Längd- och vikttråd

IngelaH

Trådstartare
Detta är ett ämne, som aldrig tar slut och därför startar vi en ny tråd, vid varje 1000'e inlägg, för att vi inte ska få bläddra ihjäl oss.

Så here we go.

Vill ni ställa dessa frågor, eller liknande som gäller längd, vikt, vad som passar ponny, häst... så skriv dem i den här tråden och ingen egen tråd. Alla egna längd och vikttrådar kommer ovillkorligen låsas.

1. Hur stor ryttare skulle ni låta rida på er häst, rutinerad resp orutinera ryttare?
a) då och då
b) kontinuerligt

2. Jag är xx lång, kan jag rida shetlandsponny, russ, fjording, tinker, halvblod, islandshäst, fullblod, shirehäst, nordsvensk... osv...

3. Jag väger xx kg, kan jag rida shetlandsponny, russ, fjording, tinker, halvblod, islandshäst, fullblod, shirehäst, nordsvensk... osv...

4. Jag är xxx lång, kan jag rida kompisens shetlandsponny xx cm hög
a) då och då
b) kontinuerligt

5. Jag väger xx kg, vilken häst passar mig?

6. Jag är xxx lång, vilken häst passar mig?

Och så vidare och så vidare.

Så fråga på, lägg in bilder, fundera och diskutera. Men var snälla :bow:

Mvh

Moderator
 
Sv: Längd- och vikttråd

Detta med stora kallblod, alltså.
Jag blir inte riktigt klok på det. Ena stunden får man höra att de är så kraftigt byggda så man kan lätt väga 100+ om de är friska, men sen är de å andra sidan så stora och tunga att deras ben redan belastas mycket av deras tunga vikt och därför inte ska ha tunga ryttare.

Betyder detta då att kallblod egentligen inte alls är särskilt viktbärande? :confused: Jag menar om man kan dra ett genomsnitt nu, självklart beror det på individ. Hur mycket någon av dessa hästar påverkas av min vikt i det långa loppet hoppas jag på att inte behöva ta reda på, eftersom jag går ner i vikt i en ganska snabb takt för tillfället.

Jag står just nu lite i valet och kvalet mellan en bruksnordis och en shire. Bruknordisen är fullmusklad, 163 i mankhöjd, väger ca 800 kg. Shiren väger väl runt ett ton, 189 i mankhöjd.
Bruksnordisen har jag ridit några gånger nu, han verkar inte alls besväras av min vikt (98 kg, på nedgång, vägde 109 när jag började med nordisen). Ska imorgon provrida shiren, fullt igångsatt - kan höjden och de långa benen vara till en nackdel? Har fått kort och filmer på honom och ryggen ser ganska kort ut för att vara en shire, som jag har förstått främst har varit draghästar och inte ridhästar.

Ni som rider/har ridit stora och tunga kallblod, hur har ni upplevt deras bär-förmåga? :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Eftersom kallblod som regel både är tyngre och har kraftigare benstomme så kan dom bära tyngre vikt än en tunnare häst. Sen gäller ju samma regler som på vilken häst som helst...den ska vara väl förberedd och tränad för att bära.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Ah. Tänkte inte på benstommen. Well, förhoppningsvis är jag tillbaka på normalvikt till sommaren så slipper jag oroa mig mer :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Hej, min lillasyster är så orolig över att inte få rida sin favvoponny.

Hon är ca. 150 cm lång och väger ca. 40 kg.

Hästen är en connemara, rids av lillayster en dag i veckan. Hon är ungefär 125 cm i manke. Hon är ganska stark i ryggen.
Marie vill jätte gärna ha svar! :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag förstår inte riktigt hur varmblod kan vara viktBÄRANDE? De är ju avlade för att dra vagn i travet då lär de väl ha en annan kroppsbyggnad som gör att de har fördelar i att dra tyngre än att bära tyngre? Kan se annonser på rangliga varmblod med halv kassa muskler där det står att de är viktbärande - stor kan de vara men det räcker väl inte.
Förstår att man nog kan träna upp musklerna och ryggen osv.
Så hur ligger det till tror ni?

Sen undrar jag... Bara för att en häst/ponny är grov betyder det då att de är viktbärande? De slukar ju lite mer längd och kan alltså se bra ut även med större ryttare men hur tungt är väl varierande?
Min D-ponny är grov, han har "största" Cob (sista hålen, träns är tight) och full i alla sina saker (bara för att jämföra) lite för tjock så han ser grövre ut nu men han har grova ben osv. Och de flesta säger direkt "han kan säkert ridas av dig och din syster samtidigt utan problem!" Men jag vet inte?
Visst tror jag att han kan ta mig och min syster tillsammans i skritt barbacka en vända i skogen (160 cm 95 kg tillsammans) Men inte i alla gångarter eller en lång ridtur. Han är inte i den kondition som jag önskar nu men vi jobbar på det och jag försöker även bygga på mer muskler på han.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Du menar varmblodstravare, antar jag? Precis som vanligt handlar det om hur man trænat och musklat hæsten. Men jag har inte så mycket erfarenhet av travare så svårt att sæga. Red en travare på 153 under en uteritt en gång, jag vægde då 85 kg. Det var inga problem! Men som sagt, det beror på hæsten och hur balanserad ryttaren ær.

En D-ponny av cobtyp kan væl kanske ta en 95-100 kg på en kort liten skritttur. Men det ær ju verkligen inte att rekommendera...:eek:! Jag och en kompis skrittade en liten runda på en islænning nær vi var i tonåren, var ju 120-130 kg på oss två. Men vældigt kort stræcka, och min kompis tøltade och galopperade ensam med honom.

Men om din D-ponny ær fullmusklad och inte har ryggproblem, så låter han grov nog att kunna bæra mer æn t ex en D-ponny av smæcker typ. Men dær ær det ju också svårt - en arab av D-ponnystorlek sægs ju vara mer viktbærande æn en vanlig, svensk ridponny, eftersom araben har kortare rygg.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag förstår inte riktigt hur varmblod kan vara viktBÄRANDE? De är ju avlade för att dra vagn i travet då lär de väl ha en annan kroppsbyggnad som gör att de har fördelar i att dra tyngre än att bära tyngre? Kan se annonser på rangliga varmblod med halv kassa muskler där det står att de är viktbärande - stor kan de vara men det räcker väl inte.
Förstår att man nog kan träna upp musklerna och ryggen osv.
Så hur ligger det till tror ni?

Sen undrar jag... Bara för att en häst/ponny är grov betyder det då att de är viktbärande? De slukar ju lite mer längd och kan alltså se bra ut även med större ryttare men hur tungt är väl varierande?
Min D-ponny är grov, han har "största" Cob (sista hålen, träns är tight) och full i alla sina saker (bara för att jämföra) lite för tjock så han ser grövre ut nu men han har grova ben osv. Och de flesta säger direkt "han kan säkert ridas av dig och din syster samtidigt utan problem!" Men jag vet inte?
Visst tror jag att han kan ta mig och min syster tillsammans i skritt barbacka en vända i skogen (160 cm 95 kg tillsammans) Men inte i alla gångarter eller en lång ridtur. Han är inte i den kondition som jag önskar nu men vi jobbar på det och jag försöker även bygga på mer muskler på han.

Min Welsh Cob, 150 cm i mkh, bär mer än 95 kg, dagligen. Min längd är 174 cm, jag väger 75, sadeln enbart väger 20 kg + pad och utrustning. Jag har ridit i henne själv och hon har gått regelbundet i 6 år nu. Inga skador, inga ryggproblem...frisk och urstark. Det handlar om att lägga grunden i träningen men inriktning i att bära. Det gäller varmblodiga hästar liksom kallblod. Jag skolade om varmblodstravare tidigare. Ingen av dom gick att känna igen efter drygt ett års träning. Gick från slanka fartmaskiner till kraftpaket med bärkraft. Jag har ridit i över 40 år och aldrig haft en häst med ryggproblem...
 
Sv: Längd- och vikttråd

Knapplån, tror jag?

Nu behöver jag lite hjälp här.
Jag är 170 och väger runt 55, ganska långa ben.
Till min fråga: Om jag vill kunna få ut 'riktig' ridning, hur stor häst måste jag ha?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Med tanke på längden, allt från d-ponny och uppåt(kanske inte en supersmäcker på 141cm men). Viktmässigt hade det gått med mindre ändå :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag är ungefär lika lång och väger ett par kg mer än dig, men jag tycker att 150-160 cm är ganska lagom. :) Större häst behöver jag inte.
Däremot så föredrar jag hästar med djup bål, eftersom att jag har ganska långa ben så behöver hästen djup bål för att det inte ska kännas
"sladdrigt" för mina ben.

Å andra sidan så ser det ok ut när jag sitter på en c-ponny också.

Mulle007.jpg
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag tänkte något mellan 140-150. Gärna någon 'kallblods-ponny' typ.
Stoet mitt är 165 kanske något lägre, och hon känns så fasligt stor...
Också gör det ont att ramla av när de är så höga ;)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Nää det där kan inte vara en c-ponny :o

Det såg hur harmoniskt ut som helst, enligt mina ögon iallafall.
 
Sv: Längd- och vikttråd

En grövre d-ponny skulle säkert funka jättebra, du får prova hur det känns. :laugh: om du är van vid stor häst så kan det säkert kännas litet i början. Jag är 10cm kortare än dig och har c-ponny tycker det känns perfekt men har aldrig suttit på något över d-ponnyhöjd :o
 
Sv: Längd- och vikttråd

Knapplån, tror jag?

Nu behöver jag lite hjälp här.
Jag är 170 och väger runt 55, ganska långa ben.
Till min fråga: Om jag vill kunna få ut 'riktig' ridning, hur stor häst måste jag ha?

Jag är typ lika lång jag, men väger mer:p. Här är jag på min maxade c-ponny:
251267_4192416220590_102152186_n.jpg
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag är lika lång och väger lika mycket. Har precis som du väldigt långa ben, och det gjorde mig i början osäker och rädd att det ska se helt oproportioneligt ut när jag sitter på min D-ponny på 147cm...
Men nu vet jag att det inte är någon fara. Rider nästan bara C-ponny på ridskolan, och innan vi köpte min D-ponny frågade vi ridläraren om hon visste någon häst som skulle passa mig. Hennes svar var "Vill du ha C eller D-ponny?"
Så det är helt lugnt.
Jag rider som sagt C på ridskolan, och det är inget problem att få ut 'riktig' ridning ur honom. :laugh:
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 996
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 459
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 986
Senast: Magiana
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 600
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp