Längd- och vikttråd

Sv: Längd- och vikttråd

Kl

Har inte läst hela tråden, så jag kanske postar en fråga som kommit upp tidigare. Jag och min familj tänker skaffa häst till hösten, jag är inte så stor, 162 cm, 55 kg. Min man är 1.91 och väger 99 kg. Han är inte tjock utan en grov typ som tränar mycket och ligger bra till i vikt i förhållande till längd och kroppstyp. Sedan har vi barn också som ännu är små men kanske vill följa med till stallet nån gång. Min man är absolut nybörjare. Jag har ridit mycket, och mi man är intresserad av att kunna delta i hästintresset också men är det kört för honom att rida?

Jag skulle vilja skaffa ett kallblod, tinker, fjording, lättare typ av nordis kanske.. själv vill jag helst inte ha för tung ocv grov häst, men vad passar även en stor karl? (Kanske får propsa på att vi skaffar 2 hehe) tycker det är svårt. Har googlat och läst och många verkar ha en viktgräns på 85 kg så då är det kanske bara att glömma ridningen för honom, om man nu inte skaffar en ardenner men jag vill ju helst ha någon som passar även mig och kanske barnen i framtiden...
 
Sv: Längd- och vikttråd

Tror alla de du nämner skulle fungera. Trots allt så lär han väl inte rida varje dag? Det som kan vara bra att tänka på är att hästen ska vara i hyfsad bra form och att ni i början tar små stunder i taget då din man kanske inte har så bra balans och det blir jobbigt för hästen att bära så tungt då längre stunder. Eftersom din man tränar så torde han ha ganska bra kroppskontroll och komma in i ridningen ganska fort.

När du ringer på annons så fråga vad de tror, ofta vet ägarna vad deras häst orkar och om de klarar hans längd.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Kl

Har inte läst hela tråden, så jag kanske postar en fråga som kommit upp tidigare. Jag och min familj tänker skaffa häst till hösten, jag är inte så stor, 162 cm, 55 kg. Min man är 1.91 och väger 99 kg. Han är inte tjock utan en grov typ som tränar mycket och ligger bra till i vikt i förhållande till längd och kroppstyp. Sedan har vi barn också som ännu är små men kanske vill följa med till stallet nån gång. Min man är absolut nybörjare. Jag har ridit mycket, och mi man är intresserad av att kunna delta i hästintresset också men är det kört för honom att rida?

Jag skulle vilja skaffa ett kallblod, tinker, fjording, lättare typ av nordis kanske.. själv vill jag helst inte ha för tung ocv grov häst, men vad passar även en stor karl? (Kanske får propsa på att vi skaffar 2 hehe) tycker det är svårt. Har googlat och läst och många verkar ha en viktgräns på 85 kg så då är det kanske bara att glömma ridningen för honom, om man nu inte skaffar en ardenner men jag vill ju helst ha någon som passar även mig och kanske barnen i framtiden...
Jag är övertygad om att ett inte alltför klent byggt halvblod bär din karl utan problem. Stirra dig inte blind på att det måste vara ett kallblod, om du inte själv längtar efter ett sånt.
Kom ihåg att fjordingar oftast håller ponnymått och många tinkrar och nordisar är också ganska små, även om undantag finns. Din man är ganska lång och hans längd är nog ett större "problem" än hans vikt om ni tittar på för små hästar.
100 kg är inget större problem för en normalbyggd stor häst. Jag är nästan i den viktklassen och min gamla halvblodsvalack bockar friskt när vi galopperar i skogen - hade jag varit för tung hade han knappelunda orkat med det...
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag har en liten stor häst, ca 156-158, halvblod/connemara/arab.
Jag är ca 164 lång och väger ca 68, tror ni att de är några problem för honom? Rider honom just nu varje dag och så .. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Inte en susning vad maxvikte är, det beror helt på hur hästen är byggd, hur välmusklad den är, hur duktig ryttaren är, hur länge man ska rida och vad för arbete hästen ska göra. Någonstans melllan 80 och 120 kg eller så. Den längre med nybörjare och mer än ett provapå varv och den högre vid korta pass med kunnig ryttare (typ 30 min dressyr på banan och inte 3-timmars skogsturen) - om nu hästen är välmusklad.

Klarar en häst av att hoppa en LA bana eller kanske högre med en 80 kg ryttare så bör den klara att ridas i god form i dressyr av en betydligt tyngre förmåga, påfrestningen är betydligt lägre än vid hoppning.

Den enda som kan avgöra det är hästen. Rör den sig normalt och ser ut att trivas så är vikten förmodligen okej.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Tror absolut inte att det skulle vara några problem, så du kan känna dig lugn.

Det sägs att hästar kan bära 20% av deras egna vikt, så en häst som väger ca 400 kg kan bära en ryttare som väger 80kg utan problem. De kan bära upp till 25-30% också, men de kan bli ömma i muskulaturen. Tror också det beror på vad det är man gör som Lobelia redan nämnt. :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

*kl*
Tittat lite i tråden och jag orkar inte riktigt bläddra 19 sidor.. Jag står i valet och kvalet om vad för ponny min dotter ska ha from sommaren. Hon är 6 år och lång- 124cm nu, men vägen bara 21kg. Hon kommer ungefär att vara 130cm till nästa sommar. A ponny känns för litet om man i alla fall vill ha ponnyn i några år. Hur länge kan de rida maxad B? Jag har sneglat på små c också, blir så velig! Om det är en snäll liten c skulle ju det gå också? På ridskolorna är det ju sällan det finns flera b menar jag. Jag är medveten om att de växer ur sina små ponnys, men vi har bara två boxar hemma, så den kommer nog att bli kvar även efter att tjejen växt ur den. Förhoppningsvis kommer sonen vilja rida :D Efter hon växt ur den kommer hon få rida min- satsar på att hitta en runt 155-160cm.
Vad tror ni?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Kl
Tittar på lite andra ridskolor då jag funderar på att byta (inget bestämt, bara "tittar på lite andra alternativ" stadiet än), men har fastnat för en som i princip bara har ponnyer...
Det som i sådana fall skulle vara aktuellt är D-ponnyerna, har planerat att rida där tills jag är kanske 20-22 år, och sen skaffa egen häst eller så men...
Tror ni att D-ponnyer skulle funka i några år till framöver, även om jag vill utvecklas i min ridning?
Jag har slutat växa sedan länge, och är 162 cm/ca. 52 kg.
Hästen på bilden nedan är inte riktigt D-ponny, kanske någon cm över, men hittade tyvärr ingen bättre bild på mig och något D-ponny-liknande än denna horribelt fula och dåliga ögonblicksbild....
1489298_437219219734749_2024917698_n.jpg
 
Sv: Längd- och vikttråd

Personligen skulle jag nog sikta på en liten C, så de kan ha ponnyn så länge som möjligt. Hittar ni en snäll D är det optimalt för då kan din dotter troligen rida den tills hon blir 18 och även vuxna. :)
Lycka till i ponnysökandet. :up:
 
Sv: Längd- och vikttråd

Kan tipsa dig om att det troligen inte skulle vara några problem då jag som är 176cm lång och väger ca 65 kg fått rida på vår ridskolas lite större C-ponnyer (i och för sig bara när vi rider dressyr, då jag tror jag skulle riva bommarna med skänklarna om jag hoppade, haha) utan problem. ;)

Fast för dig kommer det nog inte vara något problem varken med dressyr eller hoppning, så kör på bara så länge det känns rätt. :up:
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Har samma längd/vikt som du och har haft min connemara på 138cm i 7år, jag gör allt med honom utan problem. Så det borde absolut inte vara något problem för dig med d-ponny :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Det är inga problem för dig att rida även C-ponnyer. Jag har en c-ponny på 134 cm och är 160 cm 50 kg. Funkar fint :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

kl

Jag har en 27 årig ponny på drygt 120 cm, kraftig och rejäl. Hon har stått sedan i augusti pga fånganfall. Nu är hon igång med promenader/tömkörning m.m. och har även haft små ryttare en gång och jag satt även upp, men det kändes inte riktigt bra även om det bara var max hundra meter skritt.
Vilken storlek på ryttare är lagom till henne i början? Kan en på knappt 140 cm och runt 35 kg (nybörjare) vara ok även när hon är otränad? Kan jag ha några förhoppningar om att själv kunna ta korta skrittrundor senare i vår? Jag är nästan 160, väger strax under 50 kg.
Jag tror tyvärr att jag kommer att ha svårt att hitta lagom stora ryttare som kan rida henne regelbundet, men vill göra ett försök ändå, och självklart får jag se hur hon reagerar, om hon tycker att det är för tungt, men vill ändå gärna få synpunkter härifrån :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Om hon mår bra kroppsligt (dvs inte mager och muskelfattig), så absolut!
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag känner mig ganska vilsen i detta med storlekar. Är i startgroparna på att planera ett hästköp och vill gärna ha en liten häst/ponny. Jag är 28år och 168cm/62kg. Jag har senaste tiden tränat på två olika hästar varav den ena är 175cm och den andra 153cm min tränare tycker att jag bär upp båda storlekarna bra. Men jag skulle gärna vilja ha en ännu mindre häst/maxad d ponny. Tror ni att jag kan rida en normalbyggd d-ponny eller bör jag kolla mer på kallblod/korsningar?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag är ungefär lika stor som du och sitter på c-ponny, normalkraftig new forest. Har lite för långa ben men annars är det inga problem.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 045
Senast: Sirap
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 029
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 468
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 996
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp