Lång och låg

Bells

Trådstartare
vad anser ni om lång och låg form, fördelar och nackdelar? Bygger det muskler eller är det bara avslappning?

För mig är det korrekta en höjd rygg och manke, avslappnad underhals och med bra bakbensaktivitet. Nosen ska vara något framför lod. Jag pratar inte om hästar som går LDR.

Jag upplever att min häst börjat bygga mer muskler (det tycker massören också) och inte är lika överbyggd längre. Hon har kommit upp lite med ryggen istället för att se ut som en hängmatta. Detta efter att ha tränat endast lång och låg i 3-4 månader nu. Så jag tror verkligen inte att det bara är avslappning, men vill höra vad andra tycker ock tänker.
 
vad anser ni om lång och låg form, fördelar och nackdelar? Bygger det muskler eller är det bara avslappning?

För mig är det korrekta en höjd rygg och manke, avslappnad underhals och med bra bakbensaktivitet. Nosen ska vara något framför lod. Jag pratar inte om hästar som går LDR.

Jag upplever att min häst börjat bygga mer muskler (det tycker massören också) och inte är lika överbyggd längre. Hon har kommit upp lite med ryggen istället för att se ut som en hängmatta. Detta efter att ha tränat endast lång och låg i 3-4 månader nu. Så jag tror verkligen inte att det bara är avslappning, men vill höra vad andra tycker ock tänker.
Allting hästen gör bygger muskler, dock viktigt att variera då all ensidig form tillslut sliter. Det viktiga är också att hästen inte har för mycket tyngd på framdelen utan faktiskt bär upp sig rätt i den lägre formen.
 
Lång och låg utifrån den korrekta betydelsen av detta, är en avslappnings och stretchningsform .

Men självklart om hästen tidigare arbetat i en dålig form så kan den muskla på sig om ryttaren istället rider den i en mer avslappnande form .
 
Man kan ju inte sätta mer tryck och få fram mer gång/korrekt samling i en väldigt låg form. Jag rider fram och travar av lång och låg, i övrigt har jag min häst i en normal arbetsform för hans utbildningsivå. Ibland höjer jag formen och sätter ännu mer tryck, såklart varvat med skrittpauser och kortare bitar med lägre form.

Jag tror på variation. Vad som helst blir skadligt i längden :)
 
vad anser ni om lång och låg form, fördelar och nackdelar? Bygger det muskler eller är det bara avslappning?

För mig är det korrekta en höjd rygg och manke, avslappnad underhals och med bra bakbensaktivitet. Nosen ska vara något framför lod. Jag pratar inte om hästar som går LDR.

Jag upplever att min häst börjat bygga mer muskler (det tycker massören också) och inte är lika överbyggd längre. Hon har kommit upp lite med ryggen istället för att se ut som en hängmatta. Detta efter att ha tränat endast lång och låg i 3-4 månader nu. Så jag tror verkligen inte att det bara är avslappning, men vill höra vad andra tycker ock tänker.

Jag kan tänka mig att en häst som ridits så att den "sett ut som en hängmatta" mår mycket bättre av att ridas lång och låg jämfört med hur den ridits tidigare. Och självklart kan den börja sätta mer ryggmuskler då.
 
Det är ju en definitionsfråga, vilka muskler som jobbar och vilka som stretchar/slappnar av.

När hästen är avslappnad, lång och låg och i rörelse så arbetar rörelsemusklerna mest, bla på ryggen, och det är dom musklerna som då kan utvecklas och bli starkare samtidigt som hållningsmuskulaturen slappnar av (dock inte helt i vila) och stretchas.

Om hästen är spänd och sänker ryggen, då hämmas dessa rörelsemuskler som då blir korta och spända och underutvecklade, även hållningsmuskulaturen hämmas då eftersom dom är spända och korta.

Så därför hänger det ihop. Men dom muskler du (troligen) ser som har utvecklats till det bättre, är främst just rörelsemusklerna, som sitter som en "limpa" på var sida om ryggraden. Men även hållningsmusklerna mår ju bättre av att dom får slappna av, så ja på en häst som haft det motsatta problemet, sänkt rygg, svaga hållningsmuskler, dåligt utvecklade rörelsemuskler, så kan nog effekten av att rida enbart lång och låg till att börja med vara positivt för ALLA muskler som då börjar utvecklas positivt.

Men för att få hållbarhet på sikt måste man ha mer variation. Dvs, muskler som arbetar och vilar om vartannat, då även hållningsmusklerna eftersom det är dom musklerna som bär upp ryttaren. Så om du nu har den här supergrunden då är det bara att börja arbeta, dvs "resa upp formen" steg för steg i den takt som fungerar med just din häst.

Då kommer du att upptäcka ändå mer positiva effekter på muskler och hållning hos din häst. Det är en konst att arbeta med en häst så att den "kan ta i" och spänna muskler utan att bli uppskärrad och spänd, så att hästen faktiskt utvecklas positivt i alla muskler även om den går mer upprest längre och längre stunder.

Så jag ser det som att lång och låg är en ren avslappnings/stretching form för hållningsmuskulaturen (och hästens mentala form) medans rörelsemuskulaturen på ryggen fortfarande arbetar pga rörelsen. Men för att få till ett korrekt arbete på en ridhäst som ska bära upp en ryttaren så menar jag då att man behöver aktivera hållningsmuskulaturen, och då behövs en mer högrest form så att dessa muskler aktiveras (arbetar), sen kan gå tillbaks och till lång och låg med jämna mellanrum så att hållningsmuskulaturen får vila och stretcha mellan varven.
 
Senast ändrad:
Jag vill påstå att en bra lång och låg är betydligt mer än en avslappningsform. När hästen går i en bra lång och låg lyfter den sin bukmuskulatur, och den håller upp ryggen mellan frambenen. Det är väldigt effektiv träning för hästens mellangärde.
 
Jag vill påstå att en bra lång och låg är betydligt mer än en avslappningsform. När hästen går i en bra lång och låg lyfter den sin bukmuskulatur, och den håller upp ryggen mellan frambenen. Det är väldigt effektiv träning för hästens mellangärde.
Om hästen verkligen går korrekt i lång och låg så lyfter den bukmuskulaturen - vilket är enskilt den viktigaste ingrediensen för hållbar häst. Lång och låg med all/mycket vikt på frambenen är däremot skadligt och riskerar att öka frambenshälta rejält. Jag är också av den åsikten att många många tror att deras häst går korrekt lång och låg medan de egentligen har sin vikt fram.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 403
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 130
Senast: Emiro
·
Träning Klickade runt på YT och insåg att många tydligen vill föreviga hästens första steg med ryttare på. Inget jag reflekterat över tidigare...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 289
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 329
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp