Längd- och vikttråd

Min gubbe är 1.82 lång och väger 107 kg.. Han har lagt ca 10 kg trivselhull men är också väldigt musklad. Han är total nybörjare men har god kroppskontroll..

Jag har huvudbry med häst till honom. Har en donna på 1.73 som själv väger 670 kg men hon är äldre och lite längre i ryggen utan att vara "taxlång"..

Vågar man sätta upp honom på ett stort hbl eller ska jag försöka hitta ngt stort kallblod?
 
Hur mycket är hon van att bära? Jag skulle prova sätta upp och se hur hästen reagerar, kanske 5-10 minuter åt gången, är det så att din man tränar och har muskler så får han nog ganska snabbt mjölksyra. Min bror som kört bodybuilding satt upp på vår häst och tyckte att det var jobbigt efter fem minuter, likaså jag hade jättesvårt med ridningen när jag började om då jag tränat hel del emellan och jag tror att det beror på att större muskler blir tröttare fort. Då kan det vara lagom både för din gubbe och häst att ta små stunder i taget.

Har du möjlighet så kanske prova sätta upp en något tyngre van ryttare emellan också så får din häst träna upp sig med en balanserad ryttare, även om din gubbe har bra kroppskontroll så är det svårt att vara välbalanserad i nåt man aldrig utövat tidigare.

Jag ser inte att ett kallblod automatiskt skulle vara mer viktbärande utan en balanserad, välmusklad häst som fått vänja sig vid belastningen gradvis. Jag troro inte det är så pepp vilken häst man än väljer att slänga upp en ryttare som väger kanske 30kg mer än den är van vid och köra en timma även om det säkert finns en hel del som klarar det.
 
Nej han är ingen kroppsbyggare, fd friidrottare som nu håller kvar mkt muskelmassa pga sitt tunga jobb.. Mjölksyra tror jag inte han får så fort..
 
KL
Någon gång i framtiden funderar jag på att köpa en häst. Kanske om något/några år eller så.
Det jag funderar på då är en häst som både jag och min mamma, som ev. efter många år kanske vill ta upp ridningen så smått, ska kunna rida. Dock ska det i så fall vara jag som rider, tränar och tävlar den främst, men mamma ska kunna ta en lugn runda i skogen eller ett lätt/lugnt pass på banan utan att den går av på mitten så att säga.
Jag själv trivs bäst med något grövre hästar på runt 148-160 cm i mkh. Tänk typ "övermaxad" connemara/irländare/new forest, stor welsh cob eller lettiskt halvblod. Jag själv är 162 cm/ca. 55 kg. Mamma är typ 172 cm/ca. 65 kg.
Skulle en säg welsh cob på 158 cm klara ett lättare pass med henne på ryggen, tro? :)
 
Ja gud ja. Jag red welsh cob på 160 när jag vägde 90 kg ;) Det var inga som helst problem. De är maffiga hästar - men som alltid - individ, ålder, kondition, muskler, vana att bära, osv.
 
KL
Någon gång i framtiden funderar jag på att köpa en häst. Kanske om något/några år eller så.
Det jag funderar på då är en häst som både jag och min mamma, som ev. efter många år kanske vill ta upp ridningen så smått, ska kunna rida. Dock ska det i så fall vara jag som rider, tränar och tävlar den främst, men mamma ska kunna ta en lugn runda i skogen eller ett lätt/lugnt pass på banan utan att den går av på mitten så att säga.
Jag själv trivs bäst med något grövre hästar på runt 148-160 cm i mkh. Tänk typ "övermaxad" connemara/irländare/new forest, stor welsh cob eller lettiskt halvblod. Jag själv är 162 cm/ca. 55 kg. Mamma är typ 172 cm/ca. 65 kg.
Skulle en säg welsh cob på 158 cm klara ett lättare pass med henne på ryggen, tro? :)

Hon skulle få rida min D-ponny utan problem (om det inte vore för att hon är bara tre år men om vi bara pratar vikt...)
 
KL
Någon gång i framtiden funderar jag på att köpa en häst. Kanske om något/några år eller så.
Det jag funderar på då är en häst som både jag och min mamma, som ev. efter många år kanske vill ta upp ridningen så smått, ska kunna rida. Dock ska det i så fall vara jag som rider, tränar och tävlar den främst, men mamma ska kunna ta en lugn runda i skogen eller ett lätt/lugnt pass på banan utan att den går av på mitten så att säga.
Jag själv trivs bäst med något grövre hästar på runt 148-160 cm i mkh. Tänk typ "övermaxad" connemara/irländare/new forest, stor welsh cob eller lettiskt halvblod. Jag själv är 162 cm/ca. 55 kg. Mamma är typ 172 cm/ca. 65 kg.
Skulle en säg welsh cob på 158 cm klara ett lättare pass med henne på ryggen, tro? :)
Om inte den mest viktbärande typen av hästar kan bära någon som väger 65 kg när det gäller promenadridning så lär många få lägga ner ridningen. Typ alla friska hästar från c-ponny och upp bör klara det utan vidare.
 
Min gubbe är 1.82 lång och väger 107 kg.. Han har lagt ca 10 kg trivselhull men är också väldigt musklad. Han är total nybörjare men har god kroppskontroll..

Jag har huvudbry med häst till honom. Har en donna på 1.73 som själv väger 670 kg men hon är äldre och lite längre i ryggen utan att vara "taxlång"..

Vågar man sätta upp honom på ett stort hbl eller ska jag försöka hitta ngt stort kallblod?
Som jag skrev någon annanstans - min kamel skulle lätt bära din gube. (jag o Fenestra känner varandra IRL, för den som undrar)

Jag tror säkert att din tant också kan bära honom, när hon är igång. Problemet med henne just nu är att hon inte är igång och musklad och då blir det svårare att bära upp gubben om han inte koordinerar sig fullt ut innan han hunnit lära sig att hitta balansen till häst. För även om han är stabil i bålen så är det ju annorlunda att sitta på en hästrygg jämfört med att bära tunga saker... Åsså ska han hitta takten också ;)

Sen håller jag med den som skrev tidigare att det inte alls är säkert att ett kallblod bär tyngre ryttare bara för att den är kompaktare i konstruktionen.
 
Funderar på om det skulle vara möjligt att skaffa gemensam häst med pojkvännen någon gång i framtiden? Jag är 1,60 lång och väger 50 kg, min pojkvän är 1, 80 lång och väger 80 kg. Hur stor och tung häst skulle vara lämplig för att vi båda skulle kunna rida den?
 
180/80 kg är ju ingen anmärkningsvärd storlek alls. En normalstor ridhäst blir nog finfint :) Vad gäller längd brukar man väl säga allt mellan 10-20 cm längre än hästens mankhöjd, men där spelar ju också andra faktorer in som t ex båldjup, hästens kroppsbyggnad osv. Men rent generellt skulle jag i er sits leta efter hästar över 160 i mkh.
 
Funderar på om det skulle vara möjligt att skaffa gemensam häst med pojkvännen någon gång i framtiden? Jag är 1,60 lång och väger 50 kg, min pojkvän är 1, 80 lång och väger 80 kg. Hur stor och tung häst skulle vara lämplig för att vi båda skulle kunna rida den?

Håller med Hier, en normalstor häst (160 i mkh och uppåt, halvblodstyp) borde klara av det utan problem. Delade häst med min pappa, ett hbl på ca 167cm i mkh. Såg proportionerligt ut och var inga problem för damen att bära, oavsett inriktning. Han var dessutom nybörjare då vi skaffade henne. Gissar att många manliga toppryttare ligger däromkring dessutom och de hästarna är inte jättar direkt =)
 
Funderar på om det skulle vara möjligt att skaffa gemensam häst med pojkvännen någon gång i framtiden? Jag är 1,60 lång och väger 50 kg, min pojkvän är 1, 80 lång och väger 80 kg. Hur stor och tung häst skulle vara lämplig för att vi båda skulle kunna rida den?

Det borde inte vara några problem!
Min sambo är 190 cm, väger 80 kg. Han har ridit en lipizzanare på typ 160 cm utan problem eller att det såg knasigt ut.

5fc7f00f-37ab-4eba-8a80-d1ffdfa66333_zps3a1e0ccd.jpg
 
Jag har en fundering...
Min d-ponny som jag har nu kan utan problem bära upp mig (knappt 175 cm lång, tror jag, bra balans och jämna proportioner ben-överkropp) utan att det känns eller ser det minsta tokigt ut. Hon är en ganska maffig, men ännu lite omusklad, d-ponny. Inte maxad utan runt/strax under 145 gissar jag på.

Jag kommer förhoppningsvis ha kvar henne i massor av år, men jag vill gärna i framtiden ha en till häst och funderar lite redan nu på storlek. "Enligt mallen" bör jag ju rida en normalstor häst, säg runt 165, men jag känner mig inte alls hemma på dem. Innan jag skaffade min donna provade jag massor av hästar, bland annat en mycket fin, välriden och trevlig valack på just 165, men jag kände mig som en mygga på den och även ägaren sa att han var i största laget för mig.

Själv trivs jag bäst på maffiga ponnyer (maxad c och uppåt) och små, lätta hästar runt 155-160. Jag har ridit många andras hästar, både privat och i försäljningsstall och på ridskolor, och får ofta rida c- och d-ponnyer. Jag känner mig inte stor på en ponny åt det kraftigare hållet med normallång hals, men de med kort hals känns pyttesmå. Och jag har aldrig ridit en "normalkraftig" stor häst (över 160) som känts lagom.

Men alltså... Egentligen är jag för lång för de små, eller hur? Hur ska jag bete mig?
Att det handlar mycket om ridteknik vet jag, och jag är för dålig på storhästridning. Jag är också mer hopprädd ju större häst jag sitter på, och det spelar förstås också in i min känsla. Men hur liten häst kan jag egentligen skaffa mig, den dag jag skaffar en till?
En till maffig d-ponny/liten storhäst, kan det fungera?
 
Jag har en fundering...
Min d-ponny som jag har nu kan utan problem bära upp mig (knappt 175 cm lång, tror jag, bra balans och jämna proportioner ben-överkropp) utan att det känns eller ser det minsta tokigt ut. Hon är en ganska maffig, men ännu lite omusklad, d-ponny. Inte maxad utan runt/strax under 145 gissar jag på.

Jag kommer förhoppningsvis ha kvar henne i massor av år, men jag vill gärna i framtiden ha en till häst och funderar lite redan nu på storlek. "Enligt mallen" bör jag ju rida en normalstor häst, säg runt 165, men jag känner mig inte alls hemma på dem. Innan jag skaffade min donna provade jag massor av hästar, bland annat en mycket fin, välriden och trevlig valack på just 165, men jag kände mig som en mygga på den och även ägaren sa att han var i största laget för mig.

Själv trivs jag bäst på maffiga ponnyer (maxad c och uppåt) och små, lätta hästar runt 155-160. Jag har ridit många andras hästar, både privat och i försäljningsstall och på ridskolor, och får ofta rida c- och d-ponnyer. Jag känner mig inte stor på en ponny åt det kraftigare hållet med normallång hals, men de med kort hals känns pyttesmå. Och jag har aldrig ridit en "normalkraftig" stor häst (över 160) som känts lagom.

Men alltså... Egentligen är jag för lång för de små, eller hur? Hur ska jag bete mig?
Att det handlar mycket om ridteknik vet jag, och jag är för dålig på storhästridning. Jag är också mer hopprädd ju större häst jag sitter på, och det spelar förstås också in i min känsla. Men hur liten häst kan jag egentligen skaffa mig, den dag jag skaffar en till?
En till maffig d-ponny/liten storhäst, kan det fungera?
Jag rä ungefärlika lång och har också fastnat lite i ponnystorlek på häst. mestadels ÄR det en träningssak. hade en period då jag red 4 olika stora hästar per vecka, då red jag storhäst bra. Efter det har jag ridit liten gummibollsponny i tre år och blir både lite höjdrädd och framför allt stegblind när jag rider storhästar. Mina ponnyer har en galopp jag är van att se avstånd på, men rider jag stora hästar har jag ingen som helst aning om hur långt jag har kvar till ett hinder. Klarar inte ens av att komma rätt på bommar längre, liksom. Blev upptvingad på en ganska grön häst i somras pga "du är duktig, han behöver vänjas vid målade bommar, nu kör vi". Var det ÄCKLIGASTE jag gjort på länge. trots att hindren bara var 80-90 så hade jag ingen aning alls om det skulle vara fram eller lite tillbka, och då var jag ändå hoppryttaren som inte bangade för nåt under 140 under perioden jag red många olika hästar och ALLTID kom rätt.

Jag tror lösningen på det är att hitta en schysst stor häst man kan få vara medryttare på. jag har också märkt att jag passar bäst på storhästar som har lite mer "rund" bål, som känns mer ponnyiga. de som har för oval bål sitter jag lustigt på, kommer inte till bra inverkan på och har dålig balans på. Egentligen borde ju jag också se till att min nästa häst är minst 160, men de två jag har idag är ca 140 och 146 :)
 
Blev upptvingad på en ganska grön häst i somras pga "du är duktig, han behöver vänjas vid målade bommar, nu kör vi". Var det ÄCKLIGASTE jag gjort på länge. trots att hindren bara var 80-90

Bara? :eek: Jag rider inte ens i närheten av hinder på de höjderna om jag sitter på en storhäst :D Högsta jag hoppade med storhästen jag hade på foder för några år sedan (obs, övervuxen ponny, runt 155) var väl 80 kanske, men på enstaka hinder. Bana 70-75.
Flera hinder i följd på över 80 cm har jag bara hoppat med ponny :bump: Men så har jag aldrig lyckats ta mig högre än LC-nivå heller...

Men annars så har du säkert rätt i att det mest av allt är en träningssak. Jag har visserligen ridit även stor häst, ett åbäke på 170+, varje dag i några månaders tid. Och flera år på ridskola, parallellt med egen ponny. Men inte hjälpte det :o
 
@_Charlotte_ Jag är nyfiken på hur du ser ut till häst? Jag är 168, men har korta ben och mina är 140 och 145-46.

Såhär ser jag ut på min egen som är 145-46 cm:
1012390_10204015601222253_259289710277601230_n.jpg


Och så här på en annan D-ponny som jag tävlat som också är 146 cm. Som synes är han mycket grövre i typen än min egen och ser således betydligt större ut. Så typen spelar väldigt stor roll.
10653675_10203742064504006_4617788203617848986_n.jpg
 
@_Charlotte_ Jag tror helt klart du kan rida D-ponny utan några problem om du har bra balans och inte är för tung!

Jag är 169-170 cm och håller på och rider in min 2,5 åring som jag har mätt till 136-138 i manken. Visst är jag lång, men det går ju.

emmas5_by_erehsidne-d82e8mb.jpg


På hennes mamma som var maxad D-ponny såg jag ut såhär på.

st8.png


stellabus2-1.png
 
Senast ändrad:
Hej! Jag är ung. 167 cm lång och väger kanske runt 50 kg. Kan jag rida en c-ponny? (Sto, 135 cm, rätt vältränad, svensk ridponny..) Kan jag hoppa henne utan problem eller borde jag inte rida henne alls? :)
 
Hej! Jag är ung. 167 cm lång och väger kanske runt 50 kg. Kan jag rida en c-ponny? (Sto, 135 cm, rätt vältränad, svensk ridponny..) Kan jag hoppa henne utan problem eller borde jag inte rida henne alls? :)

Du kan utan problem rida ponnyn!
Jag själv har en c-ponny på ynka 130 cm, jag är 160 cm och 50 kg. Jag har ridit in henne själv och vi har precis börjat hoppa lite smått, inga problem :)



 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 988
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 458
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 986
Senast: Magiana
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 600
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp