Längd- och vikttråd

Du kan ju om du vill rida och tävla honom längre än ett år. Du har ju tre år kvar på ponny. Har du dessutom en syster som kan "ärva" honom, en unghäst som ska ridas in osv låter det väl toppen att köpa honom. Det är mycket värt kunna rida en utbildad ponny bredvid unghästridandet det första året.

Köp säger jag :)

För stor är du inte utefter bilden
 
Varför inte köpa en storhäst nu istället? Förlåt för att jag frågar, men är det inte tråkigt att bara köpa en häst för att ha i ett år innan man måste börja om med hästletandet?
Jag letade själv häst när jag var 16 och istället för att skaffa en D-ponny (jag som är en ponny människa dessutom) så valde jag att leta storhäst eftersom jag ville kunna spendera en lång tid med samma häst. Ett år är inte lång tid alls.

Varför köpa storhäst när det inte finns något behov? Typ längd/vikt eller elit ambitioner när det rör tävling.
 
Du kan ju om du vill rida och tävla honom längre än ett år. Du har ju tre år kvar på ponny. Har du dessutom en syster som kan "ärva" honom, en unghäst som ska ridas in osv låter det väl toppen att köpa honom. Det är mycket värt kunna rida en utbildad ponny bredvid unghästridandet det första året.

Köp säger jag :)

För stor är du inte utefter bilden

tack! :)
 
Jag har precis tagit bort min c-ponny och då var d-ponnyn som ett stöd för mig och det är jag som satte igång han från att bara ha stått och fått ett sådant band, jag kommer självklart att träna och tävla honom även efter ett år men min lillasyster kommer göra det mer än mig eftersom jag har en unghäst som jag inte kan rida än, och den ponnyn har jag så länge. Jag har haft han nu i över 1 år som skötponny.
Borde inte din lillasyster få välja häst åt sig?
 
Hej alla Buke-användare! :bump:
Jag behöver lite hjälp.

Jag är 13 år, ca 170 cm lång. Satsar på tävling inom dressyr
Jag har hittat ett maxat D-ponny sto, renrasig Lipizzaner och är grov i modellen samt viktbärande. Bär upp långa ryttare bra.

Vad tror ni?
 
Hej alla Buke-användare! :bump:
Jag behöver lite hjälp.

Jag är 13 år, ca 170 cm lång. Satsar på tävling inom dressyr
Jag har hittat ett maxat D-ponny sto, renrasig Lipizzaner och är grov i modellen samt viktbärande. Bär upp långa ryttare bra.

Vad tror ni?
Vad behöver du hjälp med?

Lipizzaner är inte idealiskt för tävlingsdressyr men väl för dressyr men det spelar nog mindre roll om du inte är högt upp i klasserna. Himla fina hästar.
 
Vad behöver du hjälp med?

Lipizzaner är inte idealiskt för tävlingsdressyr men väl för dressyr men det spelar nog mindre roll om du inte är högt upp i klasserna. Himla fina hästar.

Jag undrar om ni tror att jag är för stor.
Ägaren har tävlat henne upp tom LA dressyr. Jag hade tänkt stanna på den nivån- inte tävla några högre klasser.
 
Hej alla Buke-användare! :bump:
Jag behöver lite hjälp.

Jag är 13 år, ca 170 cm lång. Satsar på tävling inom dressyr
Jag har hittat ett maxat D-ponny sto, renrasig Lipizzaner och är grov i modellen samt viktbärande. Bär upp långa ryttare bra.

Vad tror ni?

Det är nog inga problem, det är dig de hänger på! Är du i balans så är hästen i balans. De funkar för mig :)
 
Jag undrar om ni tror att jag är för stor.
Ägaren har tävlat henne upp tom LA dressyr. Jag hade tänkt stanna på den nivån- inte tävla några högre klasser.
Du har redan svarat på din egen fråga. Du beskriver hästen som grov och som klarar mycket längd. Menar du att vi per en tråd på Buke skulle kunna avgöra mer specifikt om just din häst klarar just dig?
 
Welshponnyn i stallet är som ett barn som springer vart hon än ska och har så mycket energi att det nästan sprakar om henne. Det har under en tid varit problematiskt att hitta någon som vill och vågar rida henne på grund av detta. :(
Jag red henne kontinuerligt när jag var yngre under ca 5 år, och när hon var igång var hon betydligt lättare att arbeta med. Hon hade då lätt för arbete och var superkänslig för hjälperna på ett BRA sätt. Efter att jag slutade rida henne har hon haft 3 tjejer som hon verkligen fungerat med, men tyvärr växte de ur henne och ville upp på större ponnyer. Nu har hon haft en period där hon inte arbetats kontinuerligt, och i kombination med kylan är hon precis så mycket räserponny som hon nog någonsin kan bli.. :eek: Att hon dessutom hade mått bra av att bli av med några extrakilon får mig att fundera på om det inte vore hög tid att verkligen få igång henne igen! Då menar jag i första hand inte arbete i paddocken, utan konditionsträning och muskelbyggande ute i naturen så att hon får förbränna ordentligt med energi (såklart med lugna pass inemellan också). Min förhoppning är att hon med arbete ska lugna sig och att det då blir lättare för någon yngre att ta vid.

Det arbete jag utfört med henne under hennes ryttarlösa tid är lättare tömkörning i skritt och trav (hon är för kvick för mig i galoppen) eller så har hon fått hänga med mig på promenader och löprundor - men det tycker hon går på toook för långsamt ;) Hon får enbart grovfoder och går i flock på lösdrift.

Min fundering är nu om det skulle kunna påverka henne negativt om jag (stegvis) börjar rida henne regelbundet igen? Jag är nog av samma storlek nu som då, men jag känner att jag vill höra mig för då jag ändå är inne på fysiskt krävande uppgifter (på sikt..) och inte bara lite sporadisk arbetstrav på ridbanan. :nailbiting: Det gäller alltså en welsh sek. B på ~129cm. Jag är 168cm och väger in mig på 50kg. Jag tror inte jag har kvar några uppsuttna bilder längre, men jag kan rota om det underlättar. Tacksam för all input!
 
@dotzie Säger som ameo, du kommer vara lång på henne. Men har det fungerat för dig rida henne för så är det nog mest du som drabbas av längden. Vikten är inga som helst problem
 
Welshponnyn i stallet är som ett barn som springer vart hon än ska och har så mycket energi att det nästan sprakar om henne. Det har under en tid varit problematiskt att hitta någon som vill och vågar rida henne på grund av detta. :(
Jag red henne kontinuerligt när jag var yngre under ca 5 år, och när hon var igång var hon betydligt lättare att arbeta med. Hon hade då lätt för arbete och var superkänslig för hjälperna på ett BRA sätt. Efter att jag slutade rida henne har hon haft 3 tjejer som hon verkligen fungerat med, men tyvärr växte de ur henne och ville upp på större ponnyer. Nu har hon haft en period där hon inte arbetats kontinuerligt, och i kombination med kylan är hon precis så mycket räserponny som hon nog någonsin kan bli.. :eek: Att hon dessutom hade mått bra av att bli av med några extrakilon får mig att fundera på om det inte vore hög tid att verkligen få igång henne igen! Då menar jag i första hand inte arbete i paddocken, utan konditionsträning och muskelbyggande ute i naturen så att hon får förbränna ordentligt med energi (såklart med lugna pass inemellan också). Min förhoppning är att hon med arbete ska lugna sig och att det då blir lättare för någon yngre att ta vid.

Det arbete jag utfört med henne under hennes ryttarlösa tid är lättare tömkörning i skritt och trav (hon är för kvick för mig i galoppen) eller så har hon fått hänga med mig på promenader och löprundor - men det tycker hon går på toook för långsamt ;) Hon får enbart grovfoder och går i flock på lösdrift.

Min fundering är nu om det skulle kunna påverka henne negativt om jag (stegvis) börjar rida henne regelbundet igen? Jag är nog av samma storlek nu som då, men jag känner att jag vill höra mig för då jag ändå är inne på fysiskt krävande uppgifter (på sikt..) och inte bara lite sporadisk arbetstrav på ridbanan. :nailbiting: Det gäller alltså en welsh sek. B på ~129cm. Jag är 168cm och väger in mig på 50kg. Jag tror inte jag har kvar några uppsuttna bilder längre, men jag kan rota om det underlättar. Tacksam för all input!




Rid en som passar dig bättre i mkh om du faktiskt vill träna. Du kommer inte kunna inverka korrekt på en så liten ponny.
 
Då kan det ju vara värt att försöka få ordning på åkerspöket i alla fall, det är ju under en begränsad tid förhoppningsvis. Som @Alexandra_W påpekar så är det för ponnyns skull så att hon lättare ska kunna matchas med någon mindre ryttare att ha kul tillsammans med. :)
 
Hade tänkt köpa häst så småningom, men skulle gärna vilja hitta en häst som även min pojkvän kunde rida. Han väger nämligen ca 110 kg och är 185 cm lång. Vad för typ av raser och "storlekar" skulle passa bättre i det här fallet? Själv väger jag 58 kg och är 174 cm lång.
 
Hade tänkt köpa häst så småningom, men skulle gärna vilja hitta en häst som även min pojkvän kunde rida. Han väger nämligen ca 110 kg och är 185 cm lång. Vad för typ av raser och "storlekar" skulle passa bättre i det här fallet? Själv väger jag 58 kg och är 174 cm lång.

Det beror på hur erfaren han är. Jag har en manlig bekant som är 195/110 kg och han rider ett ganska nätt halvblod av sportmodell på 169. Men han är också välbalanserad och rutinerad.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 002
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 461
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 987
Senast: Magiana
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 601
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp