Längd- och vikttråd

Sv: Längd- och vikttråd

Jag har en islandshäst på ca 135 cm hög får snart veta exakt hur hög hon är då hon ska slutmätas i April

Jag väger ca 75 kilo har en hel del muskler
men går ner till ca 63 inför tävling(bodyfitness)

Jag rider här väger jag ca 70

1383243_10152244814018998_58422072_n_zpsebf08ae7.jpg


Mestadels nu förtiden får hon dock dra min vikt:D

1520791_10152466882313998_18890475_n_zps0d0327c2.jpg
 
Sv: Längd- och vikttråd

Har några gånger nu när jag ridit denna madam fått höra saker i stil med "oj, tycker du inte att hon är jättestor?!" "är det inte svårt att nå?" och "oj, är hon inte stor och tung att rida på? Hon är ju rätt stor". Ingenting negativt i det dock.
Grejen är att jag inte tycker hon är stor i varken hantering eller ridning. I ridningen är hon dessutom ganska känslig och framåt.
Men hur tycker ni oberoende Buke-maffian att det ser ut? Ser jag ut som en myra på henne/ser det uppenbart märkligt ut?
(Jag vet att det inte är jättelätt att se på bilden hur stor jag är på henne, men har ingen bättre...)
Kan tillägga att jag är 162 cm lång och hon lika hög i mkh.
10172644_492595027530501_3363445882574697231_n.jpg
 
Sv: Längd- och vikttråd

Ser helt proportionerligt ut. Du är absolut inte någon myra på den hästen.

Däremot kan du testa att länga lädren lite - om du nu känner att du inte kommer ned ordentligt. Det är snarare ridningen det hänger på i så fall. ;)



Sedan blir det som du ofta ser också det som du anser normalt. I stall med mestadels ponnys anses ofta en häst på 160 enormt stor. Liksom folk i stall med mestadels maffiga dressyrhästar på 175, tvärtom kan tycka att hästar under 150 knappt går att sitta på.

Det har mer med vana att göra än någonting annat. Jag är 157, min häst är 170. Jag har inga som helst problem att rida ihop honom...exempelvis. Bålstabilitet är basen för all ridning - mer eller mindre.
 
Senast ändrad:
Hej!
Jag har börjat få sån ångest varje gång jag rider min häst då jag är rädd att jag är för stor :( Han är ca 155 cm, ädlare modell men musklad med kort rygg. Jag är 174 cm och väger 65 kg. Jag känner mig som en stor fet jätte på honom. Är jag för tung eller inbillar jag mig bara?
 
Hej!
Jag har börjat få sån ångest varje gång jag rider min häst då jag är rädd att jag är för stor :( Han är ca 155 cm, ädlare modell men musklad med kort rygg. Jag är 174 cm och väger 65 kg. Jag känner mig som en stor fet jätte på honom. Är jag för tung eller inbillar jag mig bara?
Om det inte är något fel på din häst så är du inte för tung. Känner du dig obekväm på hästen så är den inte rätt häst för dig i och för sig, men det är inte din storlek det hänger på.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Har några gånger nu när jag ridit denna madam fått höra saker i stil med "oj, tycker du inte att hon är jättestor?!" "är det inte svårt att nå?" och "oj, är hon inte stor och tung att rida på? Hon är ju rätt stor". Ingenting negativt i det dock.
Grejen är att jag inte tycker hon är stor i varken hantering eller ridning. I ridningen är hon dessutom ganska känslig och framåt.
Men hur tycker ni oberoende Buke-maffian att det ser ut? Ser jag ut som en myra på henne/ser det uppenbart märkligt ut?
(Jag vet att det inte är jättelätt att se på bilden hur stor jag är på henne, men har ingen bättre...)
Kan tillägga att jag är 162 cm lång och hon lika hög i mkh.
10172644_492595027530501_3363445882574697231_n.jpg
B

Du ser inte alls liten ut, ser bra ut :)

Min 3,5-åring mäter i daxläget 186 cm, jag själv är 165 cm. Men det är inga problem att vara mindre, med framåtbjudning och teknik funkar allt :)

1896940_10152247562026067_2096086828_n.jpg
 
Om det inte är något fel på din häst så är du inte för tung. Känner du dig obekväm på hästen så är den inte rätt häst för dig i och för sig, men det är inte din storlek det hänger på.

Inget fel på hästen, har ridit den 1 år och inte känt mig stor förrän nu så det är nog mest psykiskt. Har nämligen gått upp från 60 till 65 sista tiden och plötsligt börjat känna mig för tung :( tror ni hästar märker av en 5 kg uppgång? Är 65 kg övre gränsen för en ädel häst på en 155 cm? Påverkar det ngt att han har kort rygg?
 
Inget fel på hästen, har ridit den 1 år och inte känt mig stor förrän nu så det är nog mest psykiskt. Har nämligen gått upp från 60 till 65 sista tiden och plötsligt börjat känna mig för tung :( tror ni hästar märker av en 5 kg uppgång? Är 65 kg övre gränsen för en ädel häst på en 155 cm? Påverkar det ngt att han har kort rygg?
En kort rygg är generellt bra när det gäller förmåga att bära. Ingen här kan säga attdin häst garanterat kan bära dig, men som sagt är det inget fel på den så lär den inte ha några problem.
 
Ibland är jag inne på en hästdel på ett engelskspråkigt forum. Nu var det en person som hävdar att hennes stallägare på 90kg utan problem rider en shetlandsponny i flera timmar. Jag vet att shetlandsponnyer är starka, men jag tycker att det låter som om stallägaren är både för lång och för tung. Personen säger också att hästar kan dra lika mycket som de kan bära och att eftersom shetlandsponnyer är avlade för att bära väldigt mycket kol så är det inget problem.

Den enda gång jag sett en vuxen person rida en shetlandsponny har det enbart varit i uppfostringssyfte och då någon som varit kort och inte vägt mer än 60kg.

Är jag helt fel ute här? Hur mycket tror ni att shetlandsponnyer kan bära utan att skadas?

*Edit: Det var inte meningen att tråden hamnade i AR&Barock :/
 
Ibland är jag inne på en hästdel på ett engelskspråkigt forum. Nu var det en person som hävdar att hennes stallägare på 90kg utan problem rider en shetlandsponny i flera timmar. Jag vet att shetlandsponnyer är starka, men jag tycker att det låter som om stallägaren är både för lång och för tung. Personen säger också att hästar kan dra lika mycket som de kan bära och att eftersom shetlandsponnyer är avlade för att bära väldigt mycket kol så är det inget problem.

Den enda gång jag sett en vuxen person rida en shetlandsponny har det enbart varit i uppfostringssyfte och då någon som varit kort och inte vägt mer än 60kg.

Är jag helt fel ute här? Hur mycket tror ni att shetlandsponnyer kan bära utan att skadas?

*Edit: Det var inte meningen att tråden hamnade i AR&Barock :/
Om det verkligen stämmer så är det det värsta jag hört på länge! Självklart är det INTE okej!!!
 
Personen säger också att hästar kan dra lika mycket som de kan bära och att eftersom shetlandsponnyer är avlade för att bära väldigt mycket kol så är det inget problem.

En häst kan dra betydligt mer än den kan bära. Gruvponnyer drog vagnar, när shetlandsponnyerna hemma på öarna kklövjades var det inte fullt så tunga bördor. Men visst bar de tungt. Men det är ändå svårt att jämföra med ridning.
 
att dra är mycket lättare än att bära, ren fysik. När vi kvällsfodrar i stallet drar man en kanske 250kg hösilagekärra genom stallgången, men aldrig att jag skulle på något sätt orka bära den!! :P
 
Sen ska personen dessutom vara tillräckligt liten för att rent fysiskt få plats med rumpan i en sadel som är tillräckligt kort för hästen. Tror när det gäller shettisar ofta är det som blir en begränsning rätt långt innan själva vikten egentligen är ett problem.
 
Kanske bakvänd fråga ;) Men anser ni att man kan vara för lätt/kort för hästen? Jag är 167 cm lång och väger strax under 47 kg. Hästen är 173 cm hög, halvblod med mycket muskler. Vad skulle ni säga om ni såg en 13 åring (jag) tävlade hoppning på en så pass stor häst?
Samt vilken sorts häst skulle vara i minsta laget för att jag skulle kunna rida den regelbundet (mankhöjd, kroppsform)?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 060
Senast: Sirap
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 031
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 468
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 997
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp