Längd- och vikttråd

65 för rutinerad och 55 för orutinerad kanske?

Mitt connemarasto på 140 cm och lite kraftig modell hade nema problema att bära mitt orutinerade ex på 75 kg och dotterns stabbiga welsh på 129 cm bar mig plättlätt och jobbade fint utan problem.

Jag red mitt sto i både dressyr, hopp, uteritt i skog och mark och jobbade henne effektivt med mina 161 cm och då ca 62 kg och ingen som såg mig på hennes rygg var ens i närheten av att tänka att jag skulle vara för stor/för tung för henne och det är ju inte så många år sedan jag hade henne.

Jisses, tror ni att ponnyer är gjorda av socker och inte tål att bära något alls :confused:
 
KL
Vad kan jag rida för storlek på hästar?

Jag är 162 cm/ca. 55 kg och har såpass korta ben att jag i princip enbart kan ha 125 cm läder (eller 135 cm, på typ 3:e hålet uppifrån och ner räknat, som dressyrläder...). Är så gammal som årtalet i mitt nick, om nu åldern spelar någon roll i sammanhanget...
Föredrar ju då även den disciplin som anspelas i nicket ;)

Vad anser ni "experter" att jag kan rida/ska ha för storlek på en häst?
Minsta möjliga? "Borde ha"? Största rimliga?

Vet ju själv vad jag föredrar, men skulle vara intressant att veta vad expertisen tyckte på det mer objektiva planet! :)
 
KL
Vad kan jag rida för storlek på hästar?

Jag är 162 cm/ca. 55 kg och har såpass korta ben att jag i princip enbart kan ha 125 cm läder (eller 135 cm, på typ 3:e hålet uppifrån och ner räknat, som dressyrläder...). Är så gammal som årtalet i mitt nick, om nu åldern spelar någon roll i sammanhanget...
Föredrar ju då även den disciplin som anspelas i nicket ;)

Vad anser ni "experter" att jag kan rida/ska ha för storlek på en häst?
Minsta möjliga? "Borde ha"? Största rimliga?

Vet ju själv vad jag föredrar, men skulle vara intressant att veta vad expertisen tyckte på det mer objektiva planet! :)
Det som känns bra från maxad b till 2 m i mankhöjd.

Ungefär
 
KL
Vad kan jag rida för storlek på hästar?

Jag är 162 cm/ca. 55 kg och har såpass korta ben att jag i princip enbart kan ha 125 cm läder (eller 135 cm, på typ 3:e hålet uppifrån och ner räknat, som dressyrläder...). Är så gammal som årtalet i mitt nick, om nu åldern spelar någon roll i sammanhanget...
Föredrar ju då även den disciplin som anspelas i nicket ;)

Vad anser ni "experter" att jag kan rida/ska ha för storlek på en häst?
Minsta möjliga? "Borde ha"? Största rimliga?

Vet ju själv vad jag föredrar, men skulle vara intressant att veta vad expertisen tyckte på det mer objektiva planet! :)

Det beror förstås på hur hästen/ponnyn är byggd och hur den bär upp sin ryttare, men större b-ponny och uppåt lär inte vara något problem om du har okej balans. Om du ska köpa häst och är tävlingsintresserad är väl en stor häst att föredra, och då tror jag en lite mindre och/eller nättare häst skulle passa dig bäst.

Själv red jag ridskolans maxade, biffiga b-ponny när jag var knappt 170 och det såg inte tokigt ut alls, medans jag kände mig stor på en smäcker d-ponny, så det beror enormt mycket på hur hästarna är byggda.
 
@Cherarriduracell @Lobelia @_Charlotte_
Tack för svar! :D
Oj! Men B-ponny t.om?! :o
Nu vet jag ju själv vad jag gillar, men har fått höra flera gånger att en grov maxad C-ponny är absoluta minimum för mig, D-ponny kan funka, men att ca. 160-170 cm är bäst! :confused:
Har i och med det blivit "van", och gillar hästar på runt 155-160 cm bäst, men fick för mig att jag åtminstone skulle kunna rida någon stor/grov C-ponny ibland utan att bryta ryggen av den (därav att jag skrev inlägget ovan)...
B-ponny har jag också ridit några, men i alla fall om vi pratar 125 cm och neråt kan jag säga att det inte är någon hit direkt...
Borde ha bifogat det redan i första inlägget, men här är i alla fall några bilder på hur jag ser ut på hästar av olika storlek:

10620715_613693322087337_2352058798777544162_n.jpg

139 cm av något grövre modell

1966909_483068185149852_124479780_n.jpg

146-148 cm av lättare sportmodell

1606872_612991058824230_1218050525313188664_n.jpg

152 cm av äldre halvblodsmodell

Och med tanke på hur jag ser ut på dessa tre, kan ni nog själva visualisera hur jag ser ut på ännu större :grin:
 
Tack för svar! :D
Oj! Men B-ponny t.om?! :o
Nu vet jag ju själv vad jag gillar, men har fått höra flera gånger att en grov maxad C-ponny är absoluta minimum för mig, D-ponny kan funka, men att ca. 160-170 cm är bäst! :confused:

Det hänger ju väldigt mycket (nästan bara) på hästens och ryttarens balans och hur man använder sin kropp. T.ex. vissa ryttare kryper ihop och drar upp hälarna när de känner sig lite långa - de behöver en större häst. Vissa andra ryttare rider mest med sätet och har bra egen balans, och kan rida mindre hästar.
Och detsamma gäller förstås hästarna. Vissa hästar har bra egen balans, djup bål och lång hals, och passar ofta längre ryttare än hästar med sämre balans, kort hals etc.

Sedan tycker jag att vissa ridskolor har knasiga regler också. En ridskola här i området, till exempel, har som regel att man får väga max 60 kg för att få rida ponny. De har flera stora rejäla d-ponnyer, så det tycker jag är lite fånigt. 60 kg rutinerad ryttare är ju nästan ingenting för en normalmusklad c- eller d-ponny.
Ett annat ställe har individuella maxvikter på varje ponny, typ 45 kg, 48 kg, 50 kg o.s.v. O_o Känns som att vissa ställen inte har sådär superkoll på hästar, om de tycker att maxvikt på olika hästars ryttare är så svartvitt.

Det är bättre tycker jag när ridläraren ser varje ekipage individuellt. Ibland kanske en längre, tyngre ryttare ändå passar bättre på en mindre ponny, på grund av ridskicklighet och balans.
 
@Dressyrtjejen_97 Jag har samma längd/vikt som du. I våras gick min ponny som jag haft i 7år hastigt bort, han var ca 137cm(connemara). Skaffade mig då en 2åring som jag nu håller på att rida in. Är väl i nuläget 140cm men växer väl några cm till och har en hel del kvar att växa på bredden. Trivs super på den storleken av häst men är ju också väldigt van vid det. har aldrig i mitt 25åriga liv ridit storhäst. :)
 
Det hänger ju väldigt mycket (nästan bara) på hästens och ryttarens balans och hur man använder sin kropp. T.ex. vissa ryttare kryper ihop och drar upp hälarna när de känner sig lite långa - de behöver en större häst. Vissa andra ryttare rider mest med sätet och har bra egen balans, och kan rida mindre hästar.
Och detsamma gäller förstås hästarna. Vissa hästar har bra egen balans, djup bål och lång hals, och passar ofta längre ryttare än hästar med sämre balans, kort hals etc.

Sedan tycker jag att vissa ridskolor har knasiga regler också. En ridskola här i området, till exempel, har som regel att man får väga max 60 kg för att få rida ponny. De har flera stora rejäla d-ponnyer, så det tycker jag är lite fånigt. 60 kg rutinerad ryttare är ju nästan ingenting för en normalmusklad c- eller d-ponny.
Ett annat ställe har individuella maxvikter på varje ponny, typ 45 kg, 48 kg, 50 kg o.s.v. O_o Känns som att vissa ställen inte har sådär superkoll på hästar, om de tycker att maxvikt på olika hästars ryttare är så svartvitt.

Det är bättre tycker jag när ridläraren ser varje ekipage individuellt. Ibland kanske en längre, tyngre ryttare ändå passar bättre på en mindre ponny, på grund av ridskicklighet och balans.

Grejen med maxvikterna på ridskolor är man också tar hänsyn till att hästarna måste bära olika typer av varje ryttare varje dag som ger olika signaler, sitter olika osv. Visst kan en musklad D-ponny ta mer än 60 kg rutinerad, men problemet är som sagt om över 60 kg nybörjare kommer och vinglar runt i sadeln. Man kan inte jämföra ridskolemaxvikt med maxvikt ute i privathästvärlden där hästarna rids av en eller ett fåtal ryttare, som i regel också är rutinerade och balanserade.

Visst kan undantag göras, dock. Jag gick upp på storhäst som 12-åring då jag vuxit ur D-ponnyerna, inget konstigt i det. Jag var 174 lång och vägde 70 kg, och då var jag inte särskilt duktig och maxvikten var egentligen 65. Så visst såg man till ekipaget ändå. Senare vägde jag 75 kg och fick rida till busiga ponnyer på vissa lektioner, till och med C-ponnyer. Men att låta en ridskolehäst gå med på gränsen till för tung ryttare hela dagarna funkar inte.
 
Grejen med maxvikterna på ridskolor är man också tar hänsyn till att hästarna måste bära olika typer av varje ryttare varje dag som ger olika signaler, sitter olika osv. Visst kan en musklad D-ponny ta mer än 60 kg rutinerad, men problemet är som sagt om över 60 kg nybörjare kommer och vinglar runt i sadeln. Man kan inte jämföra ridskolemaxvikt med maxvikt ute i privathästvärlden där hästarna rids av en eller ett fåtal ryttare, som i regel också är rutinerade och balanserade.

Visst kan undantag göras, dock. Jag gick upp på storhäst som 12-åring då jag vuxit ur D-ponnyerna, inget konstigt i det. Jag var 174 lång och vägde 70 kg, och då var jag inte särskilt duktig och maxvikten var egentligen 65. Så visst såg man till ekipaget ändå. Senare vägde jag 75 kg och fick rida till busiga ponnyer på vissa lektioner, till och med C-ponnyer. Men att låta en ridskolehäst gå med på gränsen till för tung ryttare hela dagarna funkar inte.

Nej, självklart måste ridskolehästarna slippa nybörjare som är nära gränsen för vad hästen kan bära, absolut!
Men 60 kg? Jag kan inte tänka mig att det är speciellt nära vad en vältränad d-ponny kan bära utan att må dåligt av det?
De har, i likhet med de flesta ridskolor, flera rejäla viktbärande ponnyer som säkerligen bär de flesta vuxna med lätthet. Men de kanske tänker att de som rider ponny ska kunna rida alla ponnyer, även de små c-ponnyerna, och då är förstås 60 kg mer rimligt.
 
Nej, självklart måste ridskolehästarna slippa nybörjare som är nära gränsen för vad hästen kan bära, absolut!
Men 60 kg? Jag kan inte tänka mig att det är speciellt nära vad en vältränad d-ponny kan bära utan att må dåligt av det?
De har, i likhet med de flesta ridskolor, flera rejäla viktbärande ponnyer som säkerligen bär de flesta vuxna med lätthet. Men de kanske tänker att de som rider ponny ska kunna rida alla ponnyer, även de små c-ponnyerna, och då är förstås 60 kg mer rimligt.

Ridskolor måste också ta lite höjd om de sätter vikter, en del uppskattar sin vikt optimistiskt också är det dumt att tvinga någon att byta grupp mitt i terminen för att de växt.
 
Nej, självklart måste ridskolehästarna slippa nybörjare som är nära gränsen för vad hästen kan bära, absolut!
Men 60 kg? Jag kan inte tänka mig att det är speciellt nära vad en vältränad d-ponny kan bära utan att må dåligt av det?
De har, i likhet med de flesta ridskolor, flera rejäla viktbärande ponnyer som säkerligen bär de flesta vuxna med lätthet. Men de kanske tänker att de som rider ponny ska kunna rida alla ponnyer, även de små c-ponnyerna, och då är förstås 60 kg mer rimligt.

Fast på min ridskola var det inte bara D-ponnyerna som hade maxvikt 65 kg, det fanns grova C-ponnyer som hade samma gräns. Det fanns till och med en B-ponny med maxgräns 60 - på en ridskola dessutom. Det var någon konstig korsning, typ shettis/fjording, stark som en oxe. Sen fanns det en D-ponny med maxvikt 55 kg, men hon var fortfarande ung och tanig så jag vet inte vad hennes maxvikt blev efter att jag slutade på ridskolan. Jag fick rida henne på ett par lektioner när jag vägde 75 kg som sagt, eftersom hon fortfarande var under introduktion och utbildning och ännu inte redo att ridas av barn så hon fick gå med erfarna och/eller vuxna sin första tid. Men då snackar vi ju också pass om typ 40-50 min enstaka gånger.

Och ärligt talat, är 65 kg verkligen såå lågt för en D-ponny/grov C-ponny?
 
Jag vet ridskolor som i praktiken verkar ha 45-50 kg gräns även för grova maxade D-ponnyer...:eek::confused:
Appropå viktgränser...
Men absolut, jag förstår varför man har viktgränser och så, ja. Men antingen är det bara jag som är sur för att jag inte rider så mycket ponny längre, eller så borde jag, med mina ca. 52-55 kg, ändå kunna "blanda upp" storhästridningen med någon enstaka grov D-ponny eller så. Tycker jag i alla fall. Men jag kan vara helt fel ute...:(
 
Jag vet ridskolor som i praktiken verkar ha 45-50 kg gräns även för grova maxade D-ponnyer...:eek::confused:
Appropå viktgränser...
Men absolut, jag förstår varför man har viktgränser och så, ja. Men antingen är det bara jag som är sur för att jag inte rider så mycket ponny längre, eller så borde jag, med mina ca. 52-55 kg, ändå kunna "blanda upp" storhästridningen med någon enstaka grov D-ponny eller så. Tycker jag i alla fall. Men jag kan vara helt fel ute...:(

Nej gud, det är ju helt verklighetsfrånvänt. Vad tusan, B-ponnyerna på min ridskola hade maxvikt mellan 50-55 kg. Och ridskolemaxvikt, som sagt. Du är långt ifrån för stor för ponny, beroende på hur lång du är förstås :)
 
@hier Jo, reagerade också på det....
Där jag rider nu är det såhär (ca. minns inte exakt)
B-ponny: 55 kg
C-ponny: Beror lite på stor/liten - grov/smäcker, men runt 60-65 kg.
D-ponny: Som ovan, men runt 65-75 kg.
Liten storhäst (vi har några som bara är någon cm från att var D-ponnyer): 75-80 kg.
Storhästarna: Beroende på ovan nämnda, 80-100 kg.
Och det ställer jag mig liksom helt bakom, och tycker t.om. är bra!
Men jag har liksom fått höra att "ok då, visst kan du väl få den här tjocka fjordingen på 149 cm." Vid ett väldigt lugnt pass.

Anser själv att jag med min vikt (52-55 kg) och tillhörande 162 cm med korta ben "borde" kunna rida grova/stora C-ponnyer och uppåt. Men det är väl bara jag... :p
 
Anser själv att jag med min vikt (52-55 kg) och tillhörande 162 cm med korta ben "borde" kunna rida grova/stora C-ponnyer och uppåt. Men det är väl bara jag... :p
Hos mig skulle du få rida en större shetlandsponny, om man bara utgår från vikten. Däremot skulle du nog vara lite för lång för dem. Jag skulle inte sätta dig på nån liten klen B-ponny, men allt från lite rejälare, större B-ponny skulle vara okej i mina ögon.
 
Vad tror ni? Jag är 164 och väger 60 kg. Min tränare säger att jag är på gränsen för lång på D-ponnysar och att jag borde börja rida mer storhäst, men jag har dock lite kortare ben. Just nu rider jag en större D-ponny i kraftig modell och det är den storleken jag helst föredrar. Vill bara höra vad andra har att säga :)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 990
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 459
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 986
Senast: Magiana
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 600
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp