Ländtäcke/ridtäcke

_Charlotte_

Trådstartare
När använder ni täcke vid ridning? Föredrar ni ländtäcke eller ridtäcke, eller beror det på situation? Eller använder ni kanske en tjock filt (i så fall - ligger den kvar som den ska?)
Har ni täcke på uteritt? Dressyrträning? Hoppträning?
Det finns ju massor av olika material. Fleece, ylle, bävernylon... Vad föredrar ni?
Vid vilka temperaturer/vilket väder använder ni täcke vid ridning?
Är er/a häst/ar klippta?
Något annat ländtäcke/ridtäcke-relaterat ni vill ha sagt? :)
 
Jag använder i vanliga fall två typer. Dels ett i ull från Mias RS, håller värmen och ligger bra. Det andra är ett i bävernylon fodrat med fleece från Mark Todd som har ganska stora reflexer och är bra när man rider ut.

Jag har fler, men det är de jag använder mest.

Nu har jag beställt täcken att lägga under sadeln istället eftersom jag rider mycket med barbackapad. Återstår att se om det är bra.

Anledningen är att hästen har täcken annars och då vill jag gärna ha något över länden vid lättare arbete om det är nederbörd eller blåser. Vid fint väder och hårt arbete kör vi utan.
 
Använder reflextäcke vid uteritter, oavsett tid på dygnet. Har ofodrat men rentätt och fleecefodrat+regntätt.
Sen har jag något i fleece och nått i ylle om de ska användas inomhus.

Använder vid regn, blåst och om vi bara ska skritta :)
 
Ländtäcke vid träning, både hopp och dressyr. Har ett i ganska tunn fleece och ett lite tjockare i ylle beroende på temperatur. Vid uteritt har jag ett Bucas skritttäcke som är fodrat och vattentätt, har även ett tunnt reflextäcke i mesh över.
Filt har jag ofta över ländtäcket när jag skrittar fram om det är riktigt kallt, det är skönt att sitta på och går även att svepa om benen :) Tycker också att filten ligger bättre med något under.
 
Jag har ett reflex ländtäcke.
Har två stycken ridtäcken (som man spänner fast framför sadeln). De är sådant material som tål lite väta och vind. Ena har lite reflexer. Använder de om de är nederbörd och kallt.
Har ett ylleridtäcke. Används när det inte är är nederbörd eller under reflextäcket om det är extra kallt.
Använder inga ridtäcken nu, blir först när det är kallt.
 
När använder ni täcke vid ridning?
När det är kallt eller nederbörd.

Föredrar ni ländtäcke eller ridtäcke, eller beror det på situation?
Ridtäcke alla gånger, ländtäcken tycker jag mest fladdrar och viker sig. Dock kan jag använda mitt BoT ländtäcke inne i ridhuset och då är det smidigt att det bara ligger på länden.

Har ni täcke på uteritt? Dressyrträning? Hoppträning?
På uteritter/ridning på ridbanan och vid ridning till ridhuset. Inte på träningar för tränare eftersom man ofta jobbar hästen väldigt varm då.

Det finns ju massor av olika material. Fleece, ylle, bävernylon... Vad föredrar ni?
Jag föredrar det som passar vädret. Är det nederbörd vill jag ha vattentätt, kallt vill jag ha varmt osv. Oftast använder jag Horseware Rhino Competition sheet, BoT ländtäcke, reflextäcke med fleecefoder, ylletäcke från domani.

Vid vilka temperaturer/vilket väder använder ni täcke vid ridning?
När de är klippta brukar jag börja med det om det inte varit dåligt väder innan. Det brukar bli när det är under 10 grader ute och eventuell nederbörd då. Eller enbart reflextäcket för att synas.

Är er/a häst/ar klippta?
Ja.
 
Har reflexländtäcken som används höst/vintertid för att synas. Sen har jag ett vattenavvisande från Agria som är lätt fodrat som jag använder om det är riktigt äckligt väder ute och jag inte vill att hästen ska bli sjöblöt när vi är ute. Annars så behöver han det egentligen inte då han bara spårklipps och har mammutpäls där han är oklippt :)
 
Har reflextäcke på min nu sedan några veckor tillbaka, han får inte bli kall och stel i ryggen så jag rider i ett fodrat och regntätt reflextäcke oavsett om det är ljust lr mörkt ute (nu på höst och vinter).
 
Har ländtäcke när det är kallt på dressyrhästen och vid regn.
På min ponny som inte alls är så känslig är det bara vid regn. Blir det 15 minus får ponnyn nog också ha ett.
Använder fodrat som tål regn.
Ingen av dom är klippt.
 

Liknande trådar

Utrustning Halloj! :D Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på...
Svar
11
· Visningar
1 857
Utrustning är det dumt att använda en fleece filt till ridtäcke? (dvs sånt utan hål för sadeln). blev sugen på att försöja sy ett av några gamla...
Svar
2
· Visningar
559
Senast: Buck
·
P
Utrustning Jag skulle gärna vilja veta lite vad ni har för prylar till era hästar, vilka märken/producenter ni tycker är bra och dåliga osv osv. Så...
2
Svar
35
· Visningar
5 993
Senast: Chili
·
A
Utrustning Köpte en rejäl yllefilt och tänkte göra ett hyfsat täcke av den, och undrar om någon har tips på material till kantband, bogspännen...
Svar
6
· Visningar
2 096
Senast: Nica2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp