Längd- och vikttråd

Bara en spännande fråga. Vad skulle ni säga är viktgränsen på en väldigt maxad (140cm) C-ponny welshpartbred? Ponnyn i fråga är 6år, väldigt välmusklad och i gott hull och tävlingsform (tävlar LA hoppning). Viktgränsen för en lite obalanserad mindre rutinerad ryttare? Viktgränsen för en väl balanserad rutinerad ryttare?
 
65 för rutinerad och 55 för orutinerad kanske?
Jag blir så fascinerad av dessa låg vikter för en välmusklad ponny.

Vad menar du att en dåligt musklad lite kraftigare C-ponny kan bära?

Sedan beror så mycket på vad man ska göra. Är det en krävande terrängritt eller en nybörjarlektion? Är det för en permanent ryttare eller en enstaka gång? Blir det samma vikter med en lång rygg och en kort?

Beroende på omständigheterna skulle jag kunna lägga maxvikten på någonstans mellan 50 och 100 kg. Klarar hästen en krävande terrängritt med hopp på dryga metern med en ryttare på 60 kg klarar den säkerligen dressyrpass med betydligt tyngre ryttare på uppemot 100 kg och det senare lär vara mindre belastning om nu inte ryttaren sitter och dunsar.
 
Säg 2 markarbetspass i veckan på bana. Framskritt och avskritt för hand. Ryttaren rider 15-20min per gång. Rutinerad balanserad ryttare. Klarar den 75kg?

Säg aktiv ryttare, yngre (lite obalanserad) som rider ponnyn 6dagar i veckan 45-60min per gång. Allt från dressyr till hopp på högre nivå och tävlar. Klarar den 60kg?

Två exempel där då för samma exempel ponny som tidigare.
 
Hoppa på högre nivå när amn är obalanserad låter inget vidare oavsett vikt. Bättre att träna balansen.

Att en rutinerad ryttare på 75 kg rider markarbete/dressyr är säkert ok om hästen inte verkar besvärad. Det måste vara hästen som avgör.
 
Sååååå låg vikt är det väl ändå inte? Ponnyn är ju LITEN.

Kör själv med 15-20%-regeln. Räknar då ca 15% av hästens idealvikt och får ett hum om lämplig viktgräns
 
Jag blir så fascinerad av dessa låg vikter för en välmusklad ponny.

Vad menar du att en dåligt musklad lite kraftigare C-ponny kan bära?

Sedan beror så mycket på vad man ska göra. Är det en krävande terrängritt eller en nybörjarlektion? Är det för en permanent ryttare eller en enstaka gång? Blir det samma vikter med en lång rygg och en kort?

Beroende på omständigheterna skulle jag kunna lägga maxvikten på någonstans mellan 50 och 100 kg. Klarar hästen en krävande terrängritt med hopp på dryga metern med en ryttare på 60 kg klarar den säkerligen dressyrpass med betydligt tyngre ryttare på uppemot 100 kg och det senare lär vara mindre belastning om nu inte ryttaren sitter och dunsar.

Jag tycker inte heller att man ska sätta onödigt låga viktgränser, jag är ju en av de här på forumet som snarare är tvärtom. Men samtidigt bör de vara rimliga också. Nu rör det sig om en C-ponny och då tycker jag att en obalanserad ryttare inte bör väga så mycket, även om ponnyn är musklad. 55 var kanske lite väl lågt det kan jag hålla med om, men då tog jag i beaktande att det skulle vara för en orutinerad och obalanserad ryttare, och dessutom i kombination med att ponnyn bara är 6 år. En stadig ryttare i balans är en annan femma, men det måste som sagt vara rimligt.

Edit: såg nu att en ryttare på t ex 75 kg skulle arbeta uppsuttet i 15-20 min. Det tror jag inte alls är några problem för ponnyn. De gränser jag satte var för daglig ridning i ca 1 tim.
 
@tramp
Är ponnyn frisk och fräsch borde den absolut klara av en välbalanserad ryttare på 75 kg så korta stunder och så sällan som du frågar om. Jag kan inte tänka mig att det är något problem om inte ryttaren är väldigt lång och därför blir obalanserad.
 
emmas5_by_erehsidne-d82e8mb.jpg
Inleder härmed trådstöld!!!

Men ååååh! :love:

Jag tror att vi behöver en tråd tillägnad Storm, fylld med filmer och bilder från början till nu!!! *snälla*

Nu lämnar jag tillbaka tråden, tack för lånet!
 
Tänkte visa lite bilder på hur det kan se ut när en STOR ryttare rider en liten ponny. Det behöver faktiskt inte se så hemskt ut som man kan tro när man bara läser siffror. 178 cm + 67 kg ryttare på 138 cm ponny. Låter inget vidare, va?

Tyvärr är han naturligt svankryggig, så vi har alltid fått jobba mycket med tömkörning, klättring etc för att hålla ryggen i schack. Har dock alltid fått oerhört fin kritik av veterinärerna på sina 6-månadersvetcheckar för att han är så fin i kroppen :)

hmWhCsx.jpg

F8Y7Rv1.jpg
 
Tänkte visa lite bilder på hur det kan se ut när en STOR ryttare rider en liten ponny. Det behöver faktiskt inte se så hemskt ut som man kan tro när man bara läser siffror. 178 cm + 67 kg ryttare på 138 cm ponny. Låter inget vidare, va?

Tyvärr är han naturligt svankryggig, så vi har alltid fått jobba mycket med tömkörning, klättring etc för att hålla ryggen i schack. Har dock alltid fått oerhört fin kritik av veterinärerna på sina 6-månadersvetcheckar för att han är så fin i kroppen :)

hmWhCsx.jpg

F8Y7Rv1.jpg
Vilken snygg ponny!:):love:

Och ekipaget ser proportionerligt ut, tycker jag!
 
@Milene Tackar å hans vägnar, visst är han cool? :love:

Nu rider jag honom inte varje dag längre, så större delen av veckan går han med lillasyster á 140 cm & 35 kg, men någon dag i veckan får han stå ut med mig. Rätt kul att kunna rida ponny fastän man drog iväg nåt djävulskt på höjden!
 
@Milene Tackar å hans vägnar, visst är han cool? :love:

Nu rider jag honom inte varje dag längre, så större delen av veckan går han med lillasyster á 140 cm & 35 kg, men någon dag i veckan får han stå ut med mig. Rätt kul att kunna rida ponny fastän man drog iväg nåt djävulskt på höjden!
Ja han var jättesnygg!! Gillar skimlar...;):D
 
@Beetlebum Vilket superbra exempel på ett ekipage som på pappret inte ser så bra ut men i praktiken är helt suveräna! Tycker du passar kalasfint på ponnyn:). Vad är det för ponny?
 
@Fiorano Vad kul att du tycker det! Vi har haft en hel del motståndare under åren (när jag själv red ponny och hopptränade + tävlade honom då) eftersom jag nog såg större ut bredvid honom, och just på papperet, än vad jag faktiskt såg ut väl uppe på honom.

19 år gammal irländare (säkert en hel del connemara och någonting tyngre, mer vet jag inte), kom till Sverige som 9-åring och hade då bara gått i det fria. Sedan gjorde han några år på ridskolan som min familj köpte honom från. Jordens snällaste, mest ambitiösa och lydiga lilla ponny. Går i dag regional LB-hoppning med placeringar och gör galoppiruetter + byten i vart tredje, så man får väl säga att lillasystern min fått en riktigt fin liten läromästare :) Funnits i familjen sedan 2007 (då på ridskolan) och kommer att få stanna hos oss livet ut.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 884
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 941
Senast: Magiana
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 560
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp