Längd- och vikttråd

Nej, du ser ju helt lagom ut på honom! Man hade aldrig kunnat tro att han är 150 och du 179 :eek:! Och därtill att han är så ung, han lär ju bli riktigt maffig när han blir närmare 6-7 år kan jag tänka mig :) Men han ser ju att ha massa och bred rygg som sväljer upp längden, det kan göra massor. Jag är själv 175 och red en gång en tinker på 143, jag kände mig jättestor på henne men när jag fick se bilden så såg det helt normalt ut. Men då var den hästen också en bastant dam. Och jag var van vid långbenta halvblod höga som hus :D

Pju! Så bra :D :p
Känner mig inte gigantisk, men var rädd att det såg värre ut i andras ögon. Hans massa tar ju helt klart en del av min längd, vilket e bra då jag lider av höjdskräck på större kusar :p :angel:
Han är en liten räser så verkar inte må dåligt av att ha mig på ryggen iaf.
 
Sitter och tittar på internationell hoppning (gamla klipp), och började fundera.
Det är ju många män som rider och alla är inte pyttesmå. Någon som vet på ett ungefär hur stora de är? Funderar då de ofta rider lättbyggda hästar, förvisso väldigt atletiska men ändå lätta, och hoppar banor på 150-160.
Med tanke på att det verkar ganska vanligt att helt vanliga hobbyhästar har en viktgräns på 70-75 kg, det låter väldigt lågt i jämförelse tycker jag... Eller?
De är ju visserligen inte lika vältränade, men de presterar inte på närheten av samma nivå heller.
 
Hej! funderar på att köpa ett russ. b ponny på 125 cm. Vad är de ungefärliga rekommendationerna för vikt och längd?

Längdmässigt bör väl runt 150-155 cm vara max för regelbunden ridning, lite beroende på hur ponnyn är byggd. Viktmässigt samma sak, jag har egentligen dålig koll på så små ponnyer men 55 kanske? För ett vältränat russ då givetvis, och som sagt regelbunden ridning. Vid enstaka tillfällen tar säkert inte ett vältränat russ skada av en lite större ryttare heller.
 
Sitter och tittar på internationell hoppning (gamla klipp), och började fundera.
Det är ju många män som rider och alla är inte pyttesmå. Någon som vet på ett ungefär hur stora de är? Funderar då de ofta rider lättbyggda hästar, förvisso väldigt atletiska men ändå lätta, och hoppar banor på 150-160.
Med tanke på att det verkar ganska vanligt att helt vanliga hobbyhästar har en viktgräns på 70-75 kg, det låter väldigt lågt i jämförelse tycker jag... Eller?
De är ju visserligen inte lika vältränade, men de presterar inte på närheten av samma nivå heller.


Ludger Beerbaum är runt 190+cm, Peder Fredriksson samma, likaså Henrik von Eckerman, Patrik Kittel, Jan Brink, Kristian von Krusenstierna mfl mfl. Många av de manliga toppryttarna är långa både inom dressyren och hoppningen. Skulle gissa att de flesta väger runt 85-95kg. Många säger ju att det inte är ett problem eftersom de rider så himla bra, det är förvisso sant. MEN de var också nya och obalanserade en gång i tiden.

Jag tycker att om hästarna fixar hoppa OS-banor på 160cm med dessa ryttare (och gå GP-program) som ska nog allt en vanlig kuse knata runt med en ryttare i den storleken i skogen eller på banan utan att dö viktdöden.
 
@Fiorano Som jag misstänkte då, inga små pyttemän. Skönt att det är fler som resonerar som mig då angående viktgränser.

Häromdagen pratade jag med en flicka, 13-14 år, 160-165 cm lång och normalviktig. Hon oroade sig för att hon var för stor för ridskolans ponnyer, alltså även de stora D-ponnyerna. Då kan jag ta herrarna i eliten som exempel på hur det faktiskt ser ut i ryttarvärlden :)
 
Knapplån.

Kan en som är ca 177 cm lång ca vikt 63 kg rida säg en connemara på ca 150? En duktig och välbalanserad ryttare som tävlar mycket och rider riktigt bra.
Eller en fjording på runt 145?
Gärna bilder på längre ryttare som rider lite mindre hästar/ponnys då jag tycker det är svårt att se det annars när man bara skriver längd/vikt/mankhöjd. Tusen tack på förhand!
 
Knapplån.

Kan en som är ca 177 cm lång ca vikt 63 kg rida säg en connemara på ca 150? En duktig och välbalanserad ryttare som tävlar mycket och rider riktigt bra.
Eller en fjording på runt 145?
Gärna bilder på längre ryttare som rider lite mindre hästar/ponnys då jag tycker det är svårt att se det annars när man bara skriver längd/vikt/mankhöjd. Tusen tack på förhand!

Ja, och ja.

Vikten är inget problem för någon av hästarna. Connemaror har ofta ganska mycket massa och bär därför upp en större ryttare. Möjligen att ryttaren känner sig lite lång, men har hen bra balans och ridteknik borde det inte störa för mycket.
Och fjordingar har också mycket massa, och sväljer mycket längd. Men det kommer ju inte se "dressyr-prydligt" ut, men GÅR gör det absolut! :)
 
@saffran Självklart kan en sån ryttare rida en mara:).

Jag har två connemaror, är själv 1,68m.

Med Juno som är ca 145 cm kanske:
10521840_10203374755881520_3370233256919229542_n.jpg


10489698_10203325444688771_7427382144545494106_n.jpg


Med Barbie som bara är ca 140cm
1958259_10202645672174883_877396232_n.jpg


1231192_10201288474165781_2075202023_n.jpg
 
Jag orkar inte...
Den här ponnyn påstås av en tjej väga ca 300 kg och säger att med 25%-regeln alltså kan bära typ 70 kg. Tjejen på bilden tycker inte alls att hon är stor: http://i.imgur.com/Qm2Psyl.jpg

Och hon hade mage att påstå att ponnyn var "naughty" för att han bockade av henne :banghead:
 
Fattar inte.. Jag kommenterade och sa att no way att den lilla ponnyn väger 300 kg. Hon försvarade sig med att hon minsann är welsh-uppfödare och därför kan allt :meh:

Ja men gud så bra då :up: Welshuppfödare får ju ett chip inmonterat i hjärnan med ALL nödvändig kunskap. Toppen!

Nää, vi har en liten ponny i stallet, liten c-ponny av lite grövre modell, han väger när han är i bra form ca 350. Och han är alltså BRA mycket större än den där lilla. Min d-ponny är kraftig och dessutom tjock just nu, hon väger lite över 400 kg. Aldrig i hela världen väger den där lilla 300 kg.
 
Hej! Jag är 160cm lång och väger 50kg. Kan jag rida en Welsh ponny på 123cm några dagar i veckan?

Ja, det tror jag absolut att du kan göra :)

Själv är jag nästan 10cm längre än dig och väger nästan 10kg mer och jag rider ibland B-ponnyer (större B-ponnyer) utan att det varken ser eller känns särskilt konstigt.
 
Hej! Jag är 160cm lång och väger 50kg. Kan jag rida en Welsh ponny på 123cm några dagar i veckan?

Jadå, visst kan du, men du kanske känner dig lite lång beroende på hur ponnyn är byggd och hur bra balans du har.
Prova och känn, känns det bra och balanserat är det säkert inga problem :)
 
Hej!
Planerar att bli hästägare framåt våren igen efter ett uppehåll, kommer främst köra men kommer nog vilja hoppa upp och ta lugnare turer i skogen ibland också. Saken är den att jag var med om en ridolycka och självförtroendet är inte på topp uppe på hästryggen utan jag vill ha så nära till marken som möjligt. Då är ju funderingen , är 167 cm och väger 60 kg, hur pass liten ponny/häst jag kan titta på?
Kommer främst kolla på lite mer robust byggda raser.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 996
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 459
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 986
Senast: Magiana
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 600
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp