Lämna ut på prov

kolblakkur

Trådstartare
Har en spekulant på min ponny som vill låna på prov innan köp. Hur löser man det rent kontraktsmässigt? Jag tänker fodervärdskontrakt under prövotiden som sedan ersätts med ett köpeskontakt om/när de vill köpa. Tänker jag fel? Har aldrig sålt häst innan :)
 
Var bara noga med vem som betalar för skador och vad som händer om hästen dör eller råkar ut för något som sätter ned dess värde. Du tar risken att få hem en häst som kan ha förlorat i värde under prövotiden.

Passet ska ju följa hästen så det ska med.
 
Besiktigade på klinik inför prövotiden för att få papper på att att hästen var frisk och fodervärden skulle enl ök stå för all ev förekommande veterinärvård. Skrev alltså ett fodervärdskontrakt först och efter prövotiden ett köpekontrakt. Jag behöll ägarpapprena samt hade hästen försäkrad, de hade passet och stod för alla kostnader. Allt gick jättebra den gången då vi kände varann litegrann sen tidigare, men jag skulle inte vilja göra om det.
 
Vi hade vår häst på prov 2-3 veckor innan vi köpte honom. Skrev ett vanligt kontrakt och där fanns en spalt med eventuell prövotid. Vi skrev då 2 eller 3 veckor, att jag ansvarade för ev skador som skulle uppstå under provtiden och betalar för skötsel osv. Nu bestämde vi oss för att behålla han efter ca 1 vecka så då betalade vi bara ägaren efter den tiden och skickade iväg papper på ägarbyte. :)

Självklart besiktade vi hästen innan vi fick hem honom, det stod också i kontraktet att han gick igenom ua.
 
Hade aldrig velat göra det, men i ditt fall hade jag hellre skrivit ett köpeavtal och fått hela betalningen, och gett öppet köp ett par veckor, under förutsättning att hästen lämnas tillbaka i samma skick, med klinikbesiktning både före, och vid ett eventuellt återlämnande, har hästen under den här tiden skadats är det köparen som ska stå för alla kostnader.
 
Aldrig provtid. Alltid öppet köp. D v s genomför köpet som normalt, med besiktning, köpekontrakt, pengar etc. Med villkor att öppet köp gäller under viss tid, under förutsättning att köparen bekostar ny besiktning på samma klinik med samma resultat innan återköp.
 
jag har en liten fundering som en jämförelse med handpenning för att täcka kostnader om köparen drar sig ur ett överenskommet köp innan hästen levererats.

Argument för öppet köp och att hela summan ska vara betald innan hästen överlämnas finns i en hel massa trådar där saker gått på tok, men är det möjligt att i så fall skriva in i kontraktet att en viss mindre del inte återlämnas? Allts en summa motsvarande handpenningen för att täcka kostnader för att hålla stallplats fri om hästen kommer tillbaka, ny annonsering och liknande?

Det kanske inte alls är tillämpligt i just detta fall, men kansk i liknande situationer.
 
Jag tycker också öppet köp, max 2 veckor.
Det ska framgå att öppet köp gäller enbart om köparen innan återlämnande själv bekostar en ny besiktning på samma klinik med samma resultat samt att köparen bekostar transporten tillbaka till ägaren.
Jag tycker också att man kan skriva in att handpenningen blir förverkad vid återlämnande, som säljare har man ju förmodligen missat en massa potentiella köpare under den här tiden.

Fast helst hade jag nog väntat på en annan köpare, som vill ta hästen på en gång.
 
  • Gilla
Reactions: rtf
Tyvärr har
Har en spekulant på min ponny som vill låna på prov innan köp. Hur löser man det rent kontraktsmässigt? Jag tänker fodervärdskontrakt under prövotiden som sedan ersätts med ett köpeskontakt om/när de vill köpa. Tänker jag fel? Har aldrig sålt häst innan :)
Jag dåliga erfarenheter av att lämna ut på prov, så jag hade inte accepterat det. I vilken annan "bransch" får man ha något på prov? Undrar vad man fått för svar på en bilfirma om man frågat "Kan jag få låna bilen ett par veckor och köra runt och se om jag trivs med den?"
 
Har en spekulant på min ponny som vill låna på prov innan köp. Hur löser man det rent kontraktsmässigt? Jag tänker fodervärdskontrakt under prövotiden som sedan ersätts med ett köpeskontakt om/när de vill köpa. Tänker jag fel? Har aldrig sålt häst innan :)
Jag har tagit en häst på prov en gång, en månad. Jag tror att vi skrev ett köpekontrakt inkluderat prövotid och vad som gällde under den. Samt vem som skulle köra hem hästen om vi inte ville ha den. Vi tackade nej då vi misstänkte att den inte var fräsch. Kändes riktigt tungt mot säljaren, som bodde 50 mil bort och hade kört ner den och nu fick hämta den en månad senare. Det var inget vi hade planerat eller önskat, men vi kunde inte köpa den i det läget. Det gick bra i alla fall, hon kom och hämtade den enligt överenskommelse. Vi hade inte betalat ngn köpesumma tror jag, det skulle föras över till hennes konto ett visst datum för att köpet skulle gå igenom - eller om vi betalat bara en del.

Kommer inte att göra om det igen med en häst på så långt avstånd. Det var verkligen hemskt att ringa och säga vad vi hade beslutat. Ffa som vi haft kontakt under tiden och varit väldigt positiva för vi tyckte om hästen och det gick bra. Vi hade regelbunden kontakt över mail under prövotiden.
 
Tyvärr har

Jag dåliga erfarenheter av att lämna ut på prov, så jag hade inte accepterat det. I vilken annan "bransch" får man ha något på prov? Undrar vad man fått för svar på en bilfirma om man frågat "Kan jag få låna bilen ett par veckor och köra runt och se om jag trivs med den?"

Skillnaden är ju att hästen har en egen personlighet och egen vilja som kan visa sig annorlunda i en ny miljö, inklusive hur det fungerar i ny flock/tillsammans med andra individer.

Men jag håller med i sak, "på prov" har sina prolem som dock går att förebygga genom tydlig kontraktskrivning. Jag tycker att förslagen om "öppet köp" med besiktning på samma klin med samma resultat inför ev återlämnande låter väldigt vettigt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 486
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 619
Senast: Johannna1
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
826
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 757
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp