Lämplig ras?

Kattennizze

Trådstartare
Eftersom jag inte kan ha hund igen av olika anledningar är jag inne på att skaffa en eller två katter. Men vad i allsin där ska man välja????jag vill ha en raskatt som jag kan ställa ut eftersom jag trycker det är så roligt men jag kan inget om katter alls. Jag måste ha dem inomhus och de måste gå bra med ganska små barn. Alltså lugna och inte kräva alltför mycket aktivitet. Finns det sådana? Vad är era vana kattmänniskors råd?
 
Eftersom jag inte kan ha hund igen av olika anledningar är jag inne på att skaffa en eller två katter. Men vad i allsin där ska man välja????jag vill ha en raskatt som jag kan ställa ut eftersom jag trycker det är så roligt men jag kan inget om katter alls. Jag måste ha dem inomhus och de måste gå bra med ganska små barn. Alltså lugna och inte kräva alltför mycket aktivitet. Finns det sådana? Vad är era vana kattmänniskors råd?
Ragdoll kanske?
 
Eftersom jag inte kan ha hund igen av olika anledningar är jag inne på att skaffa en eller två katter. Men vad i allsin där ska man välja????jag vill ha en raskatt som jag kan ställa ut eftersom jag trycker det är så roligt men jag kan inget om katter alls. Jag måste ha dem inomhus och de måste gå bra med ganska små barn. Alltså lugna och inte kräva alltför mycket aktivitet. Finns det sådana? Vad är era vana kattmänniskors råd?
Brittiskt korthår tänker jag på rent spontant, då är det inte någon pälsvård som hos de långhåriga raserna. http://www.sverak.se/kattraser/brittiskt-korthar/

Burmilla kan också vara ett alternativ (även den korthårig). Blev väldigt förtjust i dom när jag pratade med en utställare och fick möjligheten att klappa hans ena, och så är dom oerhört vackra. Nästan tur att jag inte har plats för fler, annars hade jag nog råkat skriva upp mig på en intresselista där och då.
http://www.sverak.se/kattraser/burmilla/
 
Brittiskt korthår tänker jag på rent spontant, då är det inte någon pälsvård som hos de långhåriga raserna. http://www.sverak.se/kattraser/brittiskt-korthar/

Burmilla kan också vara ett alternativ (även den korthårig). Blev väldigt förtjust i dom när jag pratade med en utställare och fick möjligheten att klappa hans ena, och så är dom oerhört vackra. Nästan tur att jag inte har plats för fler, annars hade jag nog råkat skriva upp mig på en intresselista där och då.
http://www.sverak.se/kattraser/burmilla/
Oj vad fina burmilla var, frågan är hur mycket aktivitet de kräver? Trivs de som innekatter?
 
Oj vad fina burmilla var, frågan är hur mycket aktivitet de kräver? Trivs de som innekatter?
Skulle tro att de allra flesta burmillor är innekatter, eftersom det är en raskatt :) Jag har aldrig sett dom i annat än utställningsmiljö, så jag skulle tipsa om att maila uppfödare och se vad dom säger om rasen och hur dom tror att den matchar det ni har att erbjuda.
Den är framavlad ur perser och burma, där åtminstone persern är en rätt slapp katt ;)
 
Eftersom jag inte kan ha hund igen av olika anledningar är jag inne på att skaffa en eller två katter. Men vad i allsin där ska man välja????jag vill ha en raskatt som jag kan ställa ut eftersom jag trycker det är så roligt men jag kan inget om katter alls. Jag måste ha dem inomhus och de måste gå bra med ganska små barn. Alltså lugna och inte kräva alltför mycket aktivitet. Finns det sådana? Vad är era vana kattmänniskors råd?
Animail har en liten guide här om ungefärligt temperament på olika raskatter.

Rent spontant tänkte jag ragdoll, som ju är Sveriges mest populära kattras för tillfället.

Min personliga favorit är norsk skogkatt. Jag har en liten dam som är helt underbar på alla sätt och vis och som känns väldigt okomplicerad i mångt och mycket. Dock är hon ju fortfarande inte så gammal (9 månader), så massor med bus finns det ju kvar. Men det tror jag nog att det gör i de allra flesta katter i den åldern? Har man katt får man ju ändå räkna med att det behövs lite bus ibland, även om katten "borde" vara lugn. Även lugna katter behöver utlopp för sin energi. :) Men en britt eller ragdoll kräver betydligt mindre aktivering jämfört med till exempel en bengal. Sedan finns det ju såklart individer som fullständigt skiter i rasbeskrivningen.
 
Helig birma var rasen jag såg framför mig. Men även norsk skogkatt och ragdoll. Då blir det förstås en del pälsvård inför utställning, men i bästa fall gillar du sånt. :)

De burmillor jag följer på nätet på olika sätt är ganska aktiva, de flesta av dem.
 
Vill bara lägga till att aktiva katter inte nödvändigtvis kräver mer av sin ägare. Min oriental leker runt på egen hand eller med någon av mina huskatter, och kräver därmed inte någon aktivering från mig (men han tycker givetvis att det är roligt att jaga vippor också, så det gör vi till och från). Men han är ju fortfarande aktiv och far upp och ner, precis som orientaler brukar. Det är alltså inte en ras jag rekommenderar dig TS, om du vill ha en någorlunda lugn katt ;)

Så frågan är lite hur du menar. Om katten ska vara en soffpotatis eller lite mer aktiv, och om det är den människoledda aktiveringen du vill slippa. Det finns en hel hög med prylar som katterna kan roa sig med på egen hand, och har du dessutom två är det stor chans att dom tar ut det på varandra.
 
Det beror också på hur mycket pälsvård du vill ägna dig på, alla katter fäller men semi-långhåriga får du generellt borsta och hålla ordning på pälsen mer + det är långa katthår överallt. Jag tänker också spontant på brittisk korthårig, de flesta andra korthåriga är ju åt det livligare hållet.

Ett råd är att köpa en vuxen katt med några år på nacken (avelskatt), då vet du ungefärlig aktivitetsnivå och om katten trivs som ensam? katt. Du slipper dessutom slyngelåldern, och icke att förglömma om du vill ställa ut så är de flesta fd avelskatter det för att de är av rätt rastyp, så du får en katt som håller för utställning. Köper du en kattunge, även om den är lovande, vet du aldrig hur den kommer att utvecklas.

Kattungetiden är bedårande, tonåren inte fullt lika så.

Om du köper en mindre ras har du mer chans till cert osv, men det är inte alltid lika roligt att vara nästan ensam vid bedömningen. Populära katter får du mer konkurrens men träffar mer folk som föder upp.

Lycka till och glöm inte att lägga upp bilder på din guldklimp när du bestämt dig! :)
 
Europé är ju också en tämligen sävlig ras, utan pälsvårdsbehov. Fungerar bra med barn gör dom vanligen också. Hojta till om du vill ha tips på uppfödare, jag har en vän som har rätt bra koll på den rasen.
 
Jag som föder upp Ragdoll måste väl ändå passa på att tipsa om den rasen. De är superbra som innekatter och har en ganska behaglig aktivitetsnivå. Den är väldigt social och passar därför ofta i barnfamiljer. De är verkligen som trasdockor och blir inte sura på samma sätt som jag upplever med många andra raser.. De har ingen jobbig päls oftast då rasen har inget eller lite underull. Det är underullen som tovar sig. Jag borstar knappt mina katter. Det är egentligen bara min äldsta hona som man får hålla lite koll på under fällningstider, för då kan hon få lite tovor. Senast så badade jag henne då och sen slapp vi fler tovor.

I övrigt tänker jag på Britter. De finns både som lång och korthåriga och ska vara ganska lugna. Vet inte hur sociala de är, men jag tror att det är ganska trevliga katter.
 
Tack för alla tips. Jag tycker ragdoll verkar vara lite otäcka bara när man lyfter upp dom, går dom inte sönder? ;) Annars verkar ju de vara himla fina. Varför är de så populära ? Är dom snälla och lugna? Jag vill ha en katt eller två som passar med barn som kan vara lite hårdhänta och som är lugn och inte kräver att jag ska aktivera den så mycket.
 
Nu tittade jag på ragdoll och de var ju alldeles bedårande. Var ska man hitta en vuxen katt, jag trodde uppfödarna behöll dem? Eller är jag ute och cyklar?
 
Tack för alla tips. Jag tycker ragdoll verkar vara lite otäcka bara när man lyfter upp dom, går dom inte sönder? ;) Annars verkar ju de vara himla fina. Varför är de så populära ? Är dom snälla och lugna? Jag vill ha en katt eller två som passar med barn som kan vara lite hårdhänta och som är lugn och inte kräver att jag ska aktivera den så mycket.
De går inte sönder. Och de är ju inte lama, även fast de känns lite som en trasdocka. En av mina är nästan jobbig att lyfta för hon hjälper inte till och spänner emot något som en annan katt gör. Jag brukar kalla henne Heffaklump eller degklump :). Men i famnen rör hon sig ju lite, även fast man kan typ vända upponer på henne utan att hon bryr sig. Är du intresserad av Ragdoll och har möjlighet så kan du antingen besöka en kattutställning, eller kontakta en uppfödare och fråga om det finns någon möjlighet att få komma och träffa rasen. På utställningar kan man träffa många uppfödare, ägare och katter och få en bra bild av rasen.

Ragdollen är snäll, lugn och social och det är nog det som gör rasen så populär. Dessutom är de lättskötta och väldigt fina ju ;). Jag har fastnat dels för utseendet, men också att de är så otroligt lätthanterliga och lagom i temperamentet. Mina kräver inte direkt någon aktivering. Självklart leker de ju en del, men de är inte intensiva, och många är rätt svårflörtade när det kommer till aktivering. Dock är de ju som alla andra katter. De mår bäst av sällskap. Har man bara en katt så mår de ju sällan bra av att vara mycket ensamma. Det är lättare med två katter tycker jag. De har så otroligt mycket glädje av varann. Köper du två katter är det oftast lättast med kattungar, eller en vuxen och en unge. Köper du bara en unge däremot så är det stor risk att du har en liten terrorist ett tag tills de vuxit upp och lugnat ner sig. :)

En uppfödare kan sällan samla på katter, så när en avelskatt gjort sitt i aveln så omplaceras de ofta. På Facebook finns det flera grupper för omplacering av Ragdolls där jag har sett att många uppfödare annonserar. Vill du ha tips på vad de grupperna heter så kan du PM:a. :)
 
Jag kan väldigt lite om katter, men jag och min sambo har fastnat för maine coon. Inte vilda men väldigt nyfikna och framåt, många säger att dom är så nära en hund en katt kan komma. Vill vara med överallt och sociala. Dock har vi inte hämtat vår kattunge än, men det är uppfattningen vi har fått :)
 
Eftersom jag inte kan ha hund igen av olika anledningar är jag inne på att skaffa en eller två katter. Men vad i allsin där ska man välja????jag vill ha en raskatt som jag kan ställa ut eftersom jag trycker det är så roligt men jag kan inget om katter alls. Jag måste ha dem inomhus och de måste gå bra med ganska små barn. Alltså lugna och inte kräva alltför mycket aktivitet. Finns det sådana? Vad är era vana kattmänniskors råd?


Alltså - jag är ju partisk nu dårå, men är så enormt förtjust i mina två brittiska korthårsfröknar...

Enkla och vänliga katter. Stabila och lugna, vill gärna sitta i knäet och gosa, men kan också ligga spana genom fönstret eller sussa i soffan. Inga problem att klippa klor, lyfta, borsta, pussa på nosen, eller annan hantering. Familjekära och inte överdrivet sociala med främlingar som besöker oss, men aldrig skrikiga eller bråkiga utan sätter sig en bit bort och tittar om de inte vill komma fram och hälsa.

Perfekta innekatter! Jag har inte haft några småbarn här som varit hårthänta emot dem, men de accepterar stoiskt att lyftas av främmande och sitta i knäet även om de inte söker kontakt själva.

En ganska knubbig ras, med tjock underull även om pälsen är kort. De ser ut som små nallebjörnar som vuxna. Finns i alla färger.













Ps: Katten i Alice in Wonderland, the cheshire cat, är modellerad efter en britt.
 
Eftersom jag inte kan ha hund igen av olika anledningar är jag inne på att skaffa en eller två katter. Men vad i allsin där ska man välja????jag vill ha en raskatt som jag kan ställa ut eftersom jag trycker det är så roligt men jag kan inget om katter alls. Jag måste ha dem inomhus och de måste gå bra med ganska små barn. Alltså lugna och inte kräva alltför mycket aktivitet. Finns det sådana? Vad är era vana kattmänniskors råd?


Jag är lätt besatt av Devon Rex, men det är för att jag som allergiker klarar dem osedvanligt bra.
Upplever dem som keliga och snälla utan att vara alltför på.
 
Jag är lätt besatt av Devon Rex, men det är för att jag som allergiker klarar dem osedvanligt bra.
Upplever dem som keliga och snälla utan att vara alltför på.
Hur får du ihop kombinationen Devon Rex och "lugna och inte kräva alltför mycket aktivitet"? Tycker de verkar vara otroligt härliga katter, och vill en dag ha en egen, men jag skulle inte säga att de är lugna :)
 
Hur får du ihop kombinationen Devon Rex och "lugna och inte kräva alltför mycket aktivitet"? Tycker de verkar vara otroligt härliga katter, och vill en dag ha en egen, men jag skulle inte säga att de är lugna :)

Har bara träffat några, med det var coola kelgrisar:)
De kanske normalt hänger i tapeten, jag vet faktiskt inte.
 
Hur får du ihop kombinationen Devon Rex och "lugna och inte kräva alltför mycket aktivitet"? Tycker de verkar vara otroligt härliga katter, och vill en dag ha en egen, men jag skulle inte säga att de är lugna :)
Jag har två devons och de är lugna bägge två. Andra devons som jag träffat har inte heller varit så där intensiva som man läser om. Jag älskar mina och skulle såklart aldrig byta ut dem men lite mer fart hade de gärna fått ha. Slappa, sällskapliga och med en del stillsamt knas - såna är mina.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 583
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 807
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag har nu nästan bestämt mig för att skaffa katt under året. Tanken är två katter så de har sällskap av varandra när jag jobbar eller...
2
Svar
31
· Visningar
2 017
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Jag har två katter och jag misstänker att det är just min ena katt som tycker det är en kanonbra idé att ta in levande skogsmöss att...
Svar
0
· Visningar
597
Senast: Daimstruten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sätta upp gammal tapet?
  • Bra djurtrimmer, tips?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp