Längd- och vikttråd

Sv: Längd- och vikttråd

Tja 50 till 75 kg eller så. Längden spelar mindre roll om man är balanserad.

Med en häst som inte är riden på ett par år så får man sätta igång lugnt och med korta pass. Det beror dock fortfarande på omständigheterna vad hästen klarar. Har den fått lagom med mat, gott om motion och busat med kompisarna ( några hästar i vår flock lecker jämnt) och haft bra fodertat kan de vara relativt välmusklade så är de hyfst rustade. Har de däremot inte gjort något alls oc dessutom är klent byggda och kanske aldrig ordentligt ridna så är de inte viktbärande för fem öre.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag väger 54 kg ungefär så är jag för tung (har tänkt att börja skritta i början bara en liten sväng)? Är 160 ungefär något under är jag för lång? Hästen har varit sällskapshäst i två år så den verkar vara rätt så klen
 
Sv: Längd- och vikttråd

Ingen på ca 50 kg är för stor för en frisk c-ponny.

Längden är en smaksak och en balansfråga, många karlar på 180 rider islandshästar i den storleken, har du inte osedvanligt dålig balans så är det inga problem. Du är lagom ur de flesta kriterier skulle jag tro.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Håller med Lobelia. Du är ju varken tung eller särskilt lång på c-ponny. Känns det bara bra så blir det säkert bra också.

Bifogar bild på mig och den lille grå (som visserligen inte är islänning, men c-ponny på ca 138). Jag själv är 168cm och hamnar på 50kg i vikt. Även om det kanske inte ser helt optimalt ut så känns det bra. Han har stora gångarter och är rätt bred över ryggen så det gör väl sitt för känslan, man upplever honom helt enkelt större när man sitter på än han ser ut från marken. Svår bild egentligen när vi bägge är klädda för istid, men vi fastnar sällan på kort. :o

28an59g.jpg
 
Sv: Längd- och vikttråd

Hej igen, jag ska försöka få min bror lite hästintresserad. Han vill nog säkert vara lite med hästar och rida lite men han är nog orolig vad hans vänner ska säga. Men till saken, han är 180 cm lång och väger väl ungefär 56 kg kanske. Vilken häst skulle han passa bra till? Skulle han kunna rida en kraftigt byggd new forest eller kanske en fjording?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Nej, han är för lång för ponny skulle jag säga. Viktmässigt är ju naturligtvis inga problem för någon som passar hans längd. Men fjording kan nog funka eftersom de i regel är bredare över ryggen och sväljer upp längden bättre, men då bör du leta efter en som är över ponnymått.

Varför måste det vara ponny? :) Nyfiken alltså, det kan ju vara boxstorlek och andra förutsättningar ni har. Men har ni möjlighet till storhäst så leta efter en sådan. En lite äldre, lugn och klok som tar väl hand om nybörjare.

Låt din bror rida ett par prova-på-lektioner på en ridskola eller en nybörjartur på turridningsstall. Vet inte om ni överväger att skaffa en egen till honom, och då måste ni ju veta om han ens gillar att rida.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Nej vi har inte tänkt att skaffa en häst till han men tänkte om jag någon gång skulle hyra en häst så blir det antagligen en ponny pga jag vill ut och tävla lite ibland och har lättare att få tag på box till ponny här jag bor. Tänkte bara att han skulle kunna skritta lite i paddock eller liten sväng i skog eller liknande. Då kanske det skulle funka med fjording? Älskar verkligen fjordhästen! Han skulle aldrig gå med på att rida på ridskola då de finns många från hans skola där och gärna börjar reta han. Plus att han är 14 år och då verkar det vara ännu känsligare.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Ok, då förstår jag :) Men som du säger, fjording kan säkert funka jättebra, men som sagt D-ponny, gärna maxad. Det finns också tinkrar som är i D-ponnymått!
 
Sv: Längd- och vikttråd

Roligt att höra folks åsikter. Jag rider min C-ponny, hälften Welsh cob och hälften travare. Han är 6.år och ca 140cm hög (138cm som 4.åring och ska mätas på tisdag igen). Han är välmusklad och i full kondition, tävlat höga klasser i hoppning. Rider honom mest i dressyren just nu där han vidareutbildas men kommer även hoppa honom en hel del under våren innan han ska vidare till ny ryttare (lånas ut/säljas). Jag är 20år, 169-170cm lång och väger mellan 62-65kg för tillfället (målvikt på 58-60kg inom närmsta månaderna). Så, vad tycker ni? För lång/tung? Är jag hemsk som rider min ponny? hihi

1511155_10203117410884450_85349580_n.jpg
 
Sv: Längd- och vikttråd

Ja, jättehemsk, ponnyn ser ju jättelidande ut ;)

Nej men, nej, inte alls hemsk tycker jag. Visst, lite lång, men du känner säkerligen själv om balansen fungerar eller inte. 60-65 kg ska inte vara något problem på en ung, välmusklad och frisk stor c-ponny tycker jag, om den inte är väldigt tunn i kroppen och det är ju inte din.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Nu är han iaf mätt, 140cm är min ponny. :) Ja nej balansen är det inga problem med, annars hade jag knappast suttit kvar när han leker rodeo haha. :p
 
Sv: Längd- och vikttråd

Hej! När är man för lång för att rida en nätt D-ponny? Är själv 160 cm och väger 54 kg ungefär
 
Sv: Längd- och vikttråd

Knappast någon fara för dig iallafall.
Jag skulle säga att en generell riktlinje för ridning (inte tävling utan hobbyridning) är ca 20-25 cm längre än hästens mankhöjd om den är ganska nätt. Det är iallafall däromkring jag tycker det känns okej.
Sen beror det ju mycket på hur hästen är byggd i övrigt, hur den rör sig, hur musklad den är och som alltid: hästens och ryttarens balans. Det är alltid, alltid viktigast.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Enligt modet så en häst på minst 170 annars passar väl mest allt som du trivs med som är c-ponny och uppåt. En del B-ponnyer skulle troligen också vara okej. Haka inte upp dig på storleken utan tänk på användningsområde och vad du trivs med.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Vill inte ha skänkeln under hästens mage när jag rider dressyr. Är en D-ponny en bra storlek för mig eller en liten storhäst kanske?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Var skänkelläget hamnar har långt ifrån bara att göra med mankhöjd, det beror på hur hästen är byggd i övrigt. En kraftig välutveckal manke kan lägga till 10 cm eller kanßke mer i mankhöjd jämfört med en häst nästan utan manke. Leta efter en häst som har ett för dig passande skänkelläge om det är viktigt för dig.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Okej, vilken storlek på häst skulle passa mig bäst (är 160 lång och väger 54 kg)?

Jag har ridit allt från shettis på 104 cm till storhäst på 175 cm och jag är 159 cm.

Jag personligen föredrar en häst på ca 140 cm. Nu har jag en på strax under 160 och då måste jag ha pall för att ta mig upp.
 
Sv: Längd- och vikttråd

kl

Man ska inte stirra sig blind på mankhöjd utan se till hur hästen är byggd. Den hästen jag rider mest är 174 i manken. Det låter högt, men han är nätt i kroppen, kvadratisk och med långa ben, och vi passar jättebra ihop. Men jag har också ridit en d-ponny på ca 145 i mkh, en rätt rejäl d-ponny. Det kändes också väldigt lagom.

Jag är 167, normalbyggd, om det är av intresse.:D
 
Sv: Längd- och vikttråd

Vilken snygg ponny! Jag och min ena connemara har typ samma mått som dig och din ponny. Funkar utmärkt och vi har placeringar i L:A och har startat MsvC och har sikte på MsvB i år. Har bara fått positiv feedback av domarna:).

(Fattar inte hur man lägger in bild från plattan, men finns massor här och var på forumet)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 990
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 459
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 986
Senast: Magiana
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 600
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp