Lämna bort för försäljning eller sälja själv?

Venus_in_Furs

Trådstartare
Vad är era erfarenheter av att lämna bort hästen till ett proffs inför försäljning vs. att sälja själv? Kan man göra någon vinst på det eller är en förlust mer troligt? Utöver sparad tid för en själv såklart.

Jag ska sätta ut mitt sto till försäljning om ca en månad och jag ser att hon har kapacitet att utvecklas mycket mer, men min skicklighet som ryttare stoppar upp och det gör att jag funderar och funderar - ska jag lämna henne på träning/försäljning eller visa henne själv här hemma... Skulle jag ändå gå back på att lämna bort så känns det så klart inte lönt.

Så vad är era erfarenheter, både ni som sålt själva och lämnat bort?
 
Har gjort både och.
Tyckte det var skönt att lämna bort för när man väl bestämt sig vill man att hästan ska säljas med en gång, det blir så jobbigt om det blir utdraget.
Hästen såldes fort då denne hade mycket kontakter och kunde visa hästen på ett bra mycket bättre sätt än vad jag kan.
En annan sålde jag själv då det var väldigt viktigt med rätt hem åt hästen. Där valde jag själv vem som skulle få köpa hästen. Gick ganska fort det med men ändå jobbigare med alla visningar och samtal och besikning osv.

Om du undrar om du kommer gå back eller inte så kontakta en bra försäljare och låt dem prova/titta på hästen och låt dem bedöma priset för hästen så får du ta ställning till om det är värt det.
 
Om du går med förlust eller inte är omöjligt att gissa, det beror på prisbilden för aktuell häst.

Jag sålde nyligen min häst, jag hade tänkt lämna bort henne om jag inte lyckades på någon månad. Jag fick hästen såld på 2 veckor till begärt pris. Hade jag lämnat bort henne hade det troligen kostat 10% av försäljningspriset minst en månads uppehälle/träning. De kanske fått upp priset men det är tveksamt om någon betalt 10-15.000 mer för hästen men nog hade det varit skönt. Det var inte helt angenämt att visa hästen själv.

Det blev också trassel med veterinärbesiktningen, för att kunna koordinera mellan när jag och köparen hade möjlighet tillsammans med ett sent återbud från veterinären och semestertider så höll det på att gå åt skogen men fixade sig.
 
Jag har gjort både och, aldrig mer att jag säljer på annons. Blev tokig på alla galna köpare och svårigheter att boka in provridningar och besiktning. (Sen gick hästjäveln inte genom besiktningen och det slutade med att en kompis köpte.)
Lämnar man bort kostar det ofta en slant - men man få bättre betalt ofta så det går på ett ut.
 
Prova själv och sätt en tidsgräns. Om inte hästen är såld inom si och så många veckor så blir det försäljningsstall.
Jag hade för-besiktigat för att slippa den @Gimlan var med om. Värt varenda krona. Sålde på fyra dagar.
 
Säljer alltid själv, vill ha koll på vem som köper och har aldrig sålt m brådska så inget först till kvarn. Rätt hem/ ryttare till rätt häst så jag kan sova gott och vet att jag gjort vad jag kan för min vän. Säljar iofs inte hästar i 100 000 kr klassen heller då är möjligen fokus annorlunda ? Annonserar inte heller utan letar i nätverket och kollar köpes annonser. Säljer såklart inte ofta heller har två/tre hästar i taget på hobbynivå säljer när de blir runt 18 och ska ta det lite lugnare typ halvpension :)
 
Jag gjorde lite mittemellan när jag sålde min häst. Hade en kompis (som också hjälper mej med träning) att rida till hästen, samt att han skötte visningar och telefonkontakt. Jag lade ut annonser, svarade på mejl och sånt. Visst blev det dyrt, jag gick på förlust men hästen blev ordentligt tillriden och blev såld till ett bra hem. Däremot tog det lite längre än jag tänkt, men är ändå jättenöjd med all hjälp jag fick av nån som sålt häst förut. Hade inte blivit lika bra om jag hade varit tvungen att sälja själv. Skulle göra på samma sätt igen om det nångång blir fler hästar som ska säljas.
 
En häst lämnade jag bort till försäljning, de andra sålde jag själv. Men då stod de inte hemma hos mig, jag blir så emotionell när det handlar om att sälja häst, och med de som såldes handlade det om egna uppfödningar samt mitt sto som jag hade ägt i 14 år. För mig var det värt, jag fick iofs det begärda priset men sedan vill ju försäljningsstallet ha betalt också.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 401
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 269
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp