Längd- och vikttråd

@Matilda om din ridlärare tilldelar dig de ponnyerna, så gör hen bedömningen att du kan rida ponnyerna och det skulle jag lita på :)
Om det inte känns helt tokigt förstås, då får du säga det till ridläraren och be henom ge dig större ponnyer.
Jag kanske tycker det skänns lite konstigt eftersom jag rider en 167cm häst och en maxad D-ponny i vanliga fall ;) Men jag har kollat på bilder de tagit när jag rider och det ser helt okej ut ;)
 
Jag är ca 155-160 lång och väger 48kg (jag är 16år) och jag har turen att ha kort överkropp och långa ben så min ridlärare brukar släng upp mig på ridskolans busiga små B-ponnyer för att rida till dem ibland, ponnierna i fråga är 2 grövre blandas ponnier och ett äldre russ sto. Är det okej att rida dem då? Det är inte någon regelbunden ridning utan jag rider mellan 5-8 gånger i månaden per häst.

Om du har så dåligt förtroende för din ridlärare så du behöver fråga på buke om han/hon sätter dig på hästar som orkar med dig så kanske du ska byta? Anonyma människor som aldrig sett varken dig eller hästen ens på bild som rådgivare ;)
 
Om du har så dåligt förtroende för din ridlärare så du behöver fråga på buke om han/hon sätter dig på hästar som orkar med dig så kanske du ska byta? Anonyma människor som aldrig sett varken dig eller hästen ens på bild som rådgivare ;)
Ja jag kan inte påstå att hon är den bästa diräckt och jag skulle aldrig (NÅGONSIN) rida någon av mina hästar för henne. Hon använder ganska hårda och underliga sätt för att hästen ska lyda. Det är därför jag frågar om de är okej, eftersom jag inte riktigt litar på hennes omdömme.. ;)
 
Ja jag kan inte påstå att hon är den bästa diräckt och jag skulle aldrig (NÅGONSIN) rida någon av mina hästar för henne. Hon använder ganska hårda och underliga sätt för att hästen ska lyda. Det är därför jag frågar om de är okej, eftersom jag inte riktigt litar på hennes omdömme.. ;)
Trist stil men skönt att det inte var din egen tränare/ridlärare du ifrågasätter. Jag tror inte det är någon fara för din vikt i och för sig.
 
Ja, en New Forest skulle jag säga att hon är för tung för - rent generellt alltså, som alltid beror det på individen.
Längdmässigt är det såklart inga problem med en D-ponny. Det finns ju ponnyraser som är mer "vuxenponnyer", t ex Welsh Cob är det vanligt med ponnymått på. Connemaror har jag också hört ska vara byggda för att kunna bära ordentligt. Och för att inte glömma quarter-hästar! De är också ofta i D-ponnystorlek men är riktigt viktbärande. Och sen har vi ju araber också..
Ja, det finns lite att välja på helt enkelt :D
 
På tal om islänningar här nu då. Det är väldigt individuellt vad de kan bära med. Man får se till individen helt enkelt. Jag tycker man känner själv om man är för tung.
Bjuder på en bild på mig och min islänning. Hon har definitivt inga problem med min vikt (behöver inte sätta en siffra på den :angel: ), men däremot kan jag väl tycka att ja, jag är lite lång ja....
Glöm att ni såg det fantastiskt lyckliga uttrycket i hennes ansikte. ;)

glad_hest.jpg

Vet inte hur stor hon är, men skulle tippa på ca 138cm.... Jag själv är 174cm.
Tycker ändå hon bär upp mig okej. (Kände mig både större och tyngre på en större islänning.)
 
Skulle en islänning vara för liten?

Nej, absolut inte :) Jag går inte med på att islänningar tar 100 kg som det sägs, men 72 kg, lätt utan att blinka! Islänningar är byggda lite annorlunda och är gjorda för att bära vikt på ett helt annat sätt än nätta sportponnyer. Men även islänningar kan ju komma i nätta sportmodeller, så vill man vara helt på den säkra sidan kan ni ju leta efter en mer robust byggd islänning.
 
beror väl också på i vilken omfattning det handlar om
sitta på den en stund då och då för att utbilda den -> även lite större B-ponny
regelbunden ridning -> kanske möjligen en rejälare c-ponny
 
Mätte min kuse igår och såg ut sån här :eek::nailbiting: när jag bara fick honom till 1,50 hög. Jag är 1,79 och kraftig (tjock :angel:)
Ser jag alldeles för stor ut?
Bilderna är från i vintras och han har breddat och musklat på sig sen dess (är 4 i år) och jag har gått ner 10 kg och ska gå ner mer.

995858_10152032458078789_1410386162_n.jpg

1800186_10152032464143789_923058949_n.jpg

1620429_10152032465608789_904200318_n.jpg
 
Jag har blivit erbjuden att rida på en ganska stor b ponny - liten c ponny, shetlandsponny.
Hon ville att jag skulle rida på shettisen för att hon hade ponnyn hade tröttnat på alla nybörjare ryttare och ville ha någon som var mer erfaren. Ponnyn är runt 15 års åldern och är pigg och frisk.

Jag är lite osäker på om jag väger för mycket och är för lång?

Jag väger ca 60 kg och är 1,62 cm lång.
Har nu några tips på hur man kan rida för att det ska bli lättare för ponnyn. Jag kommer inte att rida ofta på ponnyn. :)
 
Nej, du ser ju helt lagom ut på honom! Man hade aldrig kunnat tro att han är 150 och du 179 :eek:! Och därtill att han är så ung, han lär ju bli riktigt maffig när han blir närmare 6-7 år kan jag tänka mig :) Men han ser ju att ha massa och bred rygg som sväljer upp längden, det kan göra massor. Jag är själv 175 och red en gång en tinker på 143, jag kände mig jättestor på henne men när jag fick se bilden så såg det helt normalt ut. Men då var den hästen också en bastant dam. Och jag var van vid långbenta halvblod höga som hus :D
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 886
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 941
Senast: Magiana
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 560
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp