lång och låg

M

makejo

min instruktör vill att jag ska träna min häst genom att gå lång och låg innan vi börjar med att plocka upp honom.. tycker det är svårt att få honom och gå så någon som har lite tips??
har just nu ett uppehåll innan nästa träning så kan behöva lite tips så jag kan träna vidare hemma sålänge, känns så trögt just nu .
 
Sv: lång och låg

Nu vet inte jag om vi tänker på samma form, men min häst brukar iaf gå in lång lägre form när jag travar av honom. Han får oxå gå i den mitt i ridpasset ibland för han tkr det är bekvämt att gå där, kräver inte att han ska gå i korrekt form hela ridpass efterson han inte har dom musklerna än. Kan kolla om jag har någon bild. http://Mandisenh.bilddagboken.se/in...kPTk4MTAzMDQxJnQ9MTE5MDQxMjAwMSZjdXJyaW1nPTU=

Inte världens bästa bild, men för att han ska gå där och jobba så måste man ha kvar drivet i skänkeln och ändå ha kontakt i munnen, är lätt att han börjar gå på bogarna annars.

Hoppas det var lite hjälp iaf :)
 
Sv: lång och låg

bra tempo så hästen får igång bakbenen, och sen att hästen söker sej fram till bettet, ledande tygeltag kan vara ett förtydligande för hästen och se till att ha den på yttertygeln.
en förutsättning att hästen faktikst inte hamnar på bogarna är att den har bra framåtbjudning i den låga formen.
 
Sv: lång och låg

bra tempo så hästen får igång bakbenen, och sen att hästen söker sej fram till bettet, ledande tygeltag kan vara ett förtydligande för hästen och se till att ha den på yttertygeln.
en förutsättning att hästen faktikst inte hamnar på bogarna är att den har bra framåtbjudning i den låga formen.

Lång och låg lägger väl alla hästar på bogarna? Det är väl därför det inte kan vara slutmålet utan att få den lång och hög?

Hälsning Maja
 
Sv: lång och låg

visst går dom till viss del på bogarna men man ska ju endå rida så dom lyfter upp manken och trampar på under sej så dom går i uppförsbacke.
dom ska ju inte stupa frammåt även om dom går i lägre form.

de är vad jag lärt mej iallafall, men de är ju ingen form som man ska rida i hela tiden, men de är ju en viktig form att rida hästen i så den stärker sej innan den orkar ha med sej ryggen upp i den höga formen.
 
Sv: lång och låg

Är inte lång o låg till för att lösgöra aktern på farkosten?
Fick ett tips av en ffarbror som jag ibland rider tillsammans med. Han visade att man kan ge långa låga tyglar, och så ruska försiktigt i dem. Tydligen ngt han lärt sig på 50-talet...
På min funkar det ofta att gå i serpentiner för ledande tygeltag på lång tygel.
 
Sv: lång och låg

Det första som bör göras är att lossa hästen ordentligt så den vill framåt nedåt, halvhalter med låg hand och lite tempo växlingar sen kan man börja låta hästen söka sig nedåt och nedåt. MEN lång och låg betyder inte at hästen ska gå i någon slags damsugar form, utan snarare slappna av i frampartiet och släppa ner halsen utan att tappa förmycket bakben.
 
Senast ändrad:
Sv: lång och låg

Fick ett tips av en ffarbror som jag ibland rider tillsammans med. Han visade att man kan ge långa låga tyglar, och så ruska försiktigt i dem. Tydligen ngt han lärt sig på 50-talet...

Ruska i (inner)tygeln gör man om hästen vill hänga fast i bettet. Det är inte en metod för att få hästen lång och låg utan bara en hjälp för att få hästen att söka en lätt kontakt i bettet utan att fastna.

Till TS:
Som andra redan påpekat så är steg ett att hästen är ärligt på tygeln, loss och söker bettet. När hästen går ärligt på tygeln så behöver du i princip bara länga den så söker hästen den framåt/nedåt.
För att få hästen på bettet så är det viktigt att du har en lätt kontakt och inte tar stöd utan bara är stadig och erbjuder hästen stöd. Sedan skall hästen vara loss och svara direkt på tygeltag, dvs vara följsam i munnen och ge efter för tygeltag. Tänk också på att det inte är dina händer som får hästen loss, utan dina skänklar. Använd benen mer än händerna.

edit: Kan tillägga att breda händer och ledande tygeltag är jag inte mycket för. Båda tar balansen bort från hästen och jag ser inte hur dom kan få hästen att vilja söka bettet.
 
Senast ändrad:
Sv: lång och låg

Ruska i (inner)tygeln gör man om hästen vill hänga fast i bettet. Det är inte en metod för att få hästen lång och låg utan bara en hjälp för att få hästen att söka en lätt kontakt i bettet utan att fastna.

Till TS:
Som andra redan påpekat så är steg ett att hästen är ärligt på tygeln, loss och söker bettet. När hästen går ärligt på tygeln så behöver du i princip bara länga den så söker hästen den framåt/nedåt.
För att få hästen på bettet så är det viktigt att du har en lätt kontakt och inte tar stöd utan bara är stadig och erbjuder hästen stöd. Sedan skall hästen vara loss och svara direkt på tygeltag, dvs vara följsam i munnen och ge efter för tygeltag. Tänk också på att det inte är dina händer som får hästen loss, utan dina skänklar. Använd benen mer än händerna.

edit: Kan tillägga att breda händer och ledande tygeltag är jag inte mycket för. Båda tar balansen bort från hästen och jag ser inte hur dom kan få hästen att vilja söka bettet.

Hästen får då lära sig att balansera upp sig själv. ;)
Används en hel del inom western...
 
Sv: lång och låg

mitt tips till en bra form är att jobba mycket på volter, en stadig ytterhand är viktigt, men skänklarna är viktigast. Börja med att få in ett bra tempo och börja sedan med att sänka innertygeln lite för att få hästen att söka sig nedåt, när du sedan känner att hästen börja lyssna så kan du släppa ut några centimeter på tygeln. ;) hoppas det går bra fr dig :)
 
Sv: lång och låg

men hästen bär ju upp sej själv iallafall? iallafall ska den göra de om den är ärlig i formen, för då söker sej hästen fram till bettet vilket ger en låg form om man lägger hästen där..då ska den följa bettet.

att ha låga och breda händer tycker jag är fel..vet däremot inte hur man rider western men endå..ser inte vad man vill få ut av de förutom att få ner hästens huvud och då får man ju bara en väldigt framtung häst utan energi och motor..
 
Sv: lång och låg

Beror ju på HUR man får hästen att gå lång-låg. Menar absolut INTE att man ska låta den gå på bogarna och dra bakbenen efter sig.
Lugnt tempo och lång-låg häst innebär ju inte att man ska åka häst, ryggarbetet, bakbensaktiviteten och drivningen är ju fortfarande lika viktig som när man vill ha den i en högre form.

Har så svårt att förklara mig i skrift...
 
Sv: lång och låg

visst kan man rida långsamare tempo när man rider lång och låg men frågan var ju hur man får hästen lång och låg.

och då tycker jag att man börjar lite fel med att få ner huvet först och sen aktivera, borde vara att aktivera först och sen när hästen är framme vid bettet och arbetar rätt då kan man lägga ner hästen i lägre form och behålla aktiviteten.

en häst som inte arbetar med bakbenen och ryggen och helt enkelt inte är i rätt form den börjar ju inte arbeta och komma igång genom ett såsigt tempo där man tagit ner huvet på den..då blir den ju bara väldigt framtung.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 955
Senast: iNHALE
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 398
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
749
Senast: Nova123
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
801
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp