Längd- och vikttråd

@LittleJohn Jag har typ samma mått som dig och min ena connemara är ca 140. Kan varmt rekommendera rasen eftersom de har ett underbart lynne och är väldigt trygga härliga hästar:).

Sä här ser vi ut, tävlar upp till MsvC:
10552609_10203653278884421_5618438111371742663_n.jpg
 
Hej!
Planerar att bli hästägare framåt våren igen efter ett uppehåll, kommer främst köra men kommer nog vilja hoppa upp och ta lugnare turer i skogen ibland också. Saken är den att jag var med om en ridolycka och självförtroendet är inte på topp uppe på hästryggen utan jag vill ha så nära till marken som möjligt. Då är ju funderingen , är 167 cm och väger 60 kg, hur pass liten ponny/häst jag kan titta på?
Kommer främst kolla på lite mer robust byggda raser.

Islandshäst!
3cm längre än dig och ca 5kg tyngre.
Rider 132-140 i nu länget utan problem.
Himlans vänliga hästar :love:
 
Men snälla, rid INTE på en shettis om du väger 60 kg! :o
Men jag skulle inte säga att shettisen skulle dö av det heller!
Beror ju alldeles på i vilken form, skötsel innan och vad det blir för typ av pass.
Små ponnyer behöver ju ibland lite större ryttare som hoppar upp och korrigerar dem och då blir det ibland lite större och tyngre ryttare. Har man skött om dem rätt, och rider dem på rätt sätt, så skulle jag säga att det inte är någon fara.
Naturligtvis ska man inte säga rakt av utan att se hur den är byggd osv. Skulle det tex vara en hingst, skulle jag säga utan tveken GO for IT, för de har mer kraft än vad man tror om de små illbattingarna eller småbusar :D:cool:
 
Men snälla, rid INTE på en shettis om du väger 60 kg! :o
Men jag skulle inte säga att shettisen skulle dö av det heller!
Beror ju alldeles på i vilken form, skötsel innan och vad det blir för typ av pass.
Små ponnyer behöver ju ibland lite större ryttare som hoppar upp och korrigerar dem och då blir det ibland lite större och tyngre ryttare. Har man skött om dem rätt, och rider dem på rätt sätt, så skulle jag säga att det inte är någon fara.
Naturligtvis ska man inte säga rakt av utan att se hur den är byggd osv. Skulle det tex vara en hingst, skulle jag säga utan tveken GO for IT, för de har mer kraft än vad man tror om de små illbattingarna eller småbusar :D:cool:
 
Jag kommer ihåg sista ridlektionen jag hade på ridskola, då red vi ut och hoppade terränghinder och jag fick Billy-Boy 140 cm i manke. Var ca 173 cm lång men vägde nog max 55 kg vid tillfället (numera 175/64). Det höll på att gå illa då han var lite vild och jag kände tydligt att jag var för lång. Hade vanligtvis bra balans och så men kände att den blev negativt påverkad. Ponnyn i fråga hade kort hals och kropp, var en smula viktbärande kan jag tro, men det fanns liksom ingenting framför sadeln kändes det som xD

Funderar nu på min framtida häst och hur liten den kan vara som minst... Vill inte att det ska kännas vingligt eller se tokigt ut. Vill inte ha en pansarvagn till häst heller :grin: men jag antar att jag får prova några mindre hästar och kanske maxade d-ponnyer och se hur det känns :idea:
 
Jag kommer ihåg sista ridlektionen jag hade på ridskola, då red vi ut och hoppade terränghinder och jag fick Billy-Boy 140 cm i manke. Var ca 173 cm lång men vägde nog max 55 kg vid tillfället (numera 175/64). Det höll på att gå illa då han var lite vild och jag kände tydligt att jag var för lång. Hade vanligtvis bra balans och så men kände att den blev negativt påverkad. Ponnyn i fråga hade kort hals och kropp, var en smula viktbärande kan jag tro, men det fanns liksom ingenting framför sadeln kändes det som xD

Funderar nu på min framtida häst och hur liten den kan vara som minst... Vill inte att det ska kännas vingligt eller se tokigt ut. Vill inte ha en pansarvagn till häst heller :grin: men jag antar att jag får prova några mindre hästar och kanske maxade d-ponnyer och se hur det känns :idea:
Det är lite av tjusningen att rida mindre hästar, exempelvis islandshästar, om man inte är småväxt då hästen inte kan hantera att man är i obalans eller håller banasen med tyglarna på samma vis som en större häst. Fuskar man så märks detofta direkt och ger man sig på att hoppa lär det bli ännu svårare.
 
Det är lite av tjusningen att rida mindre hästar, exempelvis islandshästar, om man inte är småväxt då hästen inte kan hantera att man är i obalans eller håller banasen med tyglarna på samma vis som en större häst. Fuskar man så märks detofta direkt och ger man sig på att hoppa lär det bli ännu svårare.

Håller med! Kändes konstigast i början men sen var det inga större problem. Samma som en annan gång, var van vid en sadel och så bytte de till en annan utan lika mycket stöd för skänkeln. De första hoppen i den flaxade skänkeln som tusan! Men efter ett par lektioner så hade jag anpassat mig. Lite ot men ja, man vänjer sig är väl det jag vill få fram. Om man nu inte har dålig balans x)
 
Jag rider en liten häst på 150, själv är jag 173. Ser inte konstigt ut och dessutom kan hon inte ha en liten ryttare då hon kan vara väldigt svår riden :)
 
Senast ändrad:
Vi har just nu en häst på prov som endast mäter ca 156. Han är fullblodskorsning men lite kompakt och kort. Min tös är 173 med långt överliv och mullig. Meeen, denna lilla häst har vi ju blivit smått förälskade i. Nackdelar med längden mm då överlivet är långt dessutom?

10711580_815078048513716_1654949811_n.jpg
 
Senast ändrad:
Jag tycker inte att det ser så tokigt ut. Visst är hon lite lång på honom, men då är det ju bara att vara extra noggrann med balansen, och det kan man ju "köra in sig" på hästen med. Och hästen ser kompakt ut, riktigt fin! :) Förstår att ni är förälskade :D
 
Jag är 164 cm och väger 70 kg, kan jag rida på en oriden smäcker D-ponny?

Om hästen var inriden, fullvuxen och i full kondition - då hade jag sagt "kör på". Men en oinriden smäcker D-ponny skulle i min mening behöva en lättare ryttare tills dess att den har lärt sig att bära och musklat på sig.
 
Om hästen var inriden, fullvuxen och i full kondition - då hade jag sagt "kör på". Men en oinriden smäcker D-ponny skulle i min mening behöva en lättare ryttare tills dess att den har lärt sig att bära och musklat på sig.

Jag kommer nog låta någon lättare person få "åka runt" lite först medans jag leder, kommer tyvärr inte finnas någon ridkunnig som kan hjälpa mig.
Ska få en häst i Indonesien och i den byn finns hobbyridning inte på världskartan, också svårt att hitta större häst.
 
Ludger Beerbaum är runt 190+cm, Peder Fredriksson samma, likaså Henrik von Eckerman, Patrik Kittel, Jan Brink, Kristian von Krusenstierna mfl mfl. Många av de manliga toppryttarna är långa både inom dressyren och hoppningen. Skulle gissa att de flesta väger runt 85-95kg. Många säger ju att det inte är ett problem eftersom de rider så himla bra, det är förvisso sant. MEN de var också nya och obalanserade en gång i tiden.

Jag tycker att om hästarna fixar hoppa OS-banor på 160cm med dessa ryttare (och gå GP-program) som ska nog allt en vanlig kuse knata runt med en ryttare i den storleken i skogen eller på banan utan att dö viktdöden.
Dö viktdöden ha ha vad roligt det lät:-)
 
Jag är 164 cm och väger 70 kg, kan jag rida på en oriden smäcker D-ponny?

Nej, skulle jag säga, fast det finns ju alltid undantag. Säg att D-ponnyn väger kanske 350kg, du väger 70, det är 20% av ponnyns kroppsvikt. Åka runt en stund någon gång ibland lär den inte dö av (det märks väl om den håller på att duka under av vikten i värsta fall! :angel: ) men att regelbundet sätta en för tung ryttare på en dessutom otränad ponny tycker jag låter otaktiskt.
Skulle säga helst under 55kg för en ej viktbärande D-ponny, sen kanske den med tiden kan bli mer viktbärande.
 
Nej, skulle jag säga, fast det finns ju alltid undantag. Säg att D-ponnyn väger kanske 350kg, du väger 70, det är 20% av ponnyns kroppsvikt. Åka runt en stund någon gång ibland lär den inte dö av (det märks väl om den håller på att duka under av vikten i värsta fall! :angel: ) men att regelbundet sätta en för tung ryttare på en dessutom otränad ponny tycker jag låter otaktiskt.
Skulle säga helst under 55kg för en ej viktbärande D-ponny, sen kanske den med tiden kan bli mer viktbärande.

Ok, jag vill kunna rida långturer, dressyr och hoppa några skutt med min ponny dagligen.. så småningom :(
 
Vilket klurigt läge! :/ Känsligt ämne, men skulle det vara möjligt att försöka gå ner i vikt själv? Även om det är tufft och tar tid så borde det ändå vara lättare än att trolla ponnyn större, eller biffigare utan någon som kan träna den dit? :o
Eller fundera på att lägga om inriktning, tills vidare iallafall, kanske prova körning?
Det krävs ju mycket jobb att träna en häst ridmässigt stark, uppsuttet jobb, så det blir liksom status quo om man skulle behöva lägga ner ett par års ridträning med för tung ryttare för att den ska klara av sin ryttare - har man otur hinner den kanske gå sönder på den tiden. Det går nog om man är väldigt systematisk och effektiv i sin träning så man kan lyckas trots kortare och färre uppsuttna ridpass, med kunskapsnivå à la skicklig och erfaren beridare, och även det skulle behöva få ta ett par års uppbyggnad innan man kan köra på "som vanligt" om man inte ska riskera att gå för fort fram för fysiken.
 
@Habiba Alltså jag tror att du gott kan rida ponnyn. När jag fick Barbie var hon bara fyra år och knappt riden. Jag var 168 cm och vägde väl samma då som nu (pendlar mellan 58-61) och ponnyn var bara 140 cm knappt. I början satt jag bara på henne max tre dagar i veckan. När jag skulle ut i skogen skrittade jag både dit och hem för hand. För att inte överdriva belastningen.

Såvida du inte drar över 70-strecket och kanske hade kunnat gå ner ett par kilon så tror iaf jag att du har många års glädje framför dig med din ponny:). Om man dessutom hänvisar till den forskning som är gjord såg man inte skador uppkomna från ryttarens vikt förrän den översteg 30%. Men det optimala var runt 15%.
 
Tack för svar, jag kommer försöka förlora 5 kg vikt eller mer, tror dock inte det kommer hålla i sig då jag ofta går upp i vikt när jag rider, lägger ju på sig mer muskler när man rider och jag kommer gifta mig i Januari och förmodligen bli gravid nån gång efter det.
Ponnyn kommer jag också få i Januari som bröllopsgåva men nu känner jag mig lite i valet och kvalet om jag ska låta dem köpa någon ponny, är ju så mycket pengar för dem att köpa, nästan 8 månadslöner av vad min fästman tjänar och om jag inte kan rida den är det inte värt det.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 887
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 943
Senast: Magiana
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 562
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp