentärserien "Patienten och tystnaden" och har insett att det är alldeles för mycket som är fel. Det är ingen rättighet att vara läkare eller psykolog likväl som det inte är en rättighet att vara miljonär. Undra om de som sitter i HSAN och liknande håller med om de beslut som fattas eller är bakbundna av en lagstiftning.

Jag läste om den dokumentären, den är bra alltså?
 
@Mammas Bra men skrämmande, det här är Sverige liksom. Grinade däremot inte lika mycket som till "Den fastspända flickan" (av samma journalist), blev mer arg av denna.
 
Jag läste om den dokumentären, den är bra alltså?

Allt Daniel Velasco gör är bra (det var han som gjorde den suveräna dokumentären om Nora, "Den fastspända flickan"). :D

Vad gäller frågan i TS sitter jag själv som ett frågetecken när det gäller hela den här röran. Har dock inte hunnit sätta mig in i det hela, men när jag lyssnade på dokumentären kändes det som något jag skulle kunna skriva C-uppsats eller rent av examensarbete om, himla intressant - och skrämmande - ämne.
 
Har också lyssnat på dokumentärerna av Velasco, dom var väldigt bra. Även där var det ju människor som fick fortsätta jobba i vården efter att ha begått övergrepp på patienter, inte alls kul. men bra att det blir belyst. Tycker inte att man ska få jobba med patienter om man är dömd för t ex sexuella övergrepp... :mad:
 
Vilka jävla idioter. Han har utnyttjat sin makt som psykiatriker och de anser att han ska behålla sin läkarlegitimation, nu får väl världen ändå ta och ge sig!
 
Man undrar ju vad han har tänkt att säga till en patient som kommer in och söker samtal för att hen har blivit sexuellt utnyttjad.....
 
@tolksele @Tassetass @Skywalker

Lyssnade på dokumentärerna, sjukt skrämmande!

On topic - Jag har själv ett yrke som gör att jag inte kommer att kunna vara kvar om jag inte lever upp till vissa saker (bevakningsbranschen, jag måste vara ostraffad), och då är det ju ett val jag gör - om jag gör vissa saker riskerar jag att förlora mitt arbete. Det måste för fan gälla samma sak för en läkare - personen ska inte kunna jobba kvar om hen är uppenbart olämplig. Och det är tråkigt men det är ju något personen får tänka på innan hen utför gärningen. Blir så jäkla less på vårt samhälle!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 771
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 541
Senast: MML
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 630
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp