Låna privata instagrambilder och publicera i tidningen

cewe

Trådstartare
Vad säger upphovsrättslagen om det egentligen?
Är det tillåtet bara man uppger att det är personens privata bild?

Började fundera lite på det efter jag läste Camilla Läckberg och Martin Melins kommentarer om en artikel i Hänt Extra

Flera av bilderna var tagna från respektive persons instagram-konto. Visserligen stod det att bilderna var därifrån, men jag tvivlar ju på att någon från tidningen ringt och frågat om det var ok låna bilderna :grin:

Hela artikeln var btw baserad på deras instagram-flöden :cool::rofl:
 
Jag har svårt att tro att bilder som man publicerar på sociala media inte får vidarepubliceras men jag vet inte
 
När jag kollat runt lite är det tydligen så att Instagram anser sig äga bilden och tidningarna anser att "låna" bilder från Instagram är som att köpa från en bildbyrå (förutom att de inte betalat något till varken Instagram eller den som tagit bilden) så länge man anger källa:Instagram

Funderar på vad som skulle hända om Instagram fick för sig fakturera skvalletidningarna :angel:
 
När jag kollat runt lite är det tydligen så att Instagram anser sig äga bilden och tidningarna anser att "låna" bilder från Instagram är som att köpa från en bildbyrå (förutom att de inte betalat något till varken Instagram eller den som tagit bilden) så länge man anger källa:Instagram

Funderar på vad som skulle hända om Instagram fick för sig fakturera skvalletidningarna :angel:

Ungefär som jag tänkte mig också!

Och idén med att Instagram skulle fakturera skvallerblaskorna är ju brilliant! :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp