Lämplig lugn viktbärande hästras

Makaronen

Trådstartare
Hej!

Jag går i tankar om att flytta ut mig och min häst permanent till vårt fritidshus. Har lämplig mark att bygga lösdrift på, också möjlighet att hyra närliggande stall (ägarna är ute med sina hästar två veckor på sommaren, fint stall med tre boxar).

Men då måste jag ha en häst till, framförallt för att min häst behöver sällskap, men vill köpa något ridbart också, både för mig och för att jag ibland ska kunna ta med kompisar ut på skogsturer.

Den nya hästen skulle behöva vara
-Snäll med mindre ridvana människor (kunna lunka ut i skogen tillsammans med mig och min häst utan att stressa upp)
-Viktbärande (kunna orka ryttare på 90 pannor någon gång ibland) självklart kommer jag som är van rida och bygga upp hästen, förstår att ingen otränad häst orkar det!

Vad letar jag efter för ras? Nordsvensk brukshäst? Kallblodig travare? Någon irländsk grövre import?

Är 90 kg för mycket för alla hästar att bära? Aldrig behövt tänka på vikt då jag själv är relativt liten men har större vänner som jag mer än gärna skulle vilja kunna ta med på turer utan att hästen lider.

Tack på förhand
 
Hej!

Jag går i tankar om att flytta ut mig och min häst permanent till vårt fritidshus. Har lämplig mark att bygga lösdrift på, också möjlighet att hyra närliggande stall (ägarna är ute med sina hästar två veckor på sommaren, fint stall med tre boxar).

Men då måste jag ha en häst till, framförallt för att min häst behöver sällskap, men vill köpa något ridbart också, både för mig och för att jag ibland ska kunna ta med kompisar ut på skogsturer.

Den nya hästen skulle behöva vara
-Snäll med mindre ridvana människor (kunna lunka ut i skogen tillsammans med mig och min häst utan att stressa upp)
-Viktbärande (kunna orka ryttare på 90 pannor någon gång ibland) självklart kommer jag som är van rida och bygga upp hästen, förstår att ingen otränad häst orkar det!

Vad letar jag efter för ras? Nordsvensk brukshäst? Kallblodig travare? Någon irländsk grövre import?

Är 90 kg för mycket för alla hästar att bära? Aldrig behövt tänka på vikt då jag själv är relativt liten men har större vänner som jag mer än gärna skulle vilja kunna ta med på turer utan att hästen lider.

Tack på förhand
frieser är lugna och viktbärande. kan dock ha stort steg i traven.
 
Gå på individ mer än ras. Så länge det är en kraftigare häst så ska det nog gå bra.

Angående frieser, jag har för mig att de inte alls är särskilt bra viktbärande då de har en såpass lång rygg.
 
Måste slå ett slag för Irish Draught/tung Irish Sport Horse! Ridit flera sådana i mina dagar, alltid väldigt trygga och stabila. Den jag rider nu, min, är filbunken själv. Det värsta som händer om han blir rädd är att han stannar...och står där ett tag...för att sedan lunka vidare. Vet flera som är likadana! De är oftast 150-165 cm i mkh, men väldigt viktbärande. Min är 162 cm och har under flera års tid gått med en man i kanske 80-85 kg-klassen. Ryggen håller än utan minsta problem, och då är han ändå gammal (13 år)! :)
 
Det finns en del att välja på men det som övriga säger man får gå på häst mer än rasen i sig.
Tänker på många storvuxna män som tävlar i allt möjligt och har vanliga halvblod som är lite större bara.
Har flera i vårt stall som rider "vanliga " som är storvuxna.:)
 
Alltså, nästan alla vältränade hästar, även islandshästar, kan väl utan problem ta en ryttare på 90 kg någon gång ibland.
Så jag tycker du ska köpa en häst som du gillar att rida själv framför allt, det är ju ändå du som kommer rida den mest.
Jag har en korsning irish cob/halvblod/varmblod tex som är rejäl och kraftig men ändå väldigt ridbar med fina gångarter. Lugn och sansad som många kallblod. Just korsning irish cob(tinker)+halvblod och liknande verkar vara poppis och bli bra hästar. Det finns en del olika modeller på irish cob/tinker också med bra ridbarhet.
Frieser är väldigt personliga, kräver ganska mycket i ridningen för att bli hållbara osv, som sällskapshäst/extrahäst känns de inte optimala.
Kallblodstravare kan vara nätta och smidiga och ändå rejäla nog att bära upp en större ryttare, bruksnordisar blir rätt stora och tunga, kanske inte så kul ridmässigt.
Eller som sagt, en rejäl islänning.
 
Tack snälla alla för bra inputs. Förstår ju också att det handlar om att hitta en bra individ. Men att alla hästar skulle klara av 90 kg någon gång ibland vet jag inte om jag vill hålla med om, hade aldrig satt upp så mycket på min lilla ex galoppör. Vet dock ett fbl som förmodligen blir till salu efter säsongen som jag mer än gärna hade tagit hem. Men hade inte velat sätta upp närmare 90 kg på henne heller, även om det bara gäller skritt i 40 min. Eller? Vill så gärna ha den hästen om den inte ska gå löp nästa säsong, men vill inte sitta fast mitt ute på landet i eget stall utan någon som helst möjlighet att få ridsällskap ens en gång i månaden. Samtidigt vill jag ju inte köpa häst för att någon annan ska rida, utan det kommer ju vara jag som rider 95% av tiden. Men möjligheten till ridsällskap är viktig för mig.

Friser är ingen ras som lockar mi, islänningen har för stor skillnad i näringsbehov mot mitt fullblod. Vill inte ha allt för hög häst, max 165, gärna runt 150-160, min tjej är knappa 160 och i en drömvärld hade det varit skönt om de kunde ha samma size på täcken osv :)
 
Du letar nog mer efter individ än ras. 90kg klarar de flesta tränade hästar att bära, är de dessutom bara nån lugnare tur i skogen hade jag inte oroat mig för den skullen.

När du dessutom letar häst i samma storlek och med ungefär samma näringsbehov, så landar ju halvblod, fullblod närmast. Ev då kallblodstravare om den inte är alltför lättfödd.
Ett varmblod skulle ju också kunna funka beroende på vad du letar efter för ridbarhet. En exteriört korrekt häst med naturligt stark rygg kan du nog hitta inom de flesta raser i lämplig storlek.
 
Men igen - 90 kg på nätt fullblod som drar ponny i benskydd, är det verkligen rimligt..?
Har den hyfsat stark rygg och inga väldiga exteriöra avvikelser och ryttaren inte helt saknar egen balans så ser jag inget problem med kortare turer i skogen ibland. Du märker ju även på hästen om den blir besvärad.
Det är så mycket mer än just vikten som spelar roll för hästen, precis som att hästens storlek inte alltid är avgörande.
 
Lägger en röst på fjording av den grövre modellen. Visserligen ofta envisa och med lite egen skalle som dom flesta äldre hästraser men för det mesta också gudasnälla och trygga.
 
Lägger en röst på fjording av den grövre modellen. Visserligen ofta envisa och med lite egen skalle som dom flesta äldre hästraser men för det mesta också gudasnälla och trygga.

Den behöver inte vara av den grövre typen för att klara 90 kg.
Skulle säga att även här är det individen som styr men de flesta fjordhästar sväljer en hel del vikt och längd utan problem.

Jag har en på 138 cm lågställd och en på ca 143 cm högställd. Ingen av dem har problem med den vikten.
Ingen av den grövre sorten.

De är inte heller mer envisa än vilken ponnyras som helst, eller kallblod för den delen.
 
Som flera nämner är det ju mer individ än ras. Vikten säger jag inget om, återigen beror det ju på individen i grunden samt hur den tränats för uppgiften. Jag själv har en Welsh Cob, 148 cm, som bär mig 78 kg + 16 kg utrustning dagligen.
Du har brukshästar i fler kategorier än just nordsvensk/ardenner/fjording och liknande. Titta på de amerikanska raserna lite. Quarter, paint, appaloosa, curlys o.s.v.
 
Lägger min röst på fjording! Dom är inte så höga, orutinerade vänner brukar tycka det är bra när dom skall med ut och rida. Och dom är friska, och snälla och lugna oftast
 
När ni som säger att hästen utan tvekan klarar 90 kg, menar ni då 90kg med eller utan utrustningen? För med sadel och allt så går ju lätt vikten upp över 100kg, såklart lite beroende på vad för sadel det är. Jag skulle iallafall inte sätta upp över 100kg på allt och alla, det är ingen självklarhet. Det plus ifall ryttaren är lite åt det orutinerade hållet. Då krävs det en relativt stabil häst med en bra egen balans.
 
Men igen - 90 kg på nätt fullblod som drar ponny i benskydd, är det verkligen rimligt..?
Jag vägde så mycket när jag hade mitt fullblod, han va i och för sig 166 cm men inte biffig. Vi tränade o tävlade fälttävlan. Fick tyvärr avliva honom, men det var pga hans svåra astma, inte för att jag var för tjock :)
 
Fast sen igen, jag tror det sällan är att man märker eventuell skada hästen tar pga vikten. Det är ju knappast alla hästar som visar påfrestningen på kroppen och ännu mer sällan man kopplar ihop hälta/ömhet med just ryttarens vikt. Om jag vägde så mycket skulle jag inte sätta mig på min egen häst flera gånger i veckan utan att få dåligt samvete.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp